Second Opinion: InJustice Gods Among Us

3. mai 2013 20:15 | Kommentarer (0) | Bo Andre Ingvarsson

Xboxlife Share!

Advarsel! Denne anmeldelsen er ekstremt nerdete.

Vi kommer til å ha to anmeldelser av InJustice: Gods Among Us. Fordi jeg er ganske casual når det kommer til slåssespill så vil jeg ikke kunne gi en særlig dyp vurdering og veie opp InJustice: Gods Among Us imot andre spill i samme sjangeren. For dere som har fulgt med siden vår en stund har sikkert fått med dere at jeg er en ganske så stor comic fan, spesielt DC. Så dette kommer mer til å være en anmeldelse som har mest fokus på historien og singleplayer kampanjen, samt at jeg kommer til å snakke om InJustice: Gods Among Us comicen og dens sammenheng med spillet. Jeg kommer likevel til å gi dere min mening om spillet generelt også, men det er Syver's anmeldelse som er ment å være vår 'offisielle-kritikk' av spillet.



Jeg vil først få ut av veien at historien til InJustice: Gods Among Us på noen som helst måte ikke er noen dårlig historie sett fra et comic perspektiv. Enkleste måten å beskrive historien er at spillet stiller spørsmålet om hva som ville skjedd hvis Superman bestemte seg for å bli en diktator. Jeg anbefaler alle å lese prequel comicen da den går dypere inn på hvordan Superman utvikler seg til en nådeløs ''peacekeeper'', men her er en liten oversikt om hvordan det hele startet.

Om du ikke vil vite noe som helst om historien til prequel comicen så hopp over denne neste paragrafen. Jeg kan ikke gjenta nok mange ganger hvor sterkt jeg anbefaler alle som har noen som helst interesse for disse karakterene å lese denne comicen. Så lenge du har de mest grunnlegende kunnskaper om karakterene behøver du ikke å bekymre deg om at du ikke vet hva som har skjedd før. Eller tenke på at du må lese flere ulike serier for å få med deg hele plotet.

''Semi spoiler av comicen start''
Joker og Harley Quinn har kidnappet Lois Lane som er gravid med Superman's sønn, under kidnappingen utførte de også en liten operasjon på dem begge. Så hvis Lois og hennes ufødte sønn dør, kommer det til å detonere en atombombe i Metropolis. Superman finner til slutt ut hvor Lois er tatt til fange, men når han kommer fram så er ikke Lois der, det som møter ham er en ekstremt sint Doomsday. Så for å få slutt på kampen så fort som mulig så flyr Superman med Doomsday opp til verdensrommet slik at han svimer av. Så fort Doomsday blir bevist løs, hører Superman en bombe gå av i Metropolis og i løpet av få sekunder er hele byen ødelagt og over 6 millioner mennesker drept. Joker har klart å utvikle en gass som får Superman til å hallusinere, og da effekten av gassen har gått over stirrer Superman på den livløse kroppen til Lois Lane i armene sine. Dette får Superman til å gjøre det Batman aldri har klart, mens Batman forsøker å avhøre Joker knuser Superman ytterveggen for å komme inn på politistasjon og slår et gigantisk hull gjennom kroppen, til en smilende og lattermild Joker som dør i visshet om at han fikk Superman til å miste kontroll. Hver issue deretter viser sakte men sikkert hvordan Superman begynner å ta kontroll over verden og han gir klar beskjed: Om du er en soldat som adlyder ordre, en politiker som erklærer krig, en bankraner eller du er med i et gjengopprør, spiller ingen rolle for han kommer til å behandle alle likt. Den neste som begår en voldshandling kommer til å bli eliminert.
''Semi spoiler ferdig''



Jeg må ærlig si at selv om det var en underholdende historie, så ble jeg dessverre skuffet fordi det egentlig er en historie som har blitt fortalt før. Både episodene 'A Better World' av Justice League serien fra 2003 og til dels Justice League filmen 'Crisis on Two Earths' fra 2010, har rørt ved dette temaet. InJustice comicen gir derimot inntrykk av at de bare kommer til å ta for seg ett at av universene. Noe som kunne gjort plottet så mye mer interessant fordi da hadde de faktisk måttet stå for at selv Superman kan bli korrupt. Vi (i det minste DC nerder som meg) vet jo at DC universet bokstavelig talt er uendelig, men det er fortsatt ikke alle universene som er klar over at det er slik tid og rom faktisk fungerer. Så når de introduserer ''dimensjonal reise'' nok en gang og de henter inn Justice League medlemmer fra et annet univers for å hjelpe med å stoppe den ''onde'' Superman, føles det litte gran som om de jukser. Greit, på noen måter burde det vel egentlig ikke ha noe å si fordi at historien ville vel omtrent endt på samme måte. Jeg klarer bare ikke å bli kvitt følelsen at ved å introdusere enn ''god'' Superman, Green Lantern, Wonder Woman etc. som må slåss mot ''onde'' versjoner av dem så får ikke den originale historien lengre noen ordentlige konsekvenser eller betydning. Det er synd og si men det er en gjenbrukt idé, og InJustice gav meg virkelig håp om at vi endelig kom til å få et oppgjør mellom Batman og Superman i samme grad som Frank Millar's The Dark Knight Returns. Og da mener jeg ikke bare et oppgjør som avgjøres med knyttnevene, men også en kamp mellom ideologier. En veldig spesifikk hendelse fikk meg likevel til å gi meg et lite hakeslepp noe selv en ganske stor hendelse i det pågående Batman-universet ikke klarte da det på en måte lå i kortene, så det skal de få et klapp på skulderen for. Stemmeskuespillet holder stort sett opp, spesielt veteranene Kevin Conroy (Batman), George Newbern (Superman), Susan Eisenberg (Wonder Woman) leverer som alltid. Du får ikke riktig den følelsen Justice League serien/filmene har vært så flink å levere ved å ha skuespillerne i samme rom slik at de kan spille av hverandre, men de får jobben gjort.

I likhet med Mortal Kombat fra 2011 kommer du til å bytte mellom ulike karakterer for hvert kapittel og hvert kapittel inneholder tre kamper hver, med noen små-mini spill strødd inn blant dem.
Jeg er en av dem som sliter med å spille slåssespill med 360 kontrolleren fordi, la oss være ærlige, d-paden er verdiløs å kontrollere med. Men det gikk forholdsvis greit å spille InJustice fordi de har gjort noe som burde være en gyllen regel i alle slåss-spill fra nå av. Så fort du trykker på pause får du opp de viktigste kombo angrepene hver karakter kan gjøre. De er sjelden mer kompliserte enn: venstre – høyre – Y eller ned – høyre – X, så selv de fleste nybegynnere kommer fort til å kunne lære seg noen brukbare angrep. Selvfølgelig når du begynner å spille online blir du nødt til å lære deg å kombinere alle disse angrepene om du skal ha håp om å vinne noen kamper. Alle karakterer har også en ability de kan bruke som er unik til hver karakter ved å trykke på B-knappen. Eksempler: Batman får mekaniske flaggermus som kan angripe motstanderen eller beskytte ham, Green Arrow kan skyte ulike piler (ild, is, elektrisitet). Systemet føles litt ubalansert spesielt Green Arrow som kan utnytte dette systemet veldig godt da han kan både slåss på nært hold og på avstand, mens andre karakterer kanskje bare tåler ekstra mye i en kort periode med sin ability. Deadshot er derimot den karakteren som nok er mest ubalansert i spillet da han har veldig enkle angrep som er lett å kombinere, og han er like farlig uansett hvor nært eller langt unna han slåss.



Dette er jo skaperne av Mortal Komat som står bak, men siden dette er et DC spill kunne de jo ikke ha med fatalities. Men InJustice har likevel sin versjon av X-Ray Moves. Ved å fylle opp en bar kan du utføre unike Special Moves som er skikkelig spektakulære, om du har sett noen gameplay klipp har du sikkert sett Flash som springer rundt jordkloden for å få ekstrem fart for å slå ned mostanderen, Doomsday som banker deg ned helt til jordens kjerne og så opp igjen, eller Superman som slår deg ut av atmosfæren. Tro det eller ei så har faktisk spillet en forklaring på hvordan Batman kan overleve å bli spist av en hai etter å ha blitt kjørt over av et tog. Om du begynner å ha litt lite liv igjen under en kamp har du muligheten, om du har fylt opp Special Move baren, til å kunne bruke Wager systemet for å få noe tilbake. Ved å fylle opp opp SM-baren når du har mistet første del av liv-baren de kan du gå inn i Clash mode. Hvor du vedder deler av baren din, og motstanderen din gjetter på hvilken del eller hvor mye av barene din du vedder. Karakterene stiller seg da på hver sine side av banen, veksler noen ord og løper mot hverandre, deretter kommer det en stor hvit eksplosjon og den som tapte flyr og kræsjer i samme retning han kom fra. For gjøre kampene enda mer spektakulære har banene ulike objekter spredd rundt omkring, feks containere, lyskastere, missiler etc. I forhold til hvor sterk karakteren er, vil deres interaksjon med objektene være ulike, men samtlige av karakterene kan fortsatt sende motstanderen langt av gårde ved bruk av stage transition. De fleste av banene har minst to av disse stage transition, dette er, som Joker kaller det, den ultimate formen av slapstick humor, hvor du plutselig kan se Batman sparke Solomon Grundy fra bakkenivå opp til en skyskraper.

Det er alle disse tingene kombinert som gjør at InJustice ser bedre ut enn det egentlig er. De fleste av karakterene ser forholdsvis greie ut og noen av dem er skikkelig detaljerte, men så har du andre som feks Wonder Woman som til tider ser ut som en mann fanget i en kvinnes kropp med dårlig parykk. Banene og stage transitionene er såpass varierte at det føles ikke repeterende, men noen av banene er kanskje litt mer detaljerte enn andre, som The Bat Cave, Fortress of Solitude og Arkham Asylum. Det virker som om NetherRealm har hatt større fokus på å velge ut karakterer slik at ingen av dem skal føles som om de er en kopi av en annen. Noe som gjør det enklere å tilgi at spillet kanskje ikke er det mest grafisk imponerende spillet på markedet da karakterene er nøye utviklet med hver deres unike animasjoner.

Xboxlife Share!

Jeg er den første til å innrømme at normalt sett når jeg spiller slike spill online så blir jeg som regel knust. Men hver dag gir utviklerne deg nye utfordringer; vinn fem kamper på rad, vinn åtte kamper som Doomsday, vinn tre kamper med mer enn 30 sekunder igjen på klokken etc. Disse utfordringene gir deg mer XP for å levle opp, som i sin tur gir deg nøkler du kan bruke for å låse opp nye kostymer til karakterene og slikt. Noe som igjen motiverer deg til å spille online. NetherRealm har gjort en veldig smart ting ved å sette opp ulike servere du kan logge deg inn på som er dedikerte til ulike kamptyper og ditt gameplay nivå. Du kan også se på mens andre spillere spiller mot hverandre for å kunne få tips, om det er en kombo du sliter med, klart da gjelder å finne gode spillere som kan disse.


InJustice: Gods Among Us er fylt med ulike utfordringer og gameplay moduser når du først er ferdig med singleplayer kampanjen. Classic mode hvor du i likhet med spill som feks Tekken spiller som en karakter gjennom en rekke kamper som til slutt låser opp en liten filmsekvens. Star Labs mode hvor du må kjempe som ulike karakterer og MÅ slå motstanderen ved å bruke ulike metoder osv. Så du kommer ikke til å være fri for innehold med det første. Det som imponerer mest er at NetherRealms har klart å få alle karakterene til føles som sine tegneserie motstykker uansett hvilken kombinasjon av motstandere du setter dem opp imot, og de har gjort det på en måte som litt ''gir mening'' iallefall. Jeg sitter igjen med litt blandede følelser men mye av det kommer av at jeg hadde vise forhåpninger om hva historien burde ha vært som ikke 100% ble innfridd, men alt i alt har jeg likevel kost meg med InJustice. Så jeg tror uansett om du er comic fan, slåss-spill fan, eller kanskje begge deler vil InJustice ha noe å by på.




Overall Score: 8.
Screenshots (45)Se flere »
Kommentarer
Du skal være logget inn for å kunne lese og skrive kommentarer.