Halo:Reach anmeldelse

Endelig fortsetter den episke Halo sagaen vi mange har ventet på. Kan spillet infri de skyhøye forventningene våre?

Med pølsefingrene godt plassert om håndkontrollen kommer jeg inn på hovedmenyen til Halo Reach. Det første man blir møtt av er den fantastiske musikken som drar deg rett inn i den velkjente halo stemningen, og jeg er klar til kamp!

Helt alene...

Enspillerdelen introduseres med en liten helikoptertur hvor man skuer over vakre landskap, og man ser med en gang at grafikken er blitt utbedret til det maksimale. Man blir plassert i skoene til en beinhard elitesoldat i squadet Noble Team, der alle 6 medlemmene har hver sine unike egenskaper. Det første blikket mitt faller på er to strutser som kommer mot meg, og av skrekk for nye skapninger skyter jeg de ned som fluer med pistolen min. Pistolen som så mange har savnet helt siden Halo 1, endelig er zoomen tilbake. Det viste seg at strutsene forøvrig ikke var Covenents i kamuflasje, men rett og slett noen av de nøytrale skapningene man blant annet kan støte borti på planeten Reach. Interressant! Få minutter etter støter man på de første ordentlige Covenent troppene, og spillet er i gang. Uten å nevne for mye av hovedhistorien er dette en fortelling om de heltemodige Noble Teams kamp for å overleve, og redde Reach fra total ødeleggelse. Lydbildet er vidunderlig, og er med på å gjøre dette til en spillopplevelse man virkelig lever seg inn i.

Ikke alltid... Noen ganger har jeg venner med

Enspillerdelsen er som tidligere (Med unntak av Halo ODST) delt inn i kaptiler man først må spille igjennom en gang, for så og kunne velge hvilket kapittel man vil i etterkant. Man kan enten velge å spille alene eller i samarbeid med opp til fire spillere. Man kan også velge vanskelighetsgrad tilpasset sitt nivå, og for den som velger å gå igjennom spillet alene på legendary, er dette den hittil største utfordringen Halo serien noensinne har hatt og tilby. Så her har selv de mest hardbarka Halo veteraner virkelig noe å bryne seg på. Kan også ikke minst nevne at den kunstige inteligensen er svært god.

Det Halo kanskje er mest kjent for er flerspillerdelen, og her har skaperen Bungie heldigvis valgt å fortsette i de gamle tankerekker, og ikke ødelegge noe som allerede er bra. Men visse forandringer er det blitt gjort, den ene er at man kan velge hvilken klasse man vil være. Det er flere ulike klasser man kan velge, der hver enkelt har hver sin egenskap. Enten kan man bruke sprint, som gjør at du løper fort, Jetpack som gjør at du kan fly, man har noe som heter armor lock der man blir uskadelig, og også kan stoppe biler som prøver å kjøre over deg.
Medicklassen der man omgir seg med en boble hvor man regenerer helsen osv.

Hva skal jeg drepe i dag?

I tilegg har man flere nye spillmoduser. Jeg kan blant annet nevne Covenent der man spiller aliens vs aliens. Noe som heter Invasion hvor det er Covenent Vs Spartans der meninga er å ta over baser itillegg, ikke minst er den etterlengtede modusen som kun viste seg i dobbel xp helgene i halo 3, altså Infection modusen hvor man skal overleve mot zombiene. Alle forandriingene er med på å gi spillet en helt ny positiv underholdningsverdi, men det tar alikvel ikke bort følselsen av at man sitter med det gode gamle Halo. Det eneste jeg synes er litt negativt er at mulitplayer kartene/banene i Reach faktisk virker litt kjedligere enn kartene i de tidligere spillene, til tross for at det er også blitt laget gjenskapninger av noen av de gode gamle kartene. (Men "snufs" vi savner fortsatt Lockout/Blackout)

Firefight er en modus noen kanskje fikk et innblikk i da Halo ODST kom, her er meningen å overleve så mange bølger med datastyrte fiender man kan takle. Men i Reach har man faktisk en egen matchmaking modus for firefight der man finner medspillere uten problemer, og ikke slik som mange var skuffet over i ODST, hvor man kun kunne spille med venner. Det er også mulighet for å sette opp din egen firefight modus, hvor du har utallige muligheter til å velge hvordan firefigthen skal utarte seg. Hva slags fiender du vil møte, hva slags våpen du vil bære, om du vil være udødelig osv. (Sistnevnte gjorde achievmentene lette å få fingrene i)

Føler for en tur på teater i kveld

Teatermode er en modus hvor alle de siste flerspillerkampene dine blir lagret, her kan man se hele kamper man har spilt, eller kun deler av de. Man kan også redigere og klippe i oppptakene. Har du altså fått en Super Awesome overkill med en velplassert granat kan du nemlig dele dette klippet med resten av verden over nettet. Morro! Det er også mulighet for å velge om du vil se filmene du lager i fra førsteperson, tredjeperson eller "frikamera". Gjør man noen bemerkelsesverdige prestasjoner kan man vise dette til venner å bekjente uten at de sier: "Ja, særlig at det går an". I tilegg kan man også ta screenshots/stillbilder av alle situasjoner du måtte ønske, og bilder kan på lik linje som filmene deles på nettet. (F.eks www.Bungie.net)

Til slutt kan jeg si at dette er et spill som er et must for alle halo veteraner, og et svært godt førstepersonskytespill for de som ikke tidligere har kjennskap til spillet.
For dere som aldri har hatt sansen for Halo serien er det ikke såpass nyskapenede at dere antageligvis ikke får noen ereksjon nå heller.
Screenshots (43)Se flere »