Catherine anmeldelse

Kjærlighetsproblemer, trekantdrama og prikkete underbukser. Det finner man bare i et av årets største overraskelser, nemlig Catherine.

Hvor ofte blir du innblandet i et kjærlighetsdrama? I det virkelige liv er det ganske så realistisk, men i spillverdenen er dette sjeldent. Catherine tar opp dagligdagse temaer som kan skje i ethvert liv, og blander det sammen til et unikt spill, som føles både nytt og forfriskende.

Katherine vs. Catherine

Møt Vincent, en 32-år gammel mann. Han og kjæresten Katherine lever et rolig og avslappet liv, inntil fruen vil ta forholdet et steg fremover, og dermed blir temaet ekteskap tatt opp, etter stort press fra venninner og moren. Etter en fuktig kveld på stambaren Stray Sheep, møter Vincent på Catherine, ei jente med en personlighet som en solstråle. Dagen etter våkner de side om side, og Vincent har rotet seg opp i et trekantdrama. Valget er da ditt, vil du velge den sjefete og rolige Katherine, som du har kjent siden barndommen, eller Catherine, som er mer frigjort og spennende?

Samtidig som dette kjærlighetsdramaet foregår, så har Vincent også andre problemer. Hver natt faller han inn i et mareritt, med prikkete underbukser og en pute under armen, som sitt eneste våpen. I disse marerittene finner man menn som har blitt forvandlet til sauer, og målet er å klatre opp til toppen av hvert brett for å overleve. Hvis man ikke klarer dette, så vil man falle ned til døden, og ikke bare dør man i drømmen, men også i virkeligheten. Noe som ikke gjør tilstandene noe bedre, er at flere og flere unge menn har dødd under ukjente omstendigheter i de siste dagene, hvis ikke de har vært innblandet i utroskap også, mon tro?

Hjernetrim på høyeste nivå

Det er selve marerittene som blir brukt som hoveddelen av spillet. Her skal man flytte blokker i utallige mønstre, og deretter bruke så få skritt og skyvninger som mulig, for å samle mest mulig poeng. Brettene starter med lett vanskelighetsgrad, og blir derfra både vanskeligere og mer frustrerende for hvert brett som man må bryne seg på. Catherine er faktisk et ganske tankekrevende spill, for hvis man ikke vet om de mange mulighetene for å komme seg videre, så kan man fort sette seg fast. I tillegg vil de andre sauene etterhvert gjøre veien til toppen enda mer krevende for deg, siden de kan enten stå i veien eller angripe deg. Læringskurven er også rimelig høy, fordi det er veldig lite opplæring fra starten av, men man finner stadig nye måter på å komme seg frem på ved hjelp av andre sauer, som alltid har noen gode tips på lager. Alt dette kan gjøres slik at spillet til tider vil føles en smule for vanskelig, og ofte for sitt eget beste.

Utenom disse hjernenøttene, så har man tiden man tilbringer om dagen. Det går for det meste i mellomsekvenser, der historien utbreder seg, og dramaet tar nye veier. På kveldstidene får man muligheten til å ta en tur ut på byen, på Vincent og vennene hans sin favorittbar. Her kan man gå rundt og hjelpe andre besøkende med deres hverdagsproblemer, eller bare ta et par øl, helt til trøttheten lokker deg hjem til senga og marerittene infiltrerer. Man kan også svare på diverse meldinger som blir sendt fra Catherine, Katherine eller andre bekjente, eller prøve seg på et arkadespill, som man kan teste ut sine ferdigheter på, med navn Rapunzel, som er en slags klone av hva man gjør i marerittene.

Fint visuelt sett og troverdige personer

Catherine er et vakkert stykke spillkunst. Spillet er tydelig inspirert av anime, noe man kan se på både grafikken og selve helheten av spillet. Det er langt ifra det peneste spillet på markedet, men det er likevel tilfredsstillende å se på.

Lyden leverer varene også på lik linje med det visuelle. Karakterene er troverdige, der stemmeskuespillet fortjener en stor del av kaka. Lydsporet høres også veldig bra ut, spesielt idet man kaver seg opp mot toppen av tårnet, mens en stemningsfull sang spilles i bakgrunnen, noe som hever spenningsnivået flere grader opp, som også kan føre til at man faktisk blir stresset av situasjonen.

Hvilken side er du på?

Valget mellom Catherine og Katherine er vanskelig, for her er to vidt forskjellige personligheter som møtes opp til kamp. Det går likevel ikke lange tiden før man finner sin favorittkvinne, siden man må velge sine avgjørelser etter hva man ville gjort selv. Spillet har en slags sommerfugleffekt, som vil si at mange av de avgjørelsene man tar, vil forandre historien. Etter at man har fullført en bane, kommer man frem til en møteplass, der de andre fårene gjør seg klare til å kaste seg ut i prøvelsene. På denne plassen kan man selvfølgelig få tips om hvordan man kan løse brettene på lettest mulig måte, men man kan også kjøpe diverse hjelpemidler, selv om de ikke er nødvendige under noen tilfeller, med mindre man står bom fast noen steder. Før man tar veien opp til neste bane, så vil man hele tiden bli spurt et spørsmål. Disse spørsmålene kan ha noe med temaer som kjærlighet, familie og utroskap, og man kan også se hva andre spillere har svart.

Det er totalt åtte endinger på historien, som kan for noen øke holdbarheten på spillet. Bortsett fra dette, så har man to flerspillermoduser: Babel og Colosseum. Disse to spilltypene er svært like, der begge to kan spilles med en venn. De er langt ifra interessante, men hvis man vil trene hjernen litt mere, så kan disse to modusene være fine å ha.

Det jeg kommer til å huske mest med Catherine, er naturligvis hvor særegent og kreativt det er. Jeg har blitt revet med av en velskrevet historie flere ganger, men Catherine er helt klart noe for seg selv. Det bringer frem problemer som flere mennesker finner seg oppe i hver dag, og omdanner det til noe spillbart, som ikke minst er moro, men også engasjerende. Catherine er et av årets største overraskelser, og er et klart valg for en spiller på jakt etter noe friskt og nytt.
Screenshots (23)Se flere »