UFC Undisputed 3 anmeldelse

Igjen er det på tide å finne fram boksehanskene, og dele ut ørefiker i en av dagens mest ekstreme former for underholdning.

Mixed Martial Arts, eller MMA, er en sport som nå blir oppfattet som så sosialt akseptabelt som boksing, men det har den ikke alltid vært. På begynnelsen av UFCs levetid var det langt færre regler enn det er i dag - men til tross for de mange nye reglene, er det fremdeles snakk om en svært voldelig, men underholdende sport der utøverne utvilsomt er veldig godt trente utøvere.

Spillutvikler THQ var heldig å få en lisens til å bruke UFCs navn i forbindelse med dataspill og var dermed den første av denne generasjonen av konsoller som virkelig gjorde noe ut av en sport som i dag blir stadig mer populær. Det store spørsmålet som lurer i bakgrunnen, er om på et tidspunkt klarte konkurrenten Electronic Arts, med sine store penger å få lisensen til UFC, eller får THQ beholde den. Lisensen betyr selvsagt at det er over 150 av de virkelige UFC utøverne i spillet hvor de er gjengitt ned til minste detalj - det samme gjelder for de muligheter for sponsorer og intro musikk for hver fighter.

Akkurat som det har vært tilfelle med tidligere UFC spill fra THQ, så tilbyr UFC Undisputed 3 en rekke spillmoduser, inkludert karriere modusen som trolig er den som vil ta det meste av oppmerksomheten. Du kan enten starte med en av de berømte UFC utøverne, eller du kan velge å lage din egen i en veldig omfattende karakter generator. Uansett hva du velger, starter du fra bunnen av WFA-liga og prøver å løfte deg selv opp for å få lov til å kjempe i oktogonen ringen i UFC - med det mål til slutt å stå som UFC mester.

For å få bedre odds for å vinne kamper, må du tydeligvis trene karakteren din. Dette gjøres, som i så mange andre spill i samme sjanger, ved å utføre en rekke minispill som så resulterer i forbedringer i ulike områder som styrke, kondisjon og fotarbeid.

Skulle du bli lei av å spille karrieremodus, er det også flere andre spill moduser, inkludert "Title"-modus, og når du har oppnådd å bli verdensmester i den, så vil det låses opp "Title Defense"-modus. Det er også mulig å lage turneringer hvor skadene blir overført til neste runde av turneringen. Sist, men definitivt ikke minst, Pride FC er for første gang også en del av UFC spillet.

Pride FC er, som noen kanskje vet, den japanske versjonen av UFC, mens UFC har blitt mer sosialt akseptabelt, så er det færre regler i Pride FC, og de gjør det i en normal boksering. Det hele er selvfølgelig spekket med japanske kommentatorer og det er en helt annet show rundt det hele. Selv om Pride FC er japansk, så tok eierne av UFC faktisk over FC for en stund siden - det er muligens derfor det nå er en del av UFC Undisputed 3.

Styringen i de tidligere UFC spillene har alltid vært et problem, spesielt hvis du ikke har tålmodighet til å bli kjent med alle de mange ulike kombinasjonene. Typisk endte det med at man endte på gulvet og deretter å tape kampen på grunn av en "underkastelse" - uten at du faktisk følte at de hadde sjanse til å unngå det hvis du bare hadde blitt overmannet. Alt dette i UFC Undisputed 3 har endret seg radikalt, slik det er nå er det langt enklere å utføre selv alle de kule triks, og mens det har blitt mye enklere både å utføre submissions og prøve å unngå selv å ryke ut.

Skademodellen er ganske godt laget, og det er faktisk mulig å vinne kamper ved bare å lage skade på motstanderens bein, så han ikke lenger klarer å gå. Skader til ben og kropp betyr også at motstanderen vil finne det vanskeligere å utføre, og ikke minst for å beskytte seg mot såkalte "takedowns, som ender med at to muskuløse, svette menn ligger og holder rundt hverandre kjærlig på gulvet.

Spillet inneholder også en opsjon til å spille online via Xbox Live, en ting denne gang - ifølge THQ - ville bli kraftig forbedret. Dette krever, som så mange andre spill nå, dessverre, at du har et online pass. For de som kjøper spillet nytt, er det ikke noe problem, siden en slik kode er alltid inkludert - men å kjøpe spillet brukt, så må du betale ekstra for å spille online. Den elektroniske delen er veldig tradisjonell og omfatter ulike former for stridende alternativer, for eksempel raske kamper og rangerte kamper. I kampene som undertegnede har spilt, har det ikke vært noen store problemer med lag og liknende, så alt i alt er dette en del som er ganske tilfredsstillende. Slik tilfellet er i den frakoblede delen av spillet, er det også mulig å både leke med UFC og Pride FC regler.

Det er også mange forskjellige typer topplister, så du kan se hvor god du er i forhold til resten av verden.

Grafisk er spillet veldig fint - men selv om de ulike deltakerne er svært detaljert, er det likevel noe som mangler før det er helt perfekt. Man kan se at de områdene hvor du slår mye, begynner å endre farge, og det er også lagt inn store mengder blod, hvis enten du eller motstanderen skulle få en skade. Dessverre er blodet ganske ofte plassert i nøyaktig de samme stedene på kroppen - men det finnes veldig mange forskjellige typer skader som ser annerledes ut.

Lydsporet er ganske fint, det er alltid fantastisk musikk, og det er Mike Goldberg, som guider deg gjennom de ulike alternativene i spillet, inkludert opplæring og gjennomgang av de ulike menyvalgene. Kommentatorsiden er ganske genial, de kommer stadig med ulike aktuelle utbrudd, og de husker hvilke poster og tidligere kamper du har hatt. Et eksempel var da jeg hadde vunnet 15 kamper på rad, og de begynner å snakke om rekord for liga, og at jeg er uovervinnelig. Et annet eksempel er når en har hatt flere kamper, muligens med forskjellige utfall, mot samme motstander, slik at de begynner å snakke om rivaliseringen mellom de to utøverne, og hvor mye de brenner for å få et bedre resultat enn forrige kamp.

Levetiden av spillet, kan du sidestille med en rekke andre sports spill som typisk publiseres en gang i året eller så. Dette er et viktig kriterium for slike spill, er det nok folk som spiller det på nettet - og hvis du ser på den forrige utgivelsen i denne serien, så er ikke mengden av spillere veldig imponerende. De tingene som du kan spille uten å være online, er ganske underholdende i seg selv - og etter alt er vi på god side av 8-10 timer som en vanlig konsoll har å tilby.

UFC Undisputed 3 er klart den beste versjonen av UFC spillet vi har sett på konsoller. Den nye styringen har veldig mye å gjøre med at spillet er enda morsommere å spille, men uten at det er perfekt. Dette inkluderer problemer med for mye og for lange ventetider. De mange tips og hint som du får under kampene fort blir for mye - og de ulike leksjoner i hvordan man spiller spillet, synes å mene at spillere ikke kan finne ut hvordan de skal trykke på en enkelt knapp på kontrolleren uten at de først prøvde det ut. I tillegg var det umulig for undertegnede å installere spillet på Xboxens harddisk - men man kan håpe at dette bare gjelder promo kopien som vi har testet.

Med det sagt, så er UFC Undisputed 3 definitivt verdt å spille - særlig hvis du går rundt med en liten UFC eller kampsportsfan i magen.

Skrevet av Morten Skou, Xboxlife Danmark
Screenshots (16)Se flere »