Warp anmeldelse

Benjamin har teleportert seg igjennom en hemmelig undervannsbase. Les hans dom!

Warp starter med at man ser i-gjennom øynene på en smule liten, levende og rart objekt. Det er litt vanskelig å beskrive denne greia om jeg kan si det, men jeg velger at denne levende greia er en form for en stor parasitt. Denne parasitten er stor, rund, har en hvit mage og noen lange ører. Denne parasitten blir plassert på et bord, det høres ut som at denne parasitten er et eksperiment forskerne har utviklet. Etter å ha gått i svime etter operasjonen får denne parasitten et åpent arena der forskerne vil at jeg skal teste kontrollerne. De er ganske enkle, men så begynner det å skje noe. Denne parasitten får øyne på noe som ligner på en stor, hvit og rund diamant (ser også ut som et eller annet hemmelig objekt). Plutselig griper denne parasitten tak i dette objektet og på en eller annen måte, klarer denne parasitten å gripe tak i objektet som står i en form for sikkerhetsboks. Det er nå moroa starter.

Warp er en ganske enkel og simpel ide. Tittelen på spillet relaterer nettopp til den morsomme spillmekanikken med samme navn, Warping. Det vil si at du kan teleportere denne store parasitten mellom korte avstander. Det vil igjen si at du så å si ikke trenger å springe noe. Slik at man må teleportere seg fra denne undervannsbasen til frihet. Men alt er ikke så lett. I spillet må man nemlig teleportere seg igjennom dører, vegger og man kan bli angrepet av skytevåpen som stasjonerte kanoner. Man må bruke de små grå like mye i Warp som man må bruke dem i Portal spillene. Så her må man også tenke taktisk og ikke gå rett inn i soner der man kan bli drept.

Denne parasitten er en ganske så rar helt. Jeg vet ikke hvorfor, men det er et eller annet andre helter har som ikke parasitten i Warp har. Parasitten eller romvesenet som jeg vil også kalle denne parasitten, er som en kombinasjon mellom X-Men sin kjente Nightcrawler og Splosion Man. De er alle kjappe og liker å drepe. Bli heller ikke lurt av denne parasitten sitt søte utseende. Dette romvesenet kan som sagt warpe/teleportere seg igjennom dører, vegger, hoppe inni solide objekter som er plassert på de forskjellige brettene slik at man ikke sitter helt fast for å komme videre. I tillegg kan denne parasitten hoppe inn i forskerne. Ja du hørte rett. Parasitten kan faktisk hoppe inn i forskerne, når forskeren starter å lage en rar lyd kan man bruke venstre spake til å sprenge forskerne og det er ikke lite blod og gørr man får ut av det. Men det funker kun på forskerne, slik at opplevelsen blir skikkelig blodig, rar og bisarr.

Når man kommer seg videre innpå nye brett blir man guidet av en annen rar liten parasitt via psykiske meldinger. I tillegg får du nye krefter. Noe av det første man får er en egenskap som man kan bruke til å distrahere forskere og stasjonerte kanoner som kan drepe vårt store romvesen, men man må gå ganske så langt innpå objektet man vil distrahere. Et annet lar spilleren forandre et objekt med et annet. Enda et er å skyte ut et objekt som romvesenet har gått inni. Så det er ganske så mange nyttige ting man får servert jo lengre man kommer.

Selve spillet er veldig morsomt og har et veldig flott konsept, som også virker. Men jeg synes kontrollerne var litt ekle og upresise, og noen ganger ble jeg skutt og drept av stasjonerte kanoner fordi jeg gikk feil vei på grunn av kontrolleren. Noe annet er at kameraet ikke er helt perfekt, og intelligensen er ganske middelmådig. Disse negative sidene kan utgjøre lite positivt for et spill der en av poengene er å være snikete, for når man blir sett av en forsker eller en stasjonert kanon er man død på flekken. Ellers har jeg blitt plaget av den kunstige intelligensen til forskerne. Noen ganger kan jeg gå rett foran dem uten å bli sett, andre ganger kan jeg bli sett uten at jeg egentlig skulle ha blitt sett. I tillegg går forskerne mange ganger i grupper, så da må man være ekstra forsiktige.

Man kan også kjøpe disse egenskapene jeg har skrevet om tidligere. Betalingssystemet er noe som heter Grubs. Disse er små og grønne romvesen godteri man kan finne rundt omkring på brettene. Grubs kan også bli opptjent ved å fullføre forskjellige utfordrings arenaer. Disse arenaene er fine og ha og kan utfordre spilleren til enda mer avansert taktikk. Derimot å finne såpass mange Grubs eller å opptjene dem slik at man kan kjøpe nye egenskaper er en lang affære. Noe jeg ble litt irritert av. I tillegg er oppgraderingene man kan kjøpe ganske ubalanserte mot brettene. Det med tanke på at noen brett kan bli faktisk vanskeligere, andre kan bli overraskende enkle.

Spillet krever både taktikk, presisjon og flaks. Selv om det finnes en god del frustrasjonspunkter gjennom spillet er det alltid godt å vite at man kommer seg framover og ikke kommer videre. Det er en veldig god følelse i Warp. Selve ideen til Warp, lyden og konseptet er veldig gode, men de kunne ha gjort det enda bedre ved å balansere spillet enda mer, kanskje lengre distanser mellom teleporteringer og forbedre den kunstige intelligensen. Warp er en fin seks timers underholdning og anbefales til alle som liker Portal eller sniking i spill generelt.
Screenshots (9)Se flere »