FIFA 12 Preview Event

30. mai 2011 15:34 | Kommentarer (0) | Espen Xandrius Leinæs

Noen ganger i løpet av året får vi i spillpressen muligheten til å se og i tillegg teste spill som enda ikke er offentliggjort. Dette gir oss muligheten til å skrive om spillene før de i det hele tatt er i nærheten av butikkhyllene.

Fredag den 27. mai satte jeg meg på flyet, en alt for tidlig morgen, til London. Målet var Electronic Arts, og formålet var FIFA 12 og MADDEN NFL 12. Da jeg ankom London ble jeg møtt av en hyggelig sjåfør som ønsket meg velkommen, jeg var og den eneste han skulle hente på flyplassen, så jeg følte meg ganske important når han åpnet bakdøren til Jaguaren sin så jeg kunne sette meg inn. Etter vel en time på en utrolig kjedelig motorvei var vi framme i Guildford hvor Electronic Arts har sine kontorer. Guildford er forresten en en by 43km sør for London, med ca 70000 innbyggere.

Vel inne på kontorene til EA fikk vi litt vann og wienerbrød, før vi etter en stund ble vist inn på presserommet for å få høre litt om de neste store fotball spillene fra nettopp EA.

Produsenten for FIFA 12, David Rutter, viste fram en del klipp fra spillet og snakket om det som er nytt eller forbedret. Han viste også klipp fra FIFA 11 for å vise hva de hadde forbedret fra fjorårets spill.

Så etter ca en times tid med pressekonferanse ble vi bedt om å snu oss rundt til tvene som sto bak oss, der var det 10-12 tver med FIFA 12 og 2 tver med MADDEN NFL 12. Vi fikk beskjed om at det var en tidlig Alfa utgave av spillet så vi kunne ikke forvente for mye, og vi ville komme til å oppdage mye bugs og glitcher. Men skal sant sies så fant jeg ikke så alt for mange så alfaen var meget bra sånn sett.

Dere som er vandt med FIFA spillene vil se forskjeller i FIFA 12 med det samme dere starter en kamp, alt ser bedre ut. Jeg tror også at fansen som mislikte FIFA 11 vil se at EA endelig hørte på dem, for etter å ha godt over en del blogger og forumer de siste dagene, har jeg sett hva fansen var misfornøyd med i forgjengeren og mye av dette er fikset i FIFA 12.



Vi kan starte med hele fysikken i spillet som er drastisk forbedret, den er fortsatt ikke 100%, men nærmer seg. De har laget en ny fysikk motor til spillet for å få til effektene som faktisk er veldig viktig i fotball. I tidligere spill har det jo ofte vært slik at om spilleren faller så faller han på noenlunde på samme måte hver gang, dette gjør han ikke lenger. Det er forskjellige fall som kommer an på hvor spilleren blir truffet av motspilleren, eller for den sagt skyld medspilleren. Ja for det er nemlig slik at om du bommer på en skli takling, og heller treffer en av dine medspillere så vil han også gå over ende. Løper du fort uten ballen og dulter borti medspiller eller motstander så vil begge spillerne gå i bakken på en eller annen måte, og ofte ser disse kollisjonene ut som de er tatt rett ut fra NFL eller Rugby. Spillet har blitt mer levende kan man vel si, ved å tilføre mer fysikk.
I FIFA 11 skjedde det ofte at om to spilleren kjempet om ballen så ville feks hånda til han ene gå inn i kroppen på han andre, denne type glitcher vil man ikke lenger kunne få i FIFA 12.

En annen ting som er blitt forbedret i FIFA 12 er at man nå vil få ekte skader på spillerne, utfører du en skli takling og den ikke går helt som planlagt, og motstanderen faller litt rart så vil han kunne knekke foten, eller vri kneet litt for langt osv. Man har jo sett dette på fotballkamper hvordan disse skadene utspiller seg, og slik blir det også i FIFA 12. En ting til med skader er at man kan skade sine egne spillere ved å ikke bytte dem ut med nytt blod nå og da, om man løper med full speed opp og ned banen en stund så vil spilleren plutselig stoppe å løpe nettopp fordi han har fått strekk, eller at han har røket et muskelbånd eller lignende. Skadene man pådrar seg kommer an på hva man gjør med sin egen spiller, men også når man skader andre kommer det an på hvor man treffer motstanderen. Og når alt dette settes sammen får man et spill som mye mer likt virkeligheten, men også mye mer morsomt da man har større sjanse for å få variasjon i spillet.



Driblingen har de også forbedret i FIFA 12. I FIFA 10 og 11 hadde man også ganske så bra drible område, men dette er gjort enda bedre nå, slik at man kan ta kjappere svinger, og utføre mer presise dreininger enn tidligere. Man har også innført flere driblemetoder og det er lettere å utføre dem. En ny ting i FIFA 12 er noe som heter Tactical Defence hvor du holder motstanderen foran deg og følger alle hans bevegelser mye lettere, man kan selv velge om man vil være nærme spilleren eller om man vil holde seg litt på avstand når man utfører denne typen forsvar. Jeg fikk ikke til dette helt, men øvelse gjør mester vil jeg tro.
En måte å beholde ballen på vil være å holde motspilleren på ryggen mens man flytter seg bortover, som et slags skjold.

Så når det gjelder den kunstige intelligensen i spillet så er også den drastisk forbedret med noe som heter Pro Player Intelligence. Det vil si at spillerne har de samme egenskapene som spillerne har i virkeligheten, ta feks Kakà på Real Madrid, han vil ha en mye større sjanse for å utføre en sentring til en spiller som er langt unna enn en spiller som ikke har like bra syn som han. Lagene vil også utføre forskjellige angrep basert på styrken til de som spiller, men også på motspillernes svakheter, og på den måten vil man få et mer variert spill. Jeg hadde et par kamper som jeg spilte alene mot den kunstige intelligensen, og jeg kan si at den er så absolutt forbedret og det er ikke nå like lett å se hva slags spill de har tenkt å gjennomføre. Er faktisk på grensa til vanskelig, men her har man jo da muligheten til å sette ned vanskelighetsgraden.



Når det gjelder kamera utsnitt når man spiller så har de nå lagt til Tele Broadcast i tillegg til Broadcast som har vært i tidligere spill. Etter hva jeg kunne finne ut av så har de ikke hatt Tele Broadcast siden FIFA 2006. Dette er noe som de har hørt at fansen ønsker tilbake og har gjort noe med. Dette vil si at man nå kan få kampen lenger unna enn det man kunne før, og på den måten kunne se mer av banen. En annen ting de har hentet fra FIFA 2006 er introen av hver kamp hvor de starter med å se spillerne komme ut på banen, som så fades over til plakater over hvor på banen de spiller. Det er også lagt til bedre og mer profesjonelt lys, tilskuerne ser og høres bedre ut, og jeg må si at når det snør og regner så ser det hele fantastisk ut.

Menyen er også forbedret og gjort enklere enn hvertfall de to siste spillene i serien, de har nå bare en linje man flytter seg bortover på som har enkle valg som Play Now, Xbox Live, Virtual Pro osv.
Man har fortsatt muligheten til å skyte på en keeper mens spillet loader.

FIFA 12 kommer med over 500 offisielle lisensierte klubber og mer enn 15000 spillere.

Utgivelsesdato er fortsatt ikke satt, men det kommer til høsten og skal man følge ryktene så kommer det 30. august 2011 til Xbox 360 og Playstation 3.
Screenshots (31)Se flere »
Kommentarer
Du skal være logget inn for å kunne lese og skrive kommentarer.