Historien om Battlefield del 1, Battlefield 1942

5. september 2011 00:30 | Kommentarer (5) | Espen Xandrius Leinæs

Xboxlife Share!

Noen kjappe fakta

Xboxlife Share!

Utvikling

For å forstå Battlefield 1942 sin arv må vi å gå tilbake til BF1942 sin forgjenger: Codename Eagle. Selv om spillet fikk bare marginalt god mottakelse ved sin utgivelse rundt årtusenskiftet, la det alternative verdenskrigspillet grunnlaget for utvikler Refraksjon Games (nå en del av DICE) som ville bygge den første oppføringen i Battlefield serien. Selv om anmeldelsene ikke akkurat var strålende, (Eurogamer kalte det "forslitt og uinspirert»), ville et lite samfunn bygge seg opp rundt spillets multiplayer aspekt, og mange av design beslutningene ville fortsette over i studioets neste tittel. Enkelt sagt, hadde det ikke vært noe Codename Eagle, kan det hende at Battlefield serien aldri ville ha eksistert, i hvert fall ikke i sin nåværende form.

Gameplaytrailer fra Codename Eagle

1942s opprinnelige design var store 120-spillers kart, mange ganger større enn de som til slutt ble løslatt, en kausalitet for både gameplayets praktiske og teknologiske begrensninger. Sammen med relativt store nivåer var også flere klasser, inkludert en Pilot som hadde eksklusiv tilgang til lagets fly. En bekymring hos utviklerne var den urealistiske spawningen av kjøretøy, så tidlig i designet ble tanks fabrikker og båtverft innkludert som ville ha maskert den magiske følelsen av spillets skip og krigsmaskiner. Etterhvert som ting ble kuttet begynte imidlertid utviklernes visjon å ta form og mer ligne sin opprinnelige kode.

Ifølge DICE sin old-timer Lars Gustavsson, slet studioet med å overbevise utgivere om at 1942 hadde en verdi og visjonell styrke selv om Battlefield var et uprøvd konsept på et tidlig stadium i utviklingen. Det var ikke før to år senere, på sommeren 2002 når lanseringen av spillets multiplayer demo, at det begynte å skje ting virkelig fort.: Utviklerteamet var klare til å kaste den ferdige koden ut døra, fortsatt usikker på hvordan det ville mottas. I noen nervepirrende timer og dager etter demo utgivelsen, begynte spiller statistikk å skyte i været, og det ble klart at utviklerne ikke var de eneste som satte pris på spillet.

Gameplay

Å spille Battlefield 1942 for første gang omdefinerte mitt sinn om hva et multiplayer spill kan være. Kontrollpunkter ble kastet inn i rampelyset som en kjerne i gameplayet, lagarbeid ble nøkkelen for å få mest mulig ut av spillet. Jada, du hadde spill som Team Fortress som fremmet lagarbeid og klasse -basert gameplay, men ingenting hadde blitt gjort på denne skalaen før. Å spille som en lege ble så radikalt annerledes fra å spille en assault klasse.



Fra våre robotstoler her i framtiden, vil 1942 være best definert av funksjonene det ikke hadde: Squad ledere fantes ikke, og all slags organisering var helt opp til dem i klanen eller gruppen som kjører et lag. Sammenlignet med noen av de hierarkiske strukturene bygget inn i noen av de senere Battlefieldspill, var det en free for all på en rekke måter. Dette var mer et problem for de ofte kaotiske offentlige serverne enn noen av de mer strengt regulerte clan servere, men de funksjonene DICE pumpet ut for å løse problemene i oppfølgerne var veldig velkommen.

For en serie som hjalp med unlocks, personlige utmerkelser, og multiplayer progresjon, 1942 viser ingen tegn til disse tingene som senere kom. Så revolusjonerende som spillet var, klamret det seg fast til den gamle spilldesign skolens søyler, noen ganger føltes det som en virkelig stor deathmatch snarere enn en kamp om territorium. Dukker inn og ut av servere uten omsorg for en kill /death ratio eller hvilken pistol unlock kommer senere var normen for dagen, og 1942 var intet unntak. Faktisk å gå tilbake til å spille spillet i dag er en fin pause fra statistikk-besatte karakterer av en masse moderne shooters, inkludert Battlefield serien. Det er også verdt å nevne at det var knapt en singleplayer å snakke om, med mindre drap på hjernedøde bots i et multiplayer kart høres morsomt ut.



Grafisk sett, reiste aldri 1942 seg til enda sine konkurrenter, så det kan være ganske så rystende å gå tilbake og spille det i dag. Mens draw distansen var imponerende (og nødvendig for sine kamper i stor skala), ble animasjoner klønete. Teksturer ble strukket ganske tynt, og spillets visuelle detaljer kunne ikke holde et stearinlys til en mer tett scripted tittel som feks Medal of Honor: Allied Assault eller konsoll spill som Metroid Prime. Men ærlig talt det spilte ikke noen rolle: å ofre litt av den visuelle kvaliteten for tilfredsstillelse av et vellykket, koordinert tank rush med dusinvis av lagkamerater var en no-brainer.

Spillet lanserte med 17 forskjellige kart, men som de fleste populære multiplayer spill, så steg noen få utvalgte raskt til toppen på de fleste server lister.Mange servere favoriserte Wake Island, Midway , El Alamein , og Ardennerslaget snart etter lanseringen. DICE hadde rundt to dusin våpen klar for lanseringen av spillet, samt nesten tre dusin biler blant annet tanks , skip, lette kjøretøy , og fly. Selv om senere spill dempet antall kart, gjorde det ikke mye forskjell siden de fleste kartene i 1942 ble ignorert av mange servere.

Se Battlefield 1942 introvideoen


Uttalelser fra anmeldere

Xboxlife Share!


Legenden

Det er vanskelig å forestille seg det siste tiårets gaming uten Battlefield, og 1942 sparket det hele i gang med flere millioner solgte eksemplarer. Det var en bemerkelsesverdig prestasjon og påvirket spill for årene som kom, de senere, multiplayer-fokuserte Call of Duty-spillene, Star Wars: Battlefront-serien, og Enemy Territory er bare noen eksempler. For spillet selv fortsatte DICE å støtte førutgivelsen med balanserings og innhold patcher, pluss to betalte utvidelsespakker: The Road to Rome og Secret Weapons of World War II. Jeg ville vært en hykler om jeg ikke nevnte mod samfunnet: som lagde mindre tweaks, kart, og til og med ambisiøse total konverteringer, og dette var halve moroa med 1942 opplevelsen for å se hva modderne kunne komme opp med neste gang.

Under saken finner du flere bilder fra Codename Eagle og Battlefield 1942.

Det var denne ukens Historietime om Battlefield serien, neste uke kjører vi igang med historien om Battlefield Vietnam, så følg med da.
Screenshots (85)Se flere »
Kommentarer
Du skal være logget inn for å kunne lese og skrive kommentarer.