Alan Wakes American Nightmare anmeldelse

Da er det tid for en gjenforening med forfatteren Alan Wake, hva slage skapninger venter der ute denne gangen, og kan American Nightmare videreføre den gode stemningen fra det forrige spillet?

Det skal sies at undertegnede elsket det forrige Alan Wake spillet, og det var et kreativt, skummelt, og stemningsfullt spill. Denne gangen kommer oppfølgeren med den svært så lite kreative tittelen American Nightmare, ikke minst blir oppfølgeren gitt ut på XBLA, og det er med en blandet følelse av skepsis og store forventninger jeg starter opp spillet.

Stedet du blir plassert er i Arizona, i et landskap med områder som er gjengitt godt etter de faktiske forholdene til delstaten. Historien omhandler selvsagt nok en gang forfatteren Alan Wake, men denne gangen er det jakten på din onde dobbeltgjenger, en seriemorder med navnet Mr Scratch, som er målet. Fortellingen blir fortalt via Mr. Scratch, en stemme jeg ikke fant like engasjerende som Alan Wake sin fortellerstemme, men etter hvert som man venner seg til det fungerte det ganske greit. De har valgt å gjøre om litt på hvordan historiedelen blir fortalt, de har fortsatt voice over og filmsekvenser, men de har kuttet litt ned på dette, og heller valgt å fylle inn mer informasjon i manuskripter du kan plukke opp, og utvidet dialog mulighetene med karakterer du møter på veien. Begge deler fungerer bra, og det er fint at du kan bli litt bedre kjent med karakterene du møter. Du kan også få utdypning av historien ved å se på TV-skjermer, og ved å høre på radioer du finner rundt om i Arizona. Historiedelen i det foregående spillet er jo noe av det som gjør det så fantastisk, og selv om denne historien kanskje ikke lever helt opp til forrige spillets utforming er den allikevel virkelig velfungerende og engasjerende. Dette er tross alt et arcade spill og ikke et fullverdig spill. Det er også trolig grunnen til at de har fjernet den delen der man fikk se en snutt med previously on Alan Wake mellom hvert kapittel for å holde spilleren fast i historien, da American Nightmare bare inneholder et relativt langt kapittel delt inn i mindre akter.

Selv om det er et XBLA, kunne spillet like gjerne vært et fullverdig spill hvis det hadde vært lengre, for grafikken, gameplayet og alt annet er som en fortsettelse på det forrige i serien. Du kan egentlig sammenligne det med en DLC, så for de som er redd at alt skal være forenklet, dere trenger ikke bekymre dere.

For de som ikke har kjennskap til Alan Wake fra før av er dette en tredjepersonskyter, du må bekjempe de mørke vesnene kalt Taken, og du har hjelpemidler som lommelykt og skytevåpen. Uten lyskilder er du død. En viktig del av Alan Wake universet er den helt særegne stemningen de klarer å gi oss. I American Nightmare blir man sittende igjen med litt blandede følelser. Det virker som de på visse områder har prøvd å sprite opp spillet litt med mer action, og du får utdelt en rekke nye våpen som blant annet spikerpistol, SMG, Crossbow, UZI osv. Som regel er man fornøyd hvis du får utdelt nye typer våpen i spill, men her kan det også virke upassende. Du liker det bedre hvis du er mer av actiontypen, men jeg synes noe av den gjennomførte tidligere personligheten til spillet ble litt redusert. Noe av det som skaper den ekstra skumle stemningen i forgjengeren er minner fra da man nesten ikke hadde ammunisjon, tom for lommelyktbatterier, og måtte løpe fra fiendene til nærmeste lyskilde du kunne skimte i det fjerne, mens du kanskje bare hadde et par kuler du måtte bruke på det rette stedet for å overleve. Her er verken ammunisjon eller lommelyktbatterier et problem, og man går ikke tom en eneste gang i spillet. Da du samtidig kan fyre løs med Uzien din føltes det feil. Det er individuelt hva man liker. At de har funnet på noen nye våpen er bra og det var ikke minst også gøy, men selve helheten og skummelheten blir litt redusert. Det finnes også steder i spillet hvor det kommer noen upassende replikker, og musikk, men det er heldigvis svært sjelden.

Til tross for dette skal det sies at mange av områdene og virkelig er fantastiske, og stort sett klarer de å gjenskape den gode stemningen fra forgjengeren. Karakterene du møter er velutformet, Tv-sendingene du ofte ser din dobbeltgjenger er syke og skremmende. Klaustrofobiske kampsekvenser hvor du ikke vet om noen er bak deg, dystre områder, og en generell vakker og stemningsfull verden. Oppdragene er nervepirrende da du må begi deg ut i den mørke verdenen på jakt etter gjenstander du trenger, selv om de lusker Takens bak kroker og kratt. De har også lagt til nye typer Takens, noe som førte til at gameplayet i en positiv retning ble enda mer spennende. Den ene rasen kaster en form for granater med mørke, og du må jakte på den for å eliminere den. Dette førte til at det oppstod nervepirrende situasjoner der du endelig følte deg trygg, i stedet måtte løpe ut i den mørke verdenen igjen blant masse Takens, for å sørge for å ikke bli drept av avstandsvåpnene deres.

American Nightmare er som forgjengeren relativt linjert, men med muligheter for en viss form for utforskning av landkapet. Du har en radar du kan følge så du ikke roter deg bort, og alltid vet hvor du skal. De har også modifisert radaren litt med å vise hvor det ligger ammunisjon og manuskriptsider hvis de er i nærheten, noe jeg synes var like greit da manuskriptdelene er viktige for å få med seg mer av historien. For dere som liker å lete selv etter collectibles får kanskje en litt for lett jobb nå.

Noe annet som er nytt i dette spillet er at du i tillegg til historiedelen nå også kan spille det som heter Arcade Mode. En blanding av Survival og Horde. Målet ditt er å overleve i 10 minutter til daggry kommer, og oppnå høyest mulig poengsum i løpet av perioden. Du bygger opp en multiplier som øker bonuspoengene for å ta riskoer som å dogde fienders slag osv. Så målet ditt er både og overleve og få mest mulig poeng i løpet av perioden. I teorien er det veldig lett å bare overleve ettersom fiendene kommer i bølger som i andre hordemoduser, det vil si at hvis du bare sparer den siste fienden i den første bølgen og løper rundt som en tulling vil du klare overlevelsesdelen, men til gjengjeld vil du få en elendig poengsum. Dette konseptet kunne virkelig vært morsomt i coop hvis det var over et lengre tidsperspektiv, men det er dessverre kun enspiller. Allikevel er det noe av den mer intense og nervepirrende hordemodusen jeg har prøvd, og definitivt den skumleste. Du kan løpe rundt å lete etter våpen, og har du vært flink til å samle manuskriptdeler i historiedelen kan du nå åpne kister med våpen som krever et visst antall manusdeler. Jo fler manusdeler jo bedre kister kan du åpne. Denne typen kister kan man også forøvrig finne i historiedelen. Det er en rekke ulike baner du kan låse opp etterhvert som du overlever de foregående brettene.

American Nighmare kan du få til en sum av 1200 MS poeng, og er virkelig verdt pengene. Det er sjelden et XBLA er akkurat som en kortere versjon av et fullt spill som på denne måten. Likte du det forrige Alan Wake, kommer du mest sannsynlig til å like dette også da det er veldig likt. Litt synd med noen unødvendigheter som kanskje ikke burde vært med. Det at det er mer action synes jeg personlig ble mer destruktivt enn positivt, da man har hordemodusen til actiondelen allikevel. Selv om historien kanskje er enklere er den fortsatt knallbra, og den unike stemningen er som oftest på plass på mange av områdene i verdenen, så frykt ikke for at alt skal være ødelagt. Dette er uansett mye mer enn hva man kan forvente av noe som kommer på XBLA, og begynner utviklere å tenke i disse baner for XBLA lover det godt. Karakteren jeg setter blir basert på at dette faktisk er et arcade spill, og ikke en vanlig oppfølger.
Screenshots (14)Se flere »