Razer Onza Tournament Edition

19. mai 2011 15:26 | Kommentarer (1) | Espen Xandrius Leinæs

Razer Onza Tournament Edition

Razer har i mange år vært kjent som produsenten av kvalitets hardware til "professjonelle" PC-spillere, som stiller høye krav til både kvalitet og funksjonalitet. Nå har Razer endelig kastet seg ut i med å lage hardware til Xbox 360, i første omgang er det kommet to forskjellige Razer Onza kontrollere samt et headset kalt Razer Chimaera. Spørsmålet er om disse nye fancy produktene kan gjøre deg til en ”pro” gamer, som du alltid har drømt om?

Razer Onza kontrolleren kommer i to forskjellige utgaver; en allminnelig og en Tournament Edition. Den eneste forskjellen på disse to kontrollerne, bortsett fra prisen, er at det på turneringsutgaven er mulig å stille inn motstanden på de to analoge stikkene. Denne anmeldelsen er laget ut fra Tournament Edition utgaven.

Det første som slår en når man pakker Razer-controlleren ut, er hvor lett den er. En normal original Xbox 360 kontroller med et play&charge batteri veier cirka 300 gram, ser man på den tilsvarende originale Xbox 360 kontroller med ledning, så ligger den på 200 gram. En Razer Onza veier kun 170 gram, så hvis man sammenligner med standard kontrolleren, som følger med en ny Xbox 360, så er det altså hele 130 grams forskjell, og det kan uten tvil merkes. Kontrolleren finnes kun i utgaver med ledning, til gjengjeld er ledningen 4,5 meter lang, og det burde være nok til de fleste formål. Ledningen er i forøvrig lagt inn i stoff, hvilket gjør at den ikke lager knuter på seg selv så lett som normale ledninger gjør på magisk vis.

Overflaten på Razer Onza er en slags bløt gummi som, ifølge Razer, betyr at man har et bedre grep om kontrolleren. Det er selvfølgelig vanskelig å lage en reel vurdering av, men den er uten tvil meget behagelig å holde i. Sett i forhold til en normal Xbox 360 kontroller har Razer også optimert formen, så den er mer naturlig å holde i. Jeg synes personlig at den normale Xbox 360 kontrolleren ligger veldig godt i hendene, men Razer Onza har altså lagd en enda mer ergonomisk kontroller.
Razer Onza Tournament Edition controller

De fire funksjonsknappeene, altså X, Y, A og B, er en hel del forskjellig fra det som man normalt kjender til. Det krever langt mindre kraft å trykke på dem enn tidligere, og det betyr at de er enormt følsomme – som igjen betyr at reaksjonstiden fra du trykker på knappen til det faktisk skjer noe er blitt merkbart kortere. Dette kan naturligvis være en fordel i de forskjellige skytespil, hvor reaksjonstiden kan være avgjørende for om det er deg eller motstanderen som overlever. De fire knappene har på Tournament utgaven også fått bakgrunnsbelysning, så de er lettere å se i mørket. Det er egentlig en litt merkelig tilføyelse i og med at det er nok de færreste spillere i kontrollerens målgruppe som sitter og kikker på knapperne, mens de spiller, men det ser da fint ut.

D-Paden er blitt laget helt på nytt så den nå kun består av fire knapper; opp, ned, høyre, venstre. Dette gjør at man ikke trykker på ”skrått-opp” istedet for direkte opp, men samtidig så kan jeg ikke huske at jeg har hatt store problemer med dette. Til gjenngjeld synes jeg at D-paden på Razer Onza virker mindre følsom enn på en normal kontroller, og jeg opplever faktisk noen ganger at den ikke reagerer ordentlig – dette til tross for at Razer kaller den for en ”presisjons d-pad”. Det undrer meg mye at man ikke har laget denne del av kontrolleren like følsom som eksempelvis funksjonsknappene. Utover dette så utelukker D-paddens oppbyggning noen spill slik bare kan bruke den til spill som bare har de 4 knapperettnigene. Men dette er jo ellers noe Pro gamers bruker sjelden så det er ikke noe problem.

De fleste lesere som har lest ned hit vil nok allerede mene at det er endringer nok til å kunne rettferdiggjøre en helt ny kontroller, som Razer Onza jo er. Men vi er har akkurat kommet i gang. Razer har nemlig også lagt til to nye knapper, som er plassert like over de normale bumperknappene, populært kalt LB og RB. Disse to ekstra knappene (kalt MFB, ”Multi-Function Buttons”) har muligheten til at man selv kan programmere dem og således gjøre det mulig å sette dem til å ha samme funksjon som Y-knappen eller en av de andre knapper. Funksjonaliteten er likevel begrenset til at man kan kode dem som: X, Y, A, B, LT, RT, LB, RB, analog-stick, start- og back-knappene. Dermed kan man altså ikke få dem til å overta funksjonene fra D-Pad eller rettninger fra analog-sticks.
Razer Onza Tournament Edition controller

Måten man programmerer de to ekstra knappene på er ganske simpel. Man vender simpelten kontrolleren om og holder nede på en av de to ”remap”-knappene – deretter trykker man på den knapp, som man gjerne vil ha satt opp på en av MFB-knappene og på magisk vis så er funksjonaliteten på den pågjeldende MFB-knappen endret. Da jeg først fikk kontrolleren var jeg meget i tvil om nettopp måten man skulle endre dette på – men det er altså så simpelt at enhver kan finne ut av det, og det krever ikke at man tilslutter den til en PC eller annet spesiel software.

Personlig så har jeg på grunn av de litt kjeitete plasseringer av henholdsvis back- og start-knappene inntil videre valgt å plassere disse på de to MFB-knappene. For skal kontrolleren ha litt kritikk, så er det altså plasseringen av ”start” og ”back”-knappene. Det undrer meg virkelig, hvorfor Razer har valgt å flytte dem ned under D-Pad’en – og det er neppe bare snakk om en vanesak for når man skal flytte tommelfingeren ned til knappenes nye plassering, så krever det altså en noe større bevegelse enn hvis de fortsatt satt der de er på en normal kontroller.

På Razer Onza Tournament Edition utgaven av kontrolleren er det som sagt en enkelt mulighet som ikke er på den litt billigere normale Razer Onza, nemlig muligheten for at man selv kan stille inn motstanden på de to analoge-sticks. Måten man stiller modstanden på er ved at man ganske enkelt dreier på en liten skive som sitter på analog-sticken. Alt etter hvilken vei man dreier, blir motstanden større eller mindre. Ettersom denne funksjonen er hele salgsargumentet for Tournament-utgaven av Razer Onza, så tenker jeg at det da må ha en fordel – og det har det ved nærmere ettersyn også.

Med fintuningen av motstanden har det lykkes meg å ha den følsomhet som jeg normalt spiller med helt uhyggelig mye – samtidig uten at jeg mister evnen til å kunne sikte ordentlig. Det er virkelig en lekker feature, men det er selvfølgelig opp til den enkelte, om man mener å ha bruk for det, og dermed om prisforskjellen på de to kontrollerne kan rettferdiggjøres. Akkurat nå er det 150 kr i forskjell hos Mpx.no, hvor den dyreste koster 649 kr og den billigere utgaven koster 499 kr.

Forbedret utformning av RT/LT knappene er det også blitt. De er litt lengre og buer i bunnen, så fingeren ikke risikerer å skli av. Utover det krever de langt mindre kraft å trykke på enn på en normal kontroller – igjen noe som gir økt reaksjonstid.

Den siste tingen som er verdt å nevne er at det er vesentlig mindre ”feedback” i kontrolleren – det er selvfølgelig en smakssak om det fjerner et irritasjonsmoment eller ei, men personlig synes jeg faktisk at det er helt ok at den vibrerer mindre enn den normale kontroller.
Razer Onza Tournament Edition controller

Inntil videre låter jo alt som om at det er et virkelig lekkert stykke hardware vi har med å gjøre her, og det er det uten tvil også - men når det er sagt, så er det altså dessverre også noen problemer.

Mitt største kritikkpunkt er uten tvil at måten som de har laget input til headsettet på, at det utelukker bruken av de eldre standardheadsets samt feks TurtleBeach X1, X3 og X4. Dette skyldes ganske enkelt at de ikke har gjort det mulig å sette et headset til med både ministikk og de to plastikkarmene som er på selve headsetstikket på de eldre kontrollerene. Det betyr at man skal må få tak i en form for forlengerstikk eller kabel før man kan bruke sitt headset sammen med Razer Onza – og det er virkelig en skam. Det skal også tilføyes at hvis man har et av de nyere TurtleBeach, feks X41, så er det ingen problemer siden disse headsets ikke har de små ”armene”.

Men der er ingen tvil om at Razer Onza kontrolleren virkelig er av skikkelig kvalitet som for de dyktigste gamere nok kan gjøre en forskjell og for oss andre vil det kanskje være med å heve vårt nivå en liten smule. Da den er en smule anderledes enn man er vant til fra en standard Xbox 360 kontroller, så synes jeg at det tok litt lang tid at venne meg til den, men når den perioden først er overstått så er det utelukkende en lekker og absolutt anbefalesverdig opplevelse å spille med Razer Onza.
Kommentarer
Du skal være logget inn for å kunne lese og skrive kommentarer.