Medal of Honor: Warfighter

6. oktober 2012 16:43 | Kommentarer (12) | Syver Olesen

Medal of Honor: Warfighter tar i bruk Battlefield-teknologi på mindre baner, men det betyr ikke at opplevelsen er forminsket.

Medal of Honor: Warfighter har tatt det gode fra Battlefield, og blandet det med intensive kamper på slagmarken. Banene er ikke like store som i Battlefield 3, noe som skaper svært intensive kamper hvor du må være på hugget konstant. Likevel, selv om kampene er raske så er ikke alltid den beste taktikken å være rask selv. Warfighter gir deg en stor følelse på hvordan krig fungerer, og da mener jeg selve slagene. Du har ikke mye liv, og du får ikke livet du mister tilbake med det første. Dette gjelder heldigvis de andre spillerne og, så kommer du bakfra er fienden sjanseløs.

Du settes i rollen som en alminnelig soldat fra et valgfri land. Så patriotisk som jeg er så valgte jeg selvfølgelig Norge, men det var ikke noe som ga noen særlig 'norsk' følelse på det hele. Det eneste jeg kan komme på i forbifarten er at våpnene du får utlevert er tilrettelagt de som de ekte soldatene får utlevert i den virkelige krigen. Og ettersom jeg ikke er en stor våpenentusiast, så var ikke dette noe jeg virkelig merket eller noe jeg kunne juble særlig mye over.





Din soldat kan være i fem forskjellige klasser, som deretter er delt inn i en hel del land. Disse klassene spesifiserer seg i forskjellige ting, hvor sniperen logisk spesialiserer seg i sniping, mens "heavy gunner" fokuserer mer på de store våpnene. Det er ikke noe nytt vi ikke har sett til før, men det er omtrent blitt et krav at et skytespill skal ha flere klasser. Disse fem klassene kan tilpasses akkurat slik du vil at de skal være, fra nasjonalitet til hva slags farge våpnet ditt skal ha. MoH: Warfighter har nemlig et svært tilpasningslager for våpen, og det er mye å låse opp. På dag 1 har du ingenting å tilpasse, men etter en eller to kamper så kan du ha flere ting å velge mellom. Og alt dette har en innvirkning på din spillopplevelse. Våpenet kan få bedre sikte, hvis du foretrekker en 1.5x zoom istedenfor en 2x zoom - eller det kan bli verre, det er helt opp til deg og dine preferanser.

Men hvordan fungerer det hele i praksis?
Warfighter fokuserer mye på sammarbeid, slik som Battlefield 3 gjorde med sitt squad-system. Dette systemet finnes også i Warfighter, men bare forminsket. Faktisk er hele systemet halvert til kun to personer. Du, og din buddy. Dere er samarbeidskamerater i en av de 5 squadene på hvert lag, og hele systemet fungerer godt. Det er kun en person å forholde seg til, med mindre den personen er en idiot som egentlig blåser i hele systemet. Det er mye tryggere å være to der ute, og det kan redde livet ditt… og gi deg poeng. Redder du din kamerat får du massivt med poeng, og redder han deg så får du også poeng for å holde sammen. Å holde sammen er en god kilde til å vinne da dere begge får poeng hvis dere dreper en fiende i hverandres nærvær. Systemet funker og det gir en større følelse av inkludering i soldatsamfunnet, og da spesielt hvis du er nybegynner, ettersom du har muligheten til å støtte deg til de store karene.





I betaen finnes det kun en bane, og en modus. Hot Spot kalles modusen, og utviklerene Danger Close virker å være meget stolte av det de har laget i Hot Spot. Hot Spot er egentlig ikke noe nytt. Det er to lag, hvor det ene forsvarer og det andre angriper. Det er plassert 5 bombesteder på banen, og angriperne skal sprenge disse opp i rekkefølgen som blir delt ut. Forsvarene skal selvfølgelig forsvare. Når tre bomber er sprengt, så vinner angriperne - og når tre bomber er forsvart, så vinner forsvarerne. Dette er en modus som er lett å forstå, men tiltross for dette så blir det fort 2 og et halvt minutt med skyting, og et halvt minutt med sprenging.
Banen er ikke så stor, men dette passer spillet svært bra. Kampene går veldig fort for seg, og det er vktig å være på vakt. Å løpe ut i åpent område er ikke det lureste, til tross for at de åpne områdene er små. Å forflytte seg fra A til B fungerer oftest dårligere enn å flytte seg i intervaller. Dette kan gjøres grasiøst ved å spurte og skli ned i liggende posisjon; for dette er nemlig noe du kan gjøre, og det ser ufattelig tøft ut. Det fungerer også veldig bra taktisk.

Selvfølgelig er det også lurt å holde seg på et punkt over lengre tid, og da spesielt hvis du er forsvarer, men det er vanskelig å høre fiendene så du kan fort få et tomahawk i ryggen.





En beta er nesten aldri feilfri, og det er ikke heller ikke Warfighter. En av tingene jeg har merket er at det finnes enkelte steder på banen hvor det er umulig å ligge stille, noe som gjør at du aldri får siktet eller skutt. Dette kan koste deg livet, og jeg har betalt mang en gang for at jeg har ligget på et slikt punkt. Ellers er betaen veldig bra laget, og det er klart at den er blitt testet grundig. Så langt har ingen falt gjennom banen, og det er heller ingen som har svevd over bakken.
Likevel, dette er ingen feil jeg skal snakke om nå. Men blir du beskutt, men overlever, så vil du bli markert som "sett" eller "spotted" som det heter så fint på engelsk. Dette gjør at motstanderen får se din posisjon… gjennom vegger. Ikke på kartet, ikke med en prikk over hodet, men gjennom veggen. Dette er altså en gratis wallhack, og den er jeg ikke så fan av. Dog, dette har hjulpet meg en del, men det er ikke noe jeg selv ville ha inkludert i spillet. Det at man får fiendens posisjon på raderen, og gjerne en indikator over hodet deres når de er i min synsvinkel, det er på den andre siden logisk, realistisk og hjelpsomt. Wallhacken er på den andre siden bare plagsom ettersom kompisen din ikke kan spawne ved deg, og du er helt blottet selv om du har buret deg inne i en boks (ikke at dette går, men det er sånn det hadde fungert hvis det hadde vært mulig å gjemme seg inne i en boks).





Medal of Honor: Warfighter kan bli sett på som den perfekte blanding av rask arcade skyting alá Call of Duty, og den mer realistiske forsiktigheten fra Battlefield-serien. Frostbyte 2 fungerer svært godt sammen med lyddesign og grafikk, og summen av dette er en utrolig intens opplevelse hvor du må beholde fatningen selv om alt går fort rundt deg. Jeg hadde ikke tenkt på MoH: Warfighter som en tittel jeg hadde lyst på, men nå er det ingen tvil om at dette er et spill jeg gleder meg til.
Screenshots (11)Se flere »
Kommentarer
Du skal være logget inn for å kunne lese og skrive kommentarer.
Spil Information
Cover
Tittel:
Medal of Honor: Warfighter
Utvikler:
Utgiver:
Plattform:
Spillere:
Utgivelsesdato:
--
Offisiell webside:
Besøk siden, trykk her