Swarm anmeldelse

De er blå, de er små, de er dumme og de er mange. Nei det er ikke Smurfene jeg snakker om, det er så klart Swarmites.

Ett skikkelig kollektivt selvmord, det er ikke hver dag man ser lenger. Ja hvor har egentlig alle selvmords sektene gjort av seg, har endelig folk folket til og skjønt at man ikke kommer til himmelen ved å drepe seg selv, og endelig forstått at lederen deres stort sett snakker søppel. Ikke vet jeg men i Swarm har de kollektivt selvmord flere ganger per brett.

Ett kongelig blodbad

Greit nok de drikker ikke gift for å forlate jorda, men de dør av gass, sager, bomber, miner og noen faller rett og slett rett ned i helvete. I dette spillet styrer man 50 små blå vesner (ikke smurfer) som har ett mål, og det er å gjøre mamma stolt. Mamma krever nemlig at man får en viss poengsum på hvert brett før man får lov å fortsette til neste brett.

Mange nye venner

Swarm er et plattform spill, men av en type jeg ikke har sett så mange ganger før. Poenget med spillet er å samle sammen 3 forskjellige orber som har forskjellig poengsum. Du bygger opp en multiplier for hver orb du plukker opp, og på den måten tjener mer poeng. Det er viktig å ikke miste multiplieren, for gjør du det vil du ikke nå mammas poeng mål, og du kommer deg ikke videre til neste brett. Du vil fort miste flere av dine venner fra de 50 du starter med, men her og der vil du finne en blå klædd hvor du kan fylle på med nye blå venner.

Må være ærlig å si at jeg ikke er så stor fan av plattform, men når jeg tittet på traileren til dette så måtte jeg likevel få tak i det for jeg er jo glad i massedød (i spill vel og merke). Det er noen få plattform spill som fenger meg, ilomilo er en av de og Super Meat Boy er et annet. Sistnevnte har en del likhetstrekk i Swarm, det er mye de samme fellene man kan utsettes for, og man dør hele tiden. Super Meat Boy er nok en god del vanskeligere, men vil ikke si at Swarm er noe lett spill heller.
Men akkurat som begge spillene jeg har nevnt så er Swarm utrolig avhengighetsskapende, det er vanskelig å slutte å spille. Jeg skal bare klare dette brettet så skal jeg lage mat, det sa jeg til meg selv de siste 3 timene.

En øl, vi skal ta en øl, hah!

En ting jeg har begynt å sette stor pris på med spill i det siste er når man kan gjøre diverse allerede i hovedmneyen, slik man kunne i Black Ops feks, hvor man faktisk kunne reise seg opp og gå rundt i menyen. I Swarm har man også en slik mulighet, trykker man på Y så vil man få se diverse måter disse små blå klumpene kommer til å bli drept på inne i spillet. De viser fram ca 10 forskjellige måter å dø på. Det står også på knappen, Do not press this button. Hvem har noen gang klart å holde seg fra å trykke på en knapp som har den teksten, å unnvære det er like vanskelig som å ta EN øl når man er på pub.

Swarm er et koselig spill, eller kanskje ikke akkurat så koselig. Men det har mye fine farger. Det er morsomt å se hvordan man kan drepe disse små blå raringene. Og ikke minst hvor mye poeng man klarer å skrape sammen. Spillet er som sagt veldig avhengighetsskapende, og man blir fort sittende lenger enn man har planlagt.

Det er ganske så unikt i måten det er bygd opp, og hvordan man utfører oppdrag. Eneste trekket jeg har er at det til tider kan være utrolig vanskelig, faktisk så vanskelig at man slutter å spille. Men bortsett fra det så er spillet lett å falle tilbake på igjen, og man spiller gjerne de brettene man allerede har gått gjennom om og om igjen. Liker du plattform spill vil du elske dette, er du ikke så glad i plattform spill slik som meg vil du nok fortsatt elske det.

Jeg lurer på hvordan jeg ville gått om jeg skulle tatt kollektivt selvmord
Screenshots (8)Se flere »