Historien om Battlefield del 2, Battlefield: Vietnam

13. september 2011 20:15 | Kommentarer (2) | Espen Xandrius Leinæs

Xboxlife Share!

Noen kjappe fakta

Xboxlife Share!

Utvikling

Annonsert 18. Juni 2003, bare 11 måneder etter at 1942 kom ut. Battlefield Vietnam lovte å bringe industrien inn i en ny æra med mer firepower og vakrere, men også mer brutal combat settings. ” If there are two adjectives to describe how I like my Battlefield, they are beautiful and ferocious without a doubt. sa Lead Designer AJ Marini. I tråd med dette målet, presset design teamet for å designe kartene som oppslukende og følelsesmessig engasjerende for spillerne. Intim nærkamp - tunge kart i Vietnam, et skifte fra den viltvoksende Guadalcanals og Midways fra 1942 .
Lead Designer AJ Marini hadde håp om at dette designet ville både fengsle spillere samt omgå noen av de tidligere spillets sløvhet når en spiller var borte fra kampens hete: ”The Vietnam War was a much more close-combat war than WW2… There is still plenty of space to move around, but there is less likelihood of being off by yourself in a far corner of the map.” fortsatte AJ Marini med angående designet av kartene.



Også i skissene for det nye spillet var et forbedret AI system, som DICE håpet ville gi spillerne mer kontroll over og interaksjon med bots. Den svenske spillutvikleren senket mye tid inn i Vietnams omfattende liste over planlagte funksjoner: en forbedret infanteri erfaring og pistol-følelse, splitter nye helikoptre med sin egen fysikk modellering, mer realistisk ballistikk, et flyttbart spawn punkt, og sykt bra Direct X 9 grafikk. I tillegg for å bevare integriteten til Vietnamkrigens atmosfære, la DICE ned mye av marine kampen og kanaliserte mer ressurser i luften og på bakke krigen.



Gameplay

Under utviklingen hevdet teamet at det ikke bare var å dra og slippe 1942 inn i en Vietnam setting, og denne tilnærmingen var helt klart i det endelige produktet. Borte var det buldrende tank rushet og booming marine bombardement; i deres sted var gerilja-stil bakholdsangrep og ødeleggende napalm strikes. Vietnam var en helt annen krig, og Vietnam var et helt annet spill. Uten tvil det kuleste aspektet av spillet var evnen til frakte tropper via Huey helikopter, slippe lagene av i hotzones, og suse bort for å hente flere menn før fienden kunne. Det var transporter i det første spillet, men det var en mye tyngre vekt på troppsbaserte kamper og taktikk i oppfølgeren.

Se Battlefield: Vietnam Trailer

Vietnam var ikke et stort sprang fremover for serien, det var mer en raffineringsprosess for visjonen om det opprinnelige spillet. Noen vil kanskje kalle det et steg sidelengs, en annen vinkel på 1942 sine ekspansive kamper, fin-tuning av håndvåpen kamper, og omorganisering av balansen i spillets kjøretøyer og enheter. Mye som spillet som kom før det, var ikke det omhyggelig balansert, konkurransefokusert, men snarere en lekeplass for teamarbeid og spennende kjøretøys kamp. Og i motsetning til de relativt jevne lagene i Battlefield 1942 før det, laget Vietnam hver side for å spille helt forskjellig fra den andre siden. Amerikanerne gjorde det de gjør best selv i dag, høyt eksplosive maskiner, i motsetning, den vietnamesiske hær måtte stole på kvikk geriljataktikk og anti-tanks utstyr.



En Vietnam opplevelse ville ikke være komplett uten '60 talls musikk, og dette Battlefield spillet leverte. Hvis det nye helikopter kamp systemet ikke var engasjerende nok, ble det gjort veldig mye kulere når man hørte på "I Fought the Law", "Get Ready" eller "Wild Thing". Det er noe merkelig poetisk med å infisere den virtuelle slagmarken med dødelig napalm mens The Kinks eller Creedence Clearwater Revival sprer sitt budskap ut fra PC-høyttalerne, og tonen og atmosfæren reflekteres pent. Jungelen var frodig og briljant, en langt mer frodig verden enn 1942s iblant golde landskap.

Uttalelser fra anmeldere

Xboxlife Share!

Legenden

Spillet solgte en million eksemplarer i de fire første månedene alene. Mens DICE ikke lagde utvidelser for vietnam, kom det en fin godbit i form av en Redux re-release, som inkluderte en 1942-inspirert verdenskrig mod for den oppdaterte Vietnam motoren. Mod utvikling tok ikke av så mye som det gjorde for det første spillet, og ModDB lister hadde omtrent fire ganger så mange mods for 1942 enn Vietnam. Noe av dette kan skyldes at mods 'fremdeles være i utvikling for det første spillet, og andre fordi DICE kunngjorde Battlefield 2 ikke mer enn en måned etter Vietnam sin utgivelse. For noen kan det ha virket mer som en "Battlefield 1.5" nødhjelp release i stedet for en fullstøttet retail release.

Se Battlefield: Vietnam gameplay video

Til tross for sin korte tid i rampelyset, satte Vietnam opp rammene for en fullverdig oppfølger til den nå godt etablerte franchisen. Mange av fremskrittene, små som de kan ha vært, var grunnleggende for den betydelige tweakingen av seriens mekanikk. År senere ville DICE tilbake til den Sørøst- asiatiske jungelen i en Vietnam basert utvidelsespakke for multi plattform skytespillet Bad Company 2 (men mer om det senere!).

Så da var vi nok en gang ved veis ende for denne ukens Battlefield historietime, neste uke skal vi ta for oss Battlefield 2 som er forgjengeren til nettopp Battlefield 3 som vi alle venter på nå om dagen.


Screenshots (85)Se flere »
Kommentarer
Du skal være logget inn for å kunne lese og skrive kommentarer.