Asura's Wrath anmeldelse

Asura's Wrath er mer en interaktiv film enn et spill, men er det nødvendigvis en dårlig ting?

Om du har null interesse for manga, anime, eller rett og slett noe som er japansk så kan jeg si med en gang at Asura's Wrath ikke er et spill for deg. Etter å ha prøvd demoen var ikke Asura's Wrath et spill jeg så noe særlig fram imot, den var usammenhengende og besto nesten bare av QTE (Quick time events) og var generelt sett bare merkelig. Det rare er at jeg kan egentlig si det samme om fullversjonen av spillet, men iløpet av mine 6-7 timer det tok å fullføre spillet ble jeg merkelig nok overtalt til å like det.

Asura er en av de Eight Guardian Generels, åtte guder som har påtatt seg oppgaven å beskytte himmelen og jorden mot Vlitra, en skapning som best kan beskrives som en kreftsvulst på jorden. Den bruker monstre kalt Gohma (forsteinede, gorillaer, elefanter, neshorn etc, med rød gugge rundt kroppen) for å drepe mennesker og suger til seg sjelene når de skal gå over. Etter å ha vunnet en stor seier blir Asura tilkalt til å møte keiseren, men da han kommer fram er keiseren myrdet og Asura blir anklaget for drapet. Asura klarer å unnslippe vaktene men når han kommer hjem finner han sin kone myrdet og hans datter er kidnappet. Når Asura finner ut at det er hans egne allierte som har forrådt ham, fylles Asura med raseri og går til angrep. Angrepet er forgjeves, Asura blir stoppet av Lord Deus som avslører at det er hans plan, noe han kaller "The Great Rebirth", som er grunnen til forræderiet. Asura, som sverger på at han vil ta hevn, faller ned mot Naraka mens han ser at hans datter blir bortført. Etter 12.000 år klarer Asura å rømme fra Naraka og har bare et klart mål framfor seg, å drepe sine tidligere allierte, nå kalt "The Seven Deities".

Det er en veldig velkjent historie som du har hørt mange ganger med en egen vri. Historien skifter drastisk hele tiden på om den er seriøs eller ikke, du kan på en måte sammenligne det mellom Gears of War og Saints Row the Third. Den har den veldig seriøse tonen fra Gears spillene, blandet med selvbevisstheten til Saints Row the Third. Jeg håper iallefall at det er selvbevist for iblant er dialogene så latterlige at du nesten hører at skuespillerne smiler når de egentlig skal uttrykke sinne.
Hele spillet er bygd opp som en tv-serie og hver episode varer mellom 10-20 minutter. Og da jeg sier tv-serie så mener jeg tv-serie, de har bare fjernet reklamene og erstattet dem med checkpoints. Etter en checkpoint kommer de siste 10-20 sekundene til å bli repetert, og hver episode har til og med et 30 sekunders klipp som forteller deg hva som kommer til å skje i neste episode.

Alt dette har egentlig lite å si uansett da det ikke er selve historien du kommer til å sitte igjen med når du er ferdig med Asura's Wrath men det er alle de ekstremt overdrevne scenene som bare blir større og sprøere etterhvert som du kommer deg gjennom spillet. Du kommer i det ene øyeblikket til å slåss mot en enrom gud som er dobbelt så stor som hele planeten, og i det neste sitter du å drikker sake med halvnakne damer. Jeg har liten lyst til å si så veldig mye mer om hva du kommer til å gjøre da den store gleden med spillet er å se hvor overdrevent spillet blir.

Asura's største problem er at du egentlig knapt kan kalle det et spill, om utviklerne hadde fjernet gameplay sekvensene hadde det lett kunnet blitt en anime miniserie. Hele spillet er egentlig bare en eneste stor QTE med gameplay sekvensene som dryss. Det er heller ikke QTE som i spill som Fahrenheit eller Heavy Rain hvor du i tillegg til QTE også har valg som kan påvirke historien. Jeg oppdaget også at majoriteten av knappene som dukker opp på skjermen behøver du ikke en gang å trykke på. Det eneste som påvirkes under QTE er hvor bra rank du får som du kan bruke for å sammenligne deg selv mot andre på leaderboards. Kampsystemet er i for seg helt greit, men det blir repeterende etter en stund. Det er en ren buttonmasher med light attack, litt skytting og en heavy attack med cooldown. Isteden for at motstanderne (da mener jeg mini-bosser eller større) har liv så har Asura en "Burst Gauge" som representerer hans raseri. For å fylle denne baren må du banke motstanderne til Asura er rasende nok og så starter en ny runde med QTE. Noen railshooter sekvenser er også blandet inn hvor du helt enkelt bare skytter på alt som beveger seg.

Både på kort og lang avstand ser Asura's Wrath veldig bra ut, grafikken er en slags blanding av japansk animeserier og CG filmene i et Final Fantasy-spill. Framraten hakker iblant når du slåss mot for mange fiender om gangen og grafikken bruker nå og da noen sekunder på lastes inn. Men de spektakulære kampene, som overgår selv Bayonetta (som jeg trodde var umulig), som er regisserte helt ned til mikroskopiske detaljer veier godt opp for det.

Asura's Wrath inneholder ikke like sterke gameplay elementer som Bayonetta, Devil May Cry, eller God of War (selv om historien på mange måter nærmest er en japansk tolkning av God of War). Det er veldig simplistisk og alt som kalles for kompleks er kastet ut av vinduet. Noe som er veldig synd da et dypere og mer variert kampsystem kunne ha løftet Asura's Wrath fra å være et helt greit spill til å være noe fantastisk. Med mindre du er hardcore anime fan er det vanskelig for meg å si at Asura's Wrath vil være verdt for deg å betale 600kr for, som anmelder føler jeg at jeg egentlig ikke burde se på prislappen og isteden se på hva spillet har å tilby. Men det kommer ikke til å ta deg mer en 6-7 timer å fullføre og spillet har lite gjennspillings verdi med mindre du vil jage achievements.
Når det er sagt så er Asura's Wrath veldig underholdende, og deler av spillet kommer til å sitte dypt i minnet i lang tid framover.

Screenshots (35)Se flere »