Historien om Battlefield del 3, Battlefield 2

19. september 2011 17:16 | Kommentarer (0) | Espen Xandrius Leinæs

Xboxlife Share!

Noen kjappe fakta

Xboxlife Share!

Utvikling

Den 20. april 2004, bare en måned etter at Vietnam utgivelsen, avduket DICE Battlefield 2 for en vår 2005 utgivelse. I september 2004 overrasket DICE ved å kjøpe Trauma Studios, teamet bak den populære 1942 modden Desert Combat, for $ 500.000. Det talentfulle modding kollektivet skulle vise seg uvurderlig i Battlefield 2 sin utvikling; DICE satte raskt gutta til å arbeide med testing funksjoner for det nye spillet i den gamle motoren, som kjerneteamet da ville portere over. Tilgang liker RTS-inspirerte Battlefield Commander ble først gjort av Desert Combat teamet, som satte sin omfattende 1942 motor opplevelse på å prototype mange av oppfølgerens konsepter.



Som siste del av utviklingen begynte å ta form, ble det lagt vekt på en "virtual chain of command" med en Commander på toppen krystalisert i spillets kode. Å støtte opp om dette systemet, var et omarbeidet VOIP system bygget fra bunnen av, og begrenset de fleste former for kommunikasjon til en soldats lokale squad. Dette systemet var å foretrekke fremfor et høyt kakofoni av rop og nedsettende ord på tvers av den digitale fronten. DICE fortsatte å lange på den allerede omfattende listen over funksjoner med Punkbuster integrasjon, et komplett sett med mod verktøy før utgivelsen, dype tilpasningsmuligheter, og store, 4 km store kart. Alt dette ble bygget på den splitter nye Refraktor 2 spill motoren, som DICE håpet ville gi fremragende detaljer over hele det enorme spillbare området.

Se et intervju med DICE om Battlefield 2

Dessverre løste DICE opp Trauma Studios bare dager før Battlefield 2 utgivelsen , og kastet således hva noen vil kalle det en skygge over et ellers lysende øyeblikk for serien. Etter dette ble det mye uenighet og turbulens så talentene bak Trauma Studios lagde så Frontlines : Fuel of War og Homefront, 2 spill som ikke mottok vedlig gode anmeldelser, (dessverre) ikke slik som Desert Combat og Battlefield 2 hadde fått. Deres nye studio var ble lagt ned for to måneder siden ca.

Gameplay

Som 1942 forandret FPS sjangeren for alltid, så førte den ordentlige oppfølgeren Battlefield- franchisen i en ny retning, flyttet serien fra morsom, kaotisk historisk kamp til intens, organisert moderne krigføring. Den fokuserte utviklingstiden hadde grodd blomster. Soldater arrangert i løse hierarkier på offentlige servere, for ikke å nevne spillere strengt regulert i et finstemte krigsmaskiner i bedre klaner, forutsatte et strammere kampfokus og en mer strømlinjeformet kampopplevelse .



Med Battlefield 2, plukket DICE opp den elskede one-off flerspillermodusen og kastet det rent ut av vinduet.Vedvarende stat sporing, men ikke en første for multiplayer spill, brakte ideen om unlocks inn i gaming rampelyset. Vi alle føler ettervirkningene av dette vedtaket, selv i dag hvor flere og flere spill søker å tilby en gulrot, gjenstander og våpen som dyrebare kills og erfaringspoeng kan kjøpe. Ranking ble en ettertraktet pris for timer brukt på en server, og erstatte den enkle tilfredsstillelse av å hjelpe ens lag å oppnå seier, for godt eller vondt.

Mens DICE bare leverte Conquest-modusen med spillet, var det den eneste modusen som virkelig betydde noe. I disse tider var respawnigen og det å ta over kontrollområder (flagg), det som var kjøttet på beina i denne perioden. Commander Mode, ble samtidig ikke akkurat revolusjonerende på noen av de offentlige serverene, et velkomment tillegg, om ikke annet bare for å ta en pause fra den gripende skytingen fra tid til annen. Og dæven døtte så gripende skytingen var når en tropp jobbet sammen for å angripe en base, det var en genuint spennende opplevelse som har kommet for å definere franchisen. Personlig likte jeg også godt Commander Mode, det var morsomt å kunne fortelle det forskjellige Squadene hva de skulle gjøre, hvor de skulle angripe og hvilke baser de skulle ta over. Syns det er synd at dette er en modus vi ikke vil finne i Battlefield 3. I Battlefield 2 kunne man også finne 7 klasser istede for dagens 4, klassene var som følger: Medic, Special Forces, Sniper, Assault, Support, Engineer og Anti-Tank. Det fantes også 3 sider man kunne spille, USA, Kina og Middle Eastern Coalition (MEC). Se bilde under for klassene.




Uttalelser fra anmeldere

Xboxlife Share!

Legenden

DICE utviklet en spin -off av Battlefield 2 med undertittelen Modern Combat, for konsoller senere samme år. Som kom til PlayStation 2 , Xbox og Xbox 360, spillet fikk for første gang integrert en fullverdig singleplayer kampanje, og klarte ganske så vellykket å oversette sine harde kamp fra sin PC fetter til et gamepadvennlig format. Selv om det ikke ble så stort som Bad Company spillene som ville følge i dens fotspor, spilte det likevel en viktig rolle i å hjelpe DICE med respekt og troverdighet blant konsollspillerne.

Her kan du se intro filmen til Battlefield 2, denne er virkelig verdt å se

Den svenske utvikleren forlot ikke helt sine PC røtter siden teamet fortsatte å støtte Battlefield 2 i form av patcher og gratis DLC. Disse patchene var absolutt nødvendig pga klager om memory leaks, tilkoblings feil, kræsjer til desktop, og dusinvis av bugs (mange som fortsatt vedvarer i dag) oversvømte internett oppslagstavler. Likevel mottok gaming pressen retail utvidelsen Special Forces varmt; innholdet i pakken ga noen sprø spec-ops verktøy som ziplines, grappling kroker, og tåregass. Hvis Battlefield var en kraft å regne med før BF2, var det et monster etterpå.

Da var del 3 av vår artikkelserie om Battlefield sin historie ferdig, se frem til neste uke når vi tar for oss Battlefield 2142 som er mitt favoritt Battlefield spill sammen med Bad Company 2, men sistnevnte er det enda noen uker til vi skal skrive om.


Screenshots (85)Se flere »
Kommentarer
Du skal være logget inn for å kunne lese og skrive kommentarer.