Fifa 12

16. september 2011 16:40 | Kommentarer (0) | Bo Andre Ingvarsson

Da har Fifa 12 demoen sluppet ut på Xbox Live Market Place, og jeg tenkte å skrive litt om hva jeg syns om endringene Fifa 12 har gjort. Jeg hadde egentlig ikke noen planer om dette, først ville jeg bare spille en kamp eller to for å se om jeg merket noen endringer. Jeg endte opp med å spille i litt over 2 timer med 3 minutters omganger, (dere får selv gjøre matten på hvor mange kamper det blir), så jeg tenkte hvorfor ikke dele mine erfaringer med dere. På forhånd vil jeg bare si at jeg er langt ifra en fantastisk Fifa spiller, jeg har spilt serien regelmessig siden 2000, men iblant har det vært opphold mellom noen titler. Jeg har heller ikke spilt igjennom noen sesonger eller cuper siden 2006, når jeg har spilt Fifa etter dette har det bare vært Fifa-kvelder med noen kompiser (ganske mange Fifa-kvelder), og da har vi 99,99% av tiden spilt vennskapskamper mellom Real Madrid og Barcelona. Jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at vi har spilt denne vennskapskampen omtrent 1000 ganger fra Fifa 09-11. Da har dere iallefall Fifa referansene mine, om du tror du kan slå meg så tviler jeg ikke på det et sekund.



En ting jeg merket med en eneste gang jeg begynte å spille er hvor mye raskere Fifa 12 føles i motsetning til Fifa 11. Laste tiden på menyene er så og si ikke eksisterende, utviklerne har også fjernet mye av pausene mellom forskjellige ting. Nå behøver du ikke alltid vente på å få ta innkast, ligger ballen i nærheten løper bare spilleren til ballen og kan kaste den direkte. Om du spilte litt for aggressivt ble det ofte en litt lang pause hvor dommeren skulle levere advarsel til spilleren, det er mulig at jeg bare ikke opplevde dette, men det var noen ganger at kommentatorene nevnte at spilleren hadde fått en advarsel, og det var uten "pausen" fra Fifa 11. Og når vi snakker om kommentatorene, Andy Grey har blitt erstattet med Alan Smith (ble han lei av Real Madrid mot Barcelona kampene våre tro?). Det er som vanlig mye som repeterer seg, selv om vi har en tendens til å spille de samme kampene om igjen skulle man tro at de hadde noe mer å si enn at Messi er en fantastisk spiller og at han kan gjøre alt nesten hver kamp. Hva med å lage noen bakgrunns historie kommentarer på 2-3 spiller på hvert lag iallefall? Slik man gjør på NBA spillene til EA.

Men nå skal jeg ikke være negativ og pirkete, for som jeg sa så er Fifa 12 blitt mye raskere og det samme er reaksjonstidene til spillerne. Kontrolleren føles rett og slett bedre, jeg har merket de 3 siste årene at kontrolleren føles løsere og løsere. Jeg tenkte at de ikke kunne bli noe særlig bedre etter Fifa 11, men etter å ha spilt Fifa 12 føles spillerne i Fifa 11 som å styre tankser i forhold. Nå kan du for eksempel rykke med ballen og samtidig styre til en vis grad, dette gjør det mye enklere å komme igjennom et forsvar om du ser en liten åpning da du springer mye fortere når du får gjort noen rykninger. Dette var selvfølgelig mulig i Fifa 11 også men det var mye vanskeligere å gjøre det spontant fordi kontrollen var så stiv.



Forsvaret har også fått en fin overhaling, Fifa 12 introduserer nemlig noe de kaller for Tactical Defending. Dette "låser" deg fast på spilleren som har ballen og gjør forsvar til noe mer enn noe du bare må gjøre for å få tilbake ballen, det er også et fint læreverktøy fordi den plasserer deg der du bør være. Dette kalles jockey, og for å gjøre dette holder du inn LT knappen, om motstanderen din sprinter må du holde inne sprint-knappen RT sammen med jockey-knappen LT. For å få enda mer hjelp kan du holde inn A-knappen, dette vil minske rommet mellom deg og motstander spilleren. Dette høres jo egentlig ut som et "push button to win" system, men hele poenget med dette er at du skal lære deg hvor viktig posisjon er. EA har selv sagt at selv om du prøver å benytte deg av disse verktøyene vil du forsatt få problemer med de virkelig gode spillerne online.

Et annet problem som har vært i Fifa er at når du spiller alene så spiller du bare 1 spiller om gangen. De CPU-styrte spillerne kan gjøre noe, men det hadde jo vært greit å ha noe bedre kontroll over dem. Dette er nå fikset i Fifa 12 hvor du i forsvar bare holder ned RB knappen og en CPU styrt spiller vil begynne å presse å stjele ballen fra motstanderen. Om du da samtidig også prøver å ta ballen fra motstanderen blir det plutselig veldig tøft å spille i angrep.



Grafikkmessig har spillet gjort et ganske stort og faktisk litt overraskende ansiktsløst. Det er ikke noe Crysis 2, men årets grafikkløft får meg til å undre om det ikke er så veldig lenge til. Men med tanke på at de stort sett bare bygger på det allerede eksisterende spillet burde dette være et minstekrav. Styringen i spillet er heller ikke det eneste som har blitt løsere, det samme har animasjonene spesielt når spillerne går inn i hverandre. De har blitt mer dynamiske og ser mer naturlige ut isteden for at de ser ut som om de er låst inn i den samme animasjonen for hver gang.

Jeg tror Fifa 12 kan komme til å bli et mer brukervennlig fotball-spill enn de tidligere utgivelsene, spillere (som meg selv) som kanskje kan noen av fintene, men ikke vet riktig når vi skal bruke dem vil muligens kun bruke disse verktøyene til å lære om posisjon og ballplassering. Avslutningsvis er det vel ikke så mye mer å si enn at jeg tror Fifa 12 har sjansen til å bli det beste Fifa-spillet hittil.


Screenshots (31)Se flere »
Kommentarer
Du skal være logget inn for å kunne lese og skrive kommentarer.
Spil Information
Cover
Tittel:
Fifa 12
Utvikler:
Utgiver:
Plattform:
Spillere:
Utgivelsesdato:
--
Offisiell webside:
Besøk siden, trykk her