I am Alive anmeldelse

I am Alive har vært i produksjon siden 2008, og har endelig funnet veien til XBLA. Men har det det som kreves for å være et AAA klasse spill i dagens harde konkurranse.

Jeg husker for mangfoldige år siden når jeg pleide å kjøpe Xbox bladene fra OXM at de kunngjorde I am Alive, det fantes ikke så mye info om spillet, men jeg visste at det var et spill jeg ville ha. Spill av denne typen som handler om post-apokalyptiske hendelser er nemlig noe av det beste jeg vet som setting, og settingen i I am Alive skuffer så absolutt ikke, men det kommer vi tilbake til.

Spillet foregår i den tillagde byen Haventon i USA, og handlingen foregår 1 år etter at en hendelse rystet jorden og drepte omtrent alle som bodde på planeten vår. Spillet skildrer en ødelagt verden, men drar også fram det ondeste i mennesket, men også det godeste i en håpløs situasjon.

Det er ingen introfilm til spillet noe jeg fant litt merkelig siden dette er et spill som viser mye ødeleggelse, men utviklerne har kanskje lagt opp til at man selv skal måtte tenke seg hva som har skjedd. Man starter med en navnløs kar som man spiller gjennom spillet, og hans første oppdrag er å finne huset hvor han levde for 1 år siden. Foran deg står det en ødelagt bru, og du må forbi den. Her ble jeg litt satt ut for det var ikke noe minikart så jeg visste egentlig ikke hvor jeg skulle, og det var heller ikke mange tutorial beskjeder som kom opp, bortsett fra at jeg kunne løpe med RT. Etterhvert som man er i nærheten av ting som man skal klatre på eller lignende så popper det opp noen beskjeder, og du kan puste lettet ut. Det første som slo meg med all klatringen som er i dette spillet er hvor likt det er Assassin`s Creed spillene, karen du spiller klatrer mer eller mindre helt på samme måte som feks Ezio, men klart han er ikke like atletisk som Ezio og vil ikke kaste seg ut i de mest farlige situasjoner. Sett bort fra klatringen så ser man karakteren i 3. person litt ut på venstre side, er egentlig ikke en stor fan av denne visningen, men syns likevel det fungerer godt i I am Alive.

Kontrollene i spillet er litt vanskelige å mestre da de ikke ligner på så mange andre spill, men det vil ikke ta deg veldig lang tid om du er en som spiller mye. Du har feks inventory på Y noe jeg tror jeg aldri har sett før, men du kan også bruke LB til inventory når du klatrer, men det kommer jeg tilbake på senere. Vanskelighetsgradene i spillet er to forskjellige, enten normal eller survivor. I normal finner du litt mer ammo og helseprodukter, mens i survivor er det veldig lite av begge. En annen ting er at du starter bare med 3 continue i normal, men dette kan du få flere av ved å finne retry ikoner rundt om i spillet, mister du en continue så får du den tilbake etter endt kapitell. I survivor har du ingen retry bortsett fra de du starter med, og du får aldri noen flere. Dette er vel de mest elementære forskjellene mellom gradene.

I starten av spillet syns jeg det var utrolig plagsomt med stamina måleren som du har ved siden av helsen din, denne minsker for alt du foretar deg bortsett fra å gå på en flate. Klatrer du så mister du en god del stamina, og det er veldig mye klatring i spillet. Skal du hoppe fra en kant til en annen mens du klatrer så mister du mye stamina, så man må ofte planlegge litt hvor man går. Er du så uheldig å miste all staminaen din så kommer det opp en runding som dekker hele skjermen, blir den rød så faller du ned og dør, men du kan trykke RT fort for at dette ikke skjer, men for all del ikke slutt å klatre mens du gjør dette for da vil du dø. Mens man trykker RT så minsker også stamina nivået ditt, slik at når det fylles opp igjen når du har kommet deg opp på en flate, så vil du ha mindre enn du hadde før du måtte trykke RT som en gal. Men dette kan du få tilbake ved å drikke vann, spise fruktcocktail eller annet snacks som man finner rundt omkring. Man kan også som jeg nevnte tidligere trykke LB mens man klatrer for å få opp inventory, og spise noe snacks for å bygge opp stamina. Eller man kan bruke noe som heter piton, som er en pigg med tau som man setter inn i veggen der man klatrer slik at man kan ta en pust i bakken, og la stamina nivået bygge seg opp. Etterhvert som nivået synker når man klatrer vil man også høre at musikken forandrer seg til en mer spennings tone, så da vet du lettere når det er på tide å fylle opp magen eller ta en pust i bakken. Som jeg nevte i starten av dette avsnittet så syns jeg det var svært plagsomt med dette stamina styret i starten, men etterhvert som jeg spilte spillet så lærte jeg meg til å elske det. Dette rett og slett fordi det gjør spillet så nervepirrende og spennende, i tillegg til man er nødt til å tenke mye mer enn man ville gjort om den ikke var der.

Som jeg har nevnt tidligere så har man svært lite av alt egentlig, både mat og ammo bør man ta vare på til man er skikkelig i knipe. Men for å forsvare seg så har man også en machete som jeg klarte å stjele fra en kar ved å sikte min tomme pistol på han, dette er noe du kan gjøre om du møter på fiender som ikke har skytevåpen. Det vil skremme dem og de legger fra seg våpen som du så kan plukke opp, når de er våpenløse klinker du til dem i bakhodet så de besvimer. Ellers når man møter på mengder med folk, er det smart å drepe de med pistoler først, gjenger kommer mot deg så vær klar for at den første som kommer fram til deg er en pistolmann slik at du dreper han først. Trykker du X i det han står ved siden av deg, så vil du kutte strupen på han og plukke opp det ene skuddet han har i pistolen sin. Er det da flere fiender som kommer mot deg eller flere som har pistol så er det smart å være kjapp på labben, og trykke LT og skyte han med RT, før du fortsetter å drepe sistemann med macheten din. Her kan man også få en battle mellom macheter, men ved å trykke kjapt på RT vinner du den duellen ganske så lett. Fant det litt morsomt da at de du stikker med machete i magen dør på flekken, mens de jeg skyter i hodet ofte blir liggende på bakken og vri seg mens de ber deg redde dem. I noen gjenger som du møter på så er det en leder, dreper du han vil de andre gi seg med en gang om du sikter på dem uten noe mer kamp. En annen måte å vike fra en kamp er å ikke løpe, og heller ikke dra fram noe våpen. Dette fungerer ikke på gjenger, men på sivile som bare passer på eiendommene sine feks. Gjengkampene krever faktisk ganske mye av deg som spiller, du må tenke taktisk og du må være kjapp på både avtrekkeren og med macheten. Det er nok i disse kampene du kommer til å oppleve at du dør for det meste, klatringen går greit så lenge du tenker over hvor du skal gå, men dette har jo enhver Assassin`s Creed spiller god trening med.

Ellers i spillet kan man redde andre sivile i både lange og korte oppdrag, de fleste går ut på å gi dem noe som ligger i nærheten av hvor du finner dem, som du mest sannsynlig allerede har i snippesekken din. Dette kan være alt fra bandasjer, astmamedisin og vann, mens noen andre ganger må du hjelpe personer med å komme i sikkerhet. Spillet byr på en veldig sint planet som ikke har så veldig lyst til å la deg leve lenger, ofte møter du på støvstormer som tapper deg for stamina om du beveger deg ute i dem for lenge, du møter slemme folk som jeg har snakket en del om, og plutselig begynner bakken å riste i kraftige jordskjelv, så dette er ikke noe hyggelig spill sånn sett. Men midt blant elendigheten vil du også finne mennesker som har klart å overleve, og som gjør alt for at menneskeheten skal fortsette å leve. Jeg tror personlig at spillet har klart å skildre en post-apokalyptisk hendelse ganske så bra, uten selv å ha opplevd en.

Mellom hvert kapittel blir man mer og mer kjent med karakteren man spiller gjennom filmer som han har filmet, og som han også filmer der og da. Dette lille videokameraet hans har en sentral rolle i spillet siden det er det som er historiefortelleren i spillet. Man får også historier av hva som har skjedd med dem og stedet gjennom folk som man redder. Og som sikkert mange allerede vet så handler spillet om at karakteren man spiller vil finne igjen sin kone og sin datter, dette er ingen spoiler siden du vil finne ut dette veldig tidlig. Men mer enn dette vil jeg ikke si om historien.

Grafikken i spillet er egentlig veldig fin, men den har sine små bugs med at den først oppdaterer seg etterhvert som du går framover, litt samme problemet som man kan se i Dead Island noen ganger og Rage på pc. Ellers er grafikken kornete, men dette tror jeg er en effekt som er lagt på for å få det til å se mer nedslitt ut, og akkurat det syns jeg fungerer meget bra. Karakterer og stemmeanimasjoner ser også veldig bra ut. Musikken i spillet er veldig bra, og veldig stemningsfull, og måten de bruker musikken på stamina nivået får deg nesten til å svette blod på de vanskeligste klatreområdene. Lyder generelt ellers fungerer også bra.

I am Alive er et flott og morsomt spill som enhver burde prøve seg på, det byr på en døende verden hvor ondskap står sterkere enn det gode, og menneskeheten er i ferd med å forsvinne. Din karakter er på oppdrag for å finne sin familie som han mistet kontakt med for over 1 år siden, og du møter på mange utfordringer på veien, som gjenger som er ute etter deg og områder som nesten er umulig å nå uten å ha med deg nok forsyninger. Spillet har en litt kronglete grafikk og kontrollsystem, men det er også det eneste jeg kan trekke for, starter man først å spille og kommer litt inn i det så ønsker man ikke å legge det fra seg. Musikken er nydelig og bygger seg kraftig opp når du mister stamina, noe som gir deg en nervepirrende opplevelse, ønsker du bare å høre på musikken uten nervene så kan hovedmenyen anbefales. I am Alive gir deg gode 8 timer spilletid, og med en prislapp på 1200 MSP så har du en veldig bra deal, men det kan nok begrense seg til to gjennomspillinger på hver vanskelighetsgrad. Er du en fan av Assassin`s Creed sine klatresystemer så vil du elske I am Alive, hvis ikke så vil du nok kjøpe Assassin`s Creed etter å ha spilt I am Alive.

Screenshots (12)Se flere »