Fable: The Journey

19. september 2012 18:58 | Kommentarer (1) | Syver Olesen

Som de fleste andre spill så har Lionhead Studios tatt for seg bruk av Kinect, men istedet for å begrense seg til stemmekommandoer så har de flyttet hele Fable-universet over i mine hender. I dette førstepersons-railshooting-eventyrspillet settes du i skoene til Gabriel, Fable-universets nye helt. Men hvordan fungerer dette hoppet fra kontroller til Kinect egentlig?

Det første jeg oppdager, som dessverre var fryktet, er at spillet baserer seg mindre på utforskning og mer på actionfylt gameplay. For action er det, og nesten fra ende til annen. Fable: The Journey ligner mer på et såkalt rail-shooter spill, enn noe annet. Konseptet fungerer som om du sitter i en vogn, mens du blir fraktet videre på skinnene så snart du har utslettet fiendene som står i din vei. Slik fungerer også dette spillet i praksisen, og de har egentlig tatt bort alt som kan minne om utforskning.




Likevel, et spill som baserer seg på rail shooter-konseptet inneholder en god del action, og det var ikke mange øyeblikket under den time-lange demoen at jeg fikk lov til å ta meg en slurk av colaen som sto bak meg. Og dette er forsåvidt et godt tegn.

Kinect-funksjonene fungerer godt og du har logiske bevegelser som gir deg en ekstra god følelse på magien. Selv om du kun har to hender, så er det ikke vanskelig å kunne flere trolldommer, da din primære hånd, som du kan velge selv, kaster magikuler som skader fienden, mens din sekundære hånd brukes til å kontrollere kraft og dytte fiender til siden eller bakover. Alt dette vil du selvfølgelig få gjennomgått i en tutorial på starten av demoen.
I tillegg til disse to lette bevegelsene kan du også endre på ammunisjon fra shock-kuler til ild-kuler kun ved å vinke til skjermen akkurat som om du rister nytt liv i de eldgamle shock-kulene. Og hvis du trekker hånden din bakskulderen så vil du isteden for få et magisk spyd, som du kan kaste elegant gjennom luften.
Disse bevegelsene kan også byttes ut mot stemmekommandoer hvor du kan si "Fireball" og få en ild-kule i hånda. Dette fikk jeg dog ikke muligheten til å prøve, da dette er relativt begrenset her i Norge.

Kontrollene kan være en smule unøyaktige til tider, og til tider må man tenke svært mye over hvordan man svinger armen. Kinect-funksjonene kan selvfølgelig kalibreres, men det er lett å kalibrere feil. Og ettersom du er i aktivitet nesten hele tiden, så merker du fort hvorfor dette kan bli et stort problem.




Farten på gameplayet er nemlig svært raskt i forhold til dine innsiktninger og kast. Kontrollene er virkelig ikke designet til å kunne drive raskt gameplay. Det er vanskelig å få presisert "kastene" sine når fiender kommer fra alle kanter, og jo større presset blir jo verre blir kastene dine. Heldigvis er det lettere å treffe målene som er nærme, men de vil selvfølgelig gå til angrep, noe som ikke er så trivelig der og da. Jeg slet også med å få tid til å skifte hvilken type magi jeg ville bruke, og da spesielt uten stemmekommandoer så ble dette et pes og et mas. Til tross for at spillet kan spilles i sittende stilling, så ble jeg etterhvert sliten i armene og d var det fint med enkelte pust i bakken mens hovedpersonen fortsatte sin vandring rundt inne i grotten.

Ellers viste demoen ikke så altfor mye om hva vi kan forvente, men heller hvordan basiskontrollene fungerer. Man får også mulighet til å lene seg fra side til side for å unngå motkommende angrep. Ellers kan du blokkere skudd og angrep ved å trekke en hånd over brystet. Disse kontrollene fungerer mye bedre, ettersom de er mindre brukt og ikke trenger noen særlig raske responser.

Spillet hinter også til hvordan historien vil foregå, med en rekke utsnitt fra CGI-filmsekvenser i spillet. Er du en fan av Fable-universet så vil du kunne kjenne igjen enkelte personer, noe som selvfølgelig er et pluss. Filmsekvensene ser meget bra ut, men å se "deg selv" aka Gabriel fra et utsideperspektiv setter liksom en stopper for følelsen av å faktisk være en helt. Innenfor gameplayet så har du stålkontroll over flere krefter og alt er rettet mot deg i førsteperson, noe som gjør at du føler deg som et midtpunkt og som en stor helt. Alt dette forsvinner når du ser det fra et helt annet perspektiv, men som tidligere nevnt er dette kun utsnitt.




Fable: The Journey har fått vist frem mye av gameplayet, mens de hinter frem en del av historien. Til tross for noen små kontrollproblemer så fikk jeg virkelig satt meg selv inn i rollen, og jeg fikk en god følelse av kontroll.
Jeg var litt skuffet over at det ble et rail shooter, men det ser ut til å fungere godt, samtidig som at jeg ikke kunne sett noen andre muligheter til å få disse Kinect-kontrollene til å fungere.

Variasjon er dog et problem jeg kan se for meg. Enkelte screenshot viser deg styre en hest, og jeg ser hvordan de skal få til svingingen osv. Likevel tror jeg at Fable: The Journey vil få problemer i forhold til variasjon, og hvordan de skal kunne dra ut spilletiden til å bli et like komplett Fable-spill som både Fable 2 og Fable 3.

Fable: The Journey utgis eksklusivt til Xbox 360 den 12. oktober, men vil kreve Kinect.
Screenshots (12)Se flere »
Kommentarer
Du skal være logget inn for å kunne lese og skrive kommentarer.
Spil Information
Cover
Tittel:
Fable: The Journey
Utvikler:
Utgiver:
Plattform:
Spillere:
Utgivelsesdato:
--
Offisiell webside:
Besøk siden, trykk her