Metal Gear Solid HD Collection anmeldelse

Klarer Kojima å "bygge på fremtiden, mens han samtidig holder fortiden ved livet" ved å relansere Metal Gear Solid i 720p? Les vår anmeldelse og finn det ut.

I tilfelle det er noen som ikke har spilt igjennom Metal Gear Solid-serien har jeg ikke tenkt å gå for dypt inn i noen av historiene

Selv om du bare har eid en Xbox 360 er sjansen stor for at du i det minste har hørt om Metal Gear Solid. Serien har generelt sett bare vært å se på Sony sine konsoller foruten om Metal Gear Solid: Twin Snakes og Metal Gear Solid 2: Substance. Konami og Kojima Productions så muligheten, som mange andre har gjort, å relansere serien med 720p oppløsning både for gamle og potensielt nye fans. I Metal Gear Solid HD Collection vil du finne: Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (Substance), Metal Gear Solid 3: Snake Eater (Subsistence), Metal Gear Solid: Peace Walker og som en bonus har de også inkludert de originale Metal Gear spillene fra 1987/1990. På forhånd vil jeg bare si at jeg ikke har spilt igjennom hele MGS2 og MGS3 da jeg har vært igjennom dem fra før. Men jeg har spilt nok til å kunne se hvilke forandringer som har blitt gjort og hvilke ting som har blitt urørt.

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty:
Året er 2007, to år er gått sidene hendelsene på Shadow Moses. Solid Snake er ikke lengre en del av den amerikanske regjeringen, han og Ocelot har slått seg sammen ned en NGO-gruppe (non-government organization) en organisasjon med anti-Metal Gear initiativ. Etter å ha mottatt meldinger om at marinen har bygd sin egen Metal Gear og skjuler den på skipet Discovery i New York bestemmer Snake seg for å infiltrere skipet. Hans oppdrag er å skaffe bilder av denne nye Metal Gear, kalt Rey og bevise at marinen er involvert.

To år senere, 2009, får den nye soldaten Raiden i oppdrag å infiltrere en plattform uti havet kalt Big Shell, for å redde presidenten av USA fra en terroristgruppe kalt Dead Cell. Terroristene har gitt et krav på 30 milliarder dollar og blir ledet av en mann som kaller seg for Solid Snake. Noe som legger enda et lag med mystikk over oppdraget til Raiden, da Solid Snake ikke bare er kjent som en stor helt, men han er også vært antatt død siden hendelsene på Discovery i 2007.

Til manges skuffelse da spillet kom ut i 2001 får du ikke spille igjennom hele spillet som Solid Snake. Jeg var aldri en av dem som hatet Raiden, men det er også mulig at grunnen til det er at jeg kom så sent inn i serien. Jeg hadde ingen som helst tilknytning til serien før Metal Gear Solid 4 ble annonsert så jeg hadde aldri den enorme forventingen til spillet som jeg kan forestille meg mange hadde etter Metal Gear Solid 1. Når det er sagt så foretrekker jeg selvsagt Snake, Raiden har fått sin egen fanbase etter MGS4, men i MGS2 blir man iblant litt lei av sytingen hans. Historien kan være noe vanskelig å følge til tider, og om du bestemmer deg for å spille igjennom spillet flere ganger kommer du mest sannsynligvis til å oppdage nye ting du overså første gangen.

Det er ingen forskjell når det kommer til å styre Snake og Raiden, de har noen ulike animasjoner, men kontrollen er helt den samme. Men det er også kontrollmessig at MGS2 er det spillet som føles mest gammeldags av alle spillene i samlingen. Kameraet er forsatt låst og du må forsatt gå i første persons-modus for å sikte fritt, men da kan du selvsagt ikke gå samtidig. Da dette primært er en "Tactical Espionage Action"-serie skjønner jeg hvorfor de har valgt å ikke endre på skytingen. Men jeg skulle virkelig ønske at de kunne gitt oss muligheten til å rotere på kamerat da det å presse kroppen opp mot en vegg, se seg rundt et hjørne og eventuelt skyte, krever 3-4 knapper. Det er ikke på nærheten så ille som Resident Evil: Code Veronica HD hvor bare det å gå rett fram var en utfordring, og det hjelper veldig å ha radaren som forteller deg hvor fienden din er og hvilken retning han ser i.

Med tanke på at spillet kom ut for over ti år siden er det forbløffende hvor godt spillet forsatt ser ut. Du ser klart og tydelig at dette er et Playstation 2 spill og selv om grafikken og teksturene kanskje ikke holder mål med dagens spill så er de forsatt rene og fine. Etter å ha sett på et par sammenlignings-videoer ser det også ut som om de har våget å gjøre spillet noe lysere isteden for å skjule ting i mørket slik de måtte gjøre med PS2 versjonen da maskinen ikke var kraftig nok.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater:
Året er 1964, CIA agenten Jack aka "Naked Snake" blir sendt inn i jungelen i Sovjet Unionen for å redde en sovjetisk forsker kalt Sokolov. Sokolov som tidligere hadde desertert fra Sovjet Unionen blir holdt fanget i en skjult base i Teslinoyarsk hvor han ble tvunget til å jobbe med en avansert atomvåpen-tanks kalt "Shagohod". Da å sende en agent til Sovjet Unionen vil bryte med fredsavtalen må Snake gjøre dette alene og uten å bli oppdaget. Hans eneste hjelp kommer fra Major Zero, Para-Medic og hans tidligere mentor The Boss som gir han råd over radioen. Oppdraget går mer eller mindre smertefritt før Snake møter The Boss på broen Snake brukte for å snike seg til basen. Hun forklarer at hun har desertert til Sovjet Unionen og som gave til sin nye vert, Colonel Volgin gir hun ham to atom missiler. The Boss har fått hennes tidligere disipler "The Cobra Unit" til å fange Sokolov, og før Snake kan stoppe dem blir han sterkt skadet etter en kamp mot The Boss. Volgin bestemmer seg deretter å avfyre en av atom missilene på basen Sokolov jobbet i, flere av hans egne menn blir drept men det var en pris han var villig til å betale da skylden vil falle på amerikanerne.

Etter å ha oppdaget det amerikanske luftfartøyet som ble brukt til å fly Snake til Sovjet Unionen, legger de skylden på amerikanerne for atomangrepet. Dette kan bety full atomkrig mellom begge landene som lenge har vært på kanten, etter en hemmelig konferanse mellom USA's president Lyndon Johnson og Sovjets overhode Nikita Khrushchev gir Sovjet Unionen amerikanerne en sjanse til å bevise sin uskyld. Snake blir nok en gang sendt ut for å utføre "Operation: Snake Eater", hans oppdrag er å stoppe Volgins hær, ødelegge tanksen "Shagohod" og eliminere hans tidligere mentor The Boss.

Jeg kan vel like gjerne si det med en gang, Metal Gear Solid 3: Snake Eater er ikke bare min favoritt i denne HD-samlingen, det er en av de beste spillene som noensinne er laget. Historien har et fantastisk tempo, den vrir og vender på seg som en slange (kunne ikke dy meg). Når du endelig tror at du vet hva som foregår kommer en ny avsløring, den har en samling av noen av de mest interessante karakterer du noen gang kommer til å være borti med dype emosjonelle arr, samt noen ekte. Det er både en historie om farene ved atomvåpen og trusselen om atomkrig, samt en mer personlig historie om å ville være god nok, å bli akseptert.

Spillet er på mange måter en overlevelses simulator. Du er utstyrt med en pistol og en kniv for å forsvare deg, kamuflasje utstyr for å skjule deg, medisinsk utstyr for å lege sår og skader og litt mat for å gi deg liv og hjelpe deg å fokusere. Resten må du skaffe selv, å jakte på slanger og krokodiller blir etterhvert hverdagskost (bokstavelig talt). Opp i høyre hjørne har du en kamuflasje indikator, jo høyere % den indikatoren viser jo mer er du skjult. Å skifte kamuflasje er så enkelt som å gå inn i menyen og velge ny ansikts- og kropps-kamuflasje. Skulle du komme til skade har du også mulig til å lege deg selv i et minispill som minner litte grann om brettspillet Operation. Kontrolleren er si og si likt den samme som MGS2 med noen små forandringer, men da dette er Subsistence versjonen av Snake Eater har du også muligheten til å rotere kameraet rundt 360 grader noe som hjelper veldig.

Da jeg først ankom jungelen måtte jeg legge fra meg kontrolleren og bare stirre på skjermen. Det finnes vanlige Xbox 360 spill som ikke ser like bra ut som MGS3. Du ser forsatt at det er et Playstation 2-spill men du hadde lett kunnet lansere spillet med denne grafikken på XBLA og folk ville ha kommentert hvor levende jungelen føltes. Lyd-designet har også veldig mye å si her, spesielt bare det at lyden på gresset forandrer seg i forhold til hvor fort du går/kryper, kvitringen av fuglene og lyden av en slange som beveger seg i gresset. MGS3 var allerede et nydelig spill da jeg spilte det på PS2 men MGS3 HD kan sammenlignes med jenta som bestandig så søt ut, men nå med litt sminke og nye klær ser hun ut som ballets dronning.

Metal Gear Solid: Peace Walker
Året er 1974, ti år er godt siden hendelsene i MGS3, Snake går nå under tittelen Big Boss og holder på med å bygge opp sin egen militære styrke kalt Militaires Sans Frontieres (Soldater uten grenser).
Snake blir bedt om å hjelpe med å frigjøre Costa Rica som har blitt tatt over av en ukjent, sterkt utstyrt hær som i tillegg til å ha tatt med seg store mengder med soldater, også har tatt med et atomvåpen som har fått navnet "Peace Walker". Klienten er en universitets professor ved navn Ramon Galvez Mena som har tatt med seg en ung jente ved navn Paz Ortega som nylig hadde klart å rømme fra en av deres militære baser. Snake som de siste ti årene har gått rundt med skyldfølelse og selvforakt er ikke interessert i oppdraget, men da Paz spiller av et bånd tatt opp av en annen jente hun rømte med hører Snake en kjent stemme og han påtar seg oppdraget.

Da jeg først hørte Metal Gear Solid: Peace Walker skulle følge med i HD-samlingen var det det spillet jeg gledet meg mest til da jeg ikke har en PSP og har lengtet lenge etter et nytt Metal Gear Solid spill. Jeg kan ikke si at jeg er skuffet, men som jeg skrev tidligere så mener jeg forsatt at MGS3 er det beste spille i denne HD-samlingen. Metal Gear Solid-serien har bestandig handlet om krig, fred og atomvåpen, i Peace Walker har Kojima bestemt seg for å konsentrere seg om "Deterrence Theory"som kort forklart dreier seg om at bare det å ha atomvåpen forhindrer andre å bruke atomvåpen på deg. Det er også en veldig personlig reise for Snake da han ser en mulighet til å kunne få noen svar på de spørsmålene han har gått rundt med de siste ti årene, og om han er heldig kanskje litt ro og fred i sjelen.

Peace Walker er klart og tydelig laget for en håndholdt konsoll. Spillet er delt opp i individuelle oppdrag hvor du velger hvilket oppdrag du vil gjøre via en meny for å forsette historien, eller gjøre side-oppdrag om du så ønsker. Et hovedoppdrag vil ta deg mellom 15-20 minutter avhengig av hvilken måte du spiller på. I motsetning til MGS3 kommer du ikke til å plukke opp våpen, jakte eller bytte kamuflasje for å skjule deg bedre. Isteden kommer du til å velge hva slags utstyr og kamuflasje du kommer til å ha med/på deg før hvert oppdrag.

De timelange filmsekvensene er nå borte og er erstattet med en håndtegnet motion-comic med samme stil som konsept kunsten til MGS-serien. De lange radio-samtalene er nå også borte, ikke helt men du kommer ikke til å komme til et nytt område og så ha en 10-20 minutters samtale over radioen (som ofte skjer i MGS2 og MGS3). Alle radio samtaler og filmsekvenser skjer enten før eller etter et oppdrag er utført. Men dette betyr ikke at spillet holder tilbake samtaler mellom Snake og hans følges venner hvor de kan snakke om alt fra selve oppdraget til gamle filmer som Hideo Kojima er fan av. Disse typer av samtaler har blitt et varemerke i MGS-serien, mens i Peace Walker er de mer en valgfrihet som du kan høre på før oppdrag om du har lyst til å bli bedre kjent med folkene rundt Snake.

Kontrollmessig er Peace Walker det spillet som er mest likt Metal Gear Solid 4, foruten om det faktum at du ikke kan krype så er kontrolleren til Peace Walker stort sett som et hvilket som helst moderne tredje persons skytespill. Det føles imidlertid litt merkelig at Snake ikke kan krype da dette har vært hans signatur bevegelse gjennom alle MGS-spillene, og jeg er ikke helt sikker, men jeg tror faktisk at den kunstige intelligensen er noe dummet ned (og fiendene i MGS-serien er ikke akkurat på topp 10 listen når det kommer til intelligens) slik at du enklere kan snike deg rundt når du er på huk og ikke bli sett.

Grunnen til at jeg mener at MGS3 er bedre i den store sammenhengen er at selv om Peace Walker er et bedre spill, kontrollmessig, mangler en av de store pilarene som trengs i et Metal Gear Solid-spill, nemlig boss-kampene. Ikke nødvendigvis boss-kampene i seg selv, men de unike karakterene du har møtt gjennom serien (MGS2: Vamp mannen som tilsynelatende aldri kan dø. MGS3: The End den 90 år gamle mannen som gir deg tidenes sniper-duell) som bestandig ender med en kamp til døden er nå erstattet med tankser, helikopter og store roboter. Jeg savner også litt den følelsen MGS3 gav meg om å måtte ta vare på Snake for å overleve.

Peace Walker introduserer muligheten til å rekruttere *host*kidnappe*host* soldater du enten har sneket deg innpå for å få dem til legge seg ned på bakken og skjelve som småjenter, bedøvet med din Mk22 bedøvelses pistol, eller rett og slett slått i svime, ved å feste dem til en ballong for så i bli hentet av et helikopter. Denne metoden fungerer noe for godt da ballongen du fester dem i til og med kan fly dem gjennom betong tak, men jeg skjønner at det kunne blitt vanskelig å måtte flyttet på svimede kropper for å få dem utendørs med 20 talls soldater som lusker rundt omkring. Du kommer også til å finne POWs (prisioners of war) som er noe mer takknemlige for rekrutteringen *host*kidnappingen*host* og de er også som regel noe bedre enn de vanlige soldatene du plukker opp. Soldatene som nå er på din side kan brukes som kampstyrker til å sende ut på oppdrag, forskning for å lage nye og forbedrede våpen, lage mat slik at moralen holdes oppe og for å hindre at soldatene ikke forlater deg etc.

Peace Walker er også det eneste spillet som har en samarbeids-modus og multiplayer. Jeg har fått testet ut begge og er ikke så veldig imponert. Samarbeids-modusen hadde sikkert blitt noe morsommere om jeg hadde fått spilt med noen jeg kjenner men multiplayeren var rett og slett kjedelig. Om du skal spille et tredjeperson skytespill for multiplayeren sin del bør du heller spille Gears of War 3, spillet er rett og slett ikke laget for å løpe villmann og skyte på alt man ser, noe som dessverre skjedde på alle multiplayer-kampene jeg spilte. Der samarbeids-modus vil gi deg en fordel er at den vil gi deg muligheten til å komme deg til steder hvor du ikke kan komme deg alene, og det ble noe enklere da jeg og partneren jeg spilte med kunne snike oss inn på to soldater som patruljerte.

Det er sikkert ting jeg har oversett når jeg har skrevet denne anmeldelsen, men det er nesten poenget. Inneholdet i denne HD-samlingen er nesten tidobbelt av de du får i et spill idag, å finne et spill med så mye innehold med ordentlig kvalitet tror jeg det nesten bare er Skyrim som kan måle seg opp mot. Om jeg skal se det fra et perspektiv fra en person som aldri har spilt et Metal Gear Solid spill før så er det nok bare Metal Gear Solid (PS1) som mangler. Om samlingen hadde inneholdt Metal Gear Solid: Twin Snakes (Gamecube) hadde pakken blitt komplett, da det allerede er en oppgradert versjon av Metal Gear Solid (PS1) men jeg mistenker at Nintendo muligens sitter med rettighetene. MGS2 kan kanskje blitt litt vanskelig å sette seg inn i om du ikke har lest om eller kanskje sett filmsekvensene av Twin Snakes på youtube, men ellers skulle det ikke være noe problem. Om du er glad i gripende historier, lange (og da mener jeg lange) filmsekvenser, karakterer med brister og mangler, og fram for alt sniking. Da vil Metal Gear Solid HD Collection være det beste kjøpet du noen gang har gjort. Til dere som allerede er fans av serien, hvorfor i all verden leser du denne anmeldelsen, du vet at du allerede har kjøpt hver av spillene både 1 og 2 ganger da oppgraderte versjoner har blitt lansert, infiltrer din nærmeste spillforhandler NÅ!

Screenshots (57)Se flere »