Binary Domain anmeldelse

The machine age has begun.

Binary Domain er et utrolig spennende tredjepersons skytespill som vil få armhårene dine til å reise seg høyt til værs, og de vil ikke legge seg ned igjen før du har fullført dette actionspekkede spillet! Jeg hadde gledet meg til denne japanske nydeligheten helt siden jeg fikk beskjed om at jeg fikk lov til å anmelde det, og de store forventningene jeg hadde ble ikke skutt ned idet jeg moret meg gjennom den andpustne reisen. Hele opplevelsen var som en lang dans på roser, og da jeg omsider kom meg igjennom den adrenalinpumpende historiedelen merket jeg med en gang en sult etter mer.

Ser litt sjafsete ut på morgenen

Du inntar rollen som Dan Marshall, og sammen med din medsammensvorne «Big-Bo» Boateng skal dere innta Amada Corporation i en vill jakt etter robotutvikler Yohji Amada. Året er 2080 og verden har kommet til maskinalderen som praktisk talt blir styrt og kontrollert av roboter. Du befinner deg i et oversvømt Japan, og byen Tokyo holdes tørr ved hjelp av en gigantisk mur som omringer bygrensene. De japanske myndighetene har iverksatt opprydding av byen ved hjelp av roboter, i tillegg til at robotvakter holder befolkningen trygg. Midt opp i hysteriet blir Amada Corporation beskyldt for bruddet på Geneva Code 21, en lov som går ut på at man ikke har lov til å skape menneskelignende roboter, som både ser ut og oppfører seg som mennesker. Robotene kalt «Hollow Children» vet overraskende nok ikke selv at de er menneskeskapte roboter. Dan og Bos oppgave er å hente inn Amada, noe som vil resultere i at produksjonen stanser. Oppdraget ble iverksatt etter at oppdagelsen av Hollow Children fant sted i USA, hvor grunnleggeren av den amerikanske robotutviklingen var nær ved å bli myrdet.

Mange vil merke slektskapet mellom Binary Domain og Final Fantasy XIII på grunn av de liknende omgivelsene, men i hovedsak vil alle kunne ense den klare likheten mellom dette japanske mesterverket og Gears og War- spillene. De bruker nemlig et liknende «duck and cover system» som lar spilleren gjemme seg bak vegger, gjenstander og alt annet du kan finne på banen som er mulig å gjemme seg bak. Kontrollene og måten karakterene beveger seg på gir deg full kontroll idet du løper gjennom de slitne gatene i Tokyo, og du vil merke fra første stund at det ikke vil bli et motarbeidende kontrollsystem. Når du vil svinge til venstre mens du har løpefart vil spilleren løpe direkte til venstre, i motsetning til andre spill hvor du vil merke motstanden, som for eksempel i Gears of War. Det er med andre ord en ren fryd å styre Dan Marshall gjennom de flotte omgivelsene i den kaotiske verdenen Sega har skapt. For det er de flotte omgivelsene, og den fantastiske atmosfæren som fullfører den perfekte spillopplevelsen. Du beveger deg rundt i den ellers stille byen mens du hele tiden må være på vakt i tilfelle fiendtlige roboter dukker opp, dessuten kan du kjenne igjen den japanske video-spill stilen med fargerike eller dystre områder, skiftende ettersom hvor du befinner deg.

Okei, han er bare LITT større enn oss!

Apropos fiendtlige roboter, så vil du møte på et hav av forskjellige drapsinnstilte roboter som er ute etter å ende livet ditt. Gigantiske bosser vil stå i veien for din prestasjon, og du må belage deg på flere svette timer med å bekjempe de grusomme kjempene. Noen av de mest intense øyeblikkene jeg opplevde var nemlig da jeg strevde med å få ned de største bossene. Tro meg, de er store. De har alle fått ordre av sin overordnede om å forhindre deg og dine lagkametater fra å bryte dere inn i det gigantiske Amada Corporation-bygget. Det er derfor din oppgave å trosse disse farene uansett hvilken risiko du står ovenfor. Ved å brøyte deg gjennom hav av roboter kan du låse opp diverse achievements ved og for eksempel knuse de intelligente maskinene ved hjelp av knyttnevene, eller så kan man alltids prøve seg på en litt vanskeligere headshot achievements. Uansett hva slags våpen og taktikk du vil prøve deg på, vil du møte hard motstand av fiendene dine.

Noe som virkelig topper kaka i Binary Domain er den varierende spillestilen. I løpet av spillet vil du få muligheten til å skli ned tak på høye bygninger, unngå giftgass, oppleve ville vannscooter- og biljakter uten like, og endatil ha et stort spekter med varierende områder rundt hele byen. Alt dette spekket i lekker grafikk som ikke nødvendigvis virker overbevisende virkelig, men passer perfekt til den stilen de har valgt. Eksplosjoner og elleville gatekamper virker overraskende ekte når du intenst må gjemme deg fra farer på alle kanter.
Fysikken er også nogen lunde på plass, og du kan velte og skyte valgte gjenstander rundt på banen.
Attpåtil har Sega lagt til en av de kuleste funksjonene på markedet! Du kan nemlig plugge inn headsettet ditt for deretter å gi ordre og kommentarer til lagkameratene dine. Du kan svare på spørsmålene deres eller gi korte beskjeder og utsagn, og de vil komme med svar og meninger. Dette er virkelig evolusjonært med tanke på at man nå kan sende en lagkamerat i den retningen du vil ved hjelp av stemmen sin. Det betyr selvfølgelig ikke at dette er den eneste måten å kommunisere med lagkameratene dine på, for du kan nemlig trykke på knapper som erstatter det slitne stemmebåndet ditt etter en lang og tærende kamp med mye rop og brøl. Sega har også lagt inn et interessant konsekvenssystem som belager seg på at du oppfører deg fint og hyggelig mot de andre på laget. Hvis du oppfører deg som en drittsekk vil du møte konsekvensene, og lagkameratene vil kanskje ikke komme deg til unnsetning når du ligger nede.

Ikke lov å snike i køen!!

Du får i tillegg lov til å boltre deg i et stort våpenutvalg, hvor du blant annet kan velge mellom et stort antall maskingevær, håndgranater, et par snikskytterrifler og mye mer. De forskjellige håndgranatene har også en rekke spesifikasjoner som kan komme godt med hos de forskjellige fiendene. Hvis du har spilt Left 4 Dead vil du kjenne igjen den klassiske granaten som lokker til seg alle zombiene, bortsett fra at her vil et hologram av et menneske vises, noe som forvirrer robotene til de grader. Våpnene kan oppgraderes i våpen- og oppgraderingsbutikker plassert rundt omkring på de forskjellige områdene, og her kan du blant annet velge om du vil forbedre våpenskade, rekkevidde eller ammunisjonslager m.m. Du kan også kjøpe forskjellige oppgraderinger som oppgraderer de forskjellige spillerne på laget, enten om du velger høyere helse, eller om du velger bedre treffsikkerhet. Det som kan oppfattes negativt med disse oppgraderingene er at du har et begrenset antall plasser å plassere dem på, og gjennom hele spillet ventet jeg på at det kanskje ville bli et utvidet tilbud, men jeg ventet forgjeves.

For å si litt om ørenes goder kan jeg fortelle at lyd og stemmeskuespill er helt rått å høre på. Det er kjempegode stemmeskuespillere som snakker både japansk og engelsk, og du vil oppleve heftige eksplosjonsbrak, fallende bygninger og robotlyder så det holder i massevis. I tillegg til gode stemmeskuespillere er karakterene i spillet interessante å bli kjent med, og du vil etter hvert ha en god holdning til lagkameratene dine.

Denne edderkoppen blir vanskeligere å tråkke på

Spillutvikler Yakuza Studio har virkelig overgått seg selv med spillets historie, karakterer, stemmeskuespill, grafikk og heftige bosskamper. Men som kontrast til alt det positive som Binary Domain kan tilby var ikke flerspillerdelen en like stor fornøyelse som jeg hadde håpet på. Du kan velge mellom forskjellige flerspillermoduser som «free for all», «team deathmatch», og det du vanligvis finner i slike flerspillermenyer. Du kan også spille en klassisk horde-liknende modus som går ut på at du og teamet ditt skal holde ut så lenge som mulig mens horder av roboter kommer deres vei. Grafikk, kontroller og lyd kan man ikke klage på, men det som trekker flerspillerdelen nedover er de altfor små banene og fraværet av spillere. Du vil for eksempel ikke velge snikskyttergategorien på grunn av at det tar mindre enn tjue sekunder å løpe over hele banen, samt kaoset som oppstår når fiendene venter på deg i spawn-området, og det påvirker spillopplevelsen så enormt at det ikke gir deg den spillgleden du forventet.
Uansett vil jeg nok si at Binary Domain er et must for dere som liker Final Fantasy, Gears of War, Mass Effect o.l. Dette er et spill de fleste burde oppleve, for du vil få så mye tilbake av spillet! En fantastisk historie toppet med så og si alle komponenter et fullverdig spill burde ha. Ikke vent med å skaffe deg det!

Har du allerede prøvd spillet, eller kanskje du allerede har fullført det? Sleng igjen en kommentar i feltet nedenfor for å dele din spillopplevelse!
Screenshots (19)Se flere »