Historien om Battlefield del 4, Battlefield 2142

26. september 2011 13:38 | Kommentarer (2) | Espen Xandrius Leinæs

Xboxlife Share!


Noen kjappe fakta

Xboxlife Share!


Utvikling

Midt i en flom av rykter trakk DICE teppet tilbake på sitt neste prosjekt i mars 2006, Battlefield 2142. Satt et og et halvt århundre inn i fremtiden, lovet spillet å sette oss i skoene til krigere av ulike koalisjoner som kriger over jordens krympende beboelige landmasse. DICE så for seg en plausibel versjon av fremtidige kamper, med fokus på forbedret og optimaliserte versjoner av dagens våpen fremfor laser rifler og lightsabers. De ridde bølgen av populariteten spillet hadde sett siden Battlefield 2 suksessen og selskapets introduksjon til konsoller, serien brøt ni millioner solgte eksemplarer i løpet av utviklingen.



Etterhvert som utgivelsesdatoen nærmet seg, gjorde teamet klart sin forpliktelse til seriens voksende fellesskap, de bringte inn topp klaner og entusiaster for å hjelpe å beta teste, og finjustere spillets balanse. Mens de holdt et nært øye på favoritt funksjonene i Battlefield 2, begynte DICE jobben med å forsterke belønningssystemet .Nye våpen, medaljer, pins og en forbedret Commander Mode nært knyttet til den massive Titans modusen var alle et resultat av spiller tilbakemeldinger fra tidligere spill i serien.

Se utviklerintervju med Marcus Nilsson, Senior Producer i DICE

Bare noen uker før 2142 kom ut i butikkhyllene, så virksomheten i DICE store endringer: EA fullførte oppkjøpet av utvikleren den 2. oktober 2006, og tar det nye navnet EA Digital Illusions CE. Den nye eieren stenger DICE Canada (ansvarlig for Battlefield: Vietnam og Battlefield 2: Special Forces, og hjemmet til 28 ansatte ) helt.

Gameplay

Som Vietnam var til 1942, var så 2142 til Battlefied 2. Mindre enn en skikkelig oppfølger og mer som en nøye konstruert mod, brakte 2142 en stor forbedring i serien: Titan Mode. Når vi spillere er gamle og grå og forteller krigs historier til barnebarna våre, vil Titan Mode uten tvil bli gjenstand for disse fortellingene. Titan Mode ga spillere to metoder for å ødelegge titans, enten ved å ta Control Point-lignende rakett siloer og vinne en lang krig, eller ved å infiltrere Titan til fots. Det var deilig med en ny type modus inn i Battlefield, og i tillegg var det en modus som tvingte deg til å spille som et lag, hadde man en Commander på laget så kunne det være utslagspunktet om man vant eller tapte en kamp. Det var virkelig ingen bedre følelse enn å se en fiende Titan gå ned i flammer etter en hard kamp.

Se Titan modus tutorial video her

Spillet tilbøy 13 kart og tonnevis av nye kjøretøyer, inkludert den fantastiske nye mechen. Ved å sette ut smarte strategier, kunne spillerne sette disse " Battlewalkers" inn som kjøretøy av ødeleggelse og død, enten fra sine Gatling våpen eller sine kraftige raketter. De hadde også luftvernkanoner og EMP våpen, den mektige mech kunne kjøres av to spillere og om man var to som snakket sammen også kunne man være i en og samme mech i hele spillet, for så å havne på toppen av leaderboards i slutten av kampen.



Hvis 1942 var en lovløs lekeplass full av kjøretøy for å leke rundt med, var 2142 det mer fokuserte, strømlinjeformede motstykket. Det forlot ikke de åpne kartene eller spillernes frihet til å utforme sin egen taktikk, men det var et langt mer balansert spill. Teamwork var avgjørende, og de klaner og pub teams med dyktig koordinering var sannsynlig å desimere motstanderens Titans på kort tid. Conquest-modusen var her også, men igjen, Titan var den virkelige stjernen i showet. Jeg håper å se Titan-lignende moduser igjen i fremtidens Battlefield-spill, for det ville være en skam å se den forsvinne når EA en gang helt sikkert legger ned 2142 serverene. Det nærmeste vi har Titan mode nå til dags er jo Rush modusen kjent fra Bad Company spillene, men det er langt fra det samme.


Uttalelser fra anmeldere

Xboxlife Share!


Legenden

Spillet har solgt over to millioner eksemplarer, og det viste PC gamere at DICE var fortsatt alvorlig om deres dyrebare plattform. Selv om 2142 noen ganger er det "glemte barnet" av bransjen, klemt mellom konsoll fokuserte Bad Company og det aktede Battlefield 2, fanget likevel spillet en del av Battlefield fanbasen på en måte som mange av de andre spillene i serien bare kunne drømme om. La oss håpe at Battlefield 3 er laget med den samme kjærlighet, og oppmerksomhet på detaljer og balanse som DICE strømmet inn i 2142.

Se introen til Battlefield 2142

Da var 2142 historien ferdig, dette var en historie del som var svært personlig for meg å skrive, og jeg fikk tilstrømninger av herlige minner som jeg har hatt med dette spillet. Jeg håper at DICE vil lage en Battlefield 2542 eller noe slikt noe når de er ferdig med Battlefield 3, eller gjøre som de gjorde med 1942 og lagde en nedlastbar versjon altså 1943. Jeg hadde likt veldig godt et Battlefield 2143 til XBLA. Men nå er det lenge siden jeg har spilt 2142, selv om dette er mitt favoritt Battlefield spill gjennom tidene. Kanskje Battlefield 3 vil ta over tronen, det finner jeg vel ut sånn delvis i morgen når beta starter for oss med tidlig inngang, så da får jeg vel bare si at vi ses på slagmarken, og at neste uke skal vi se nærmere på det første spillet i Bad Company serien.


Screenshots (85)Se flere »
Kommentarer
Du skal være logget inn for å kunne lese og skrive kommentarer.