Street Fighter X Tekken anmeldelse

Capcom og Namco slår seg sammen for å bevise at to dimensjoner er bedre enn tre, og hvem som er sjangerens mester.

For meg har alltid slåssespill vært noe sosialt. Det er noe spesielt det å slenge seg ned i sofaen med kompiser og potetgull, og banke dritten ut av hverandre. Ikke noe føles bedre enn å slå kompisen din gang på gang ned i bakken, mens han desperat skriker om at du må gi ham en sjanse.

Og endelig er det her. Så er det vellykket? Har Capcom og Namco lykkes i å bringe sine kjære slåssespillserier sammen? Når hardtslående kampkjemper fra to forskjellige serier braker sammen i et kaos av spark og slag, hvordan kan dette ende godt?

Capcom er nok en gang ferdig med enda et slåssespill. Spillet er bygget opp på motoren som Street Fighter IV ble utviklet i, og det er uten tvil Street Fighter som er byggesteinen her. Jeg tør gå så langt med å si at det er mer Street Fighter IV med en twist, enn et helt nytt spill. Noe som ikke er negativt, for dette er et bra tilskudd til slåssespilluniverset.

Spillet inneholder 19 spillere fra hver av spillseriene. For dere som er dårlig i matematikk, er det 38 spillere til sammen. Folk som kjøper det til Playstation 3 får med noen flere figurer, som Cole fra inFamous og Pac Man. Capcom har ikke lagt til noen ekstra figurer til Xbox, men det er faktisk 12 figurer som er inne på DVD’en som man kan kjøpe senere, sannsynligvis i en DLC. Street Fighter karakterene er mer eller mindre resirkulert fra Street Fighter IV, og man vil fint kjenne dem igjen. Men Tekken fans må nok prøve å tåle forandringene på sine kjente og kjære. For det første, kampene i Street Fighter X Tekken utspiller seg i 2D. Selv om miljøet er i 3D, er det kun i to dimensjoner man får bevege seg i. Dermed har Tekken figurene måtte tilpasse seg den nye måten de spilles på. Street Fighter har alltid hatt andre kontrolloppsett enn det Tekken har hatt, og dermed har Capcom valgt å gi Tekken-figurene samme kontrolloppsett som Street Fighter. Capcom har også endret en smule på Tekken figurene, etter deres egen oppfatning av dem. Siden Tekken spillet gjerne har vært noe voldeligere enn Street Fighter, har utviklerteamet bestemt å endre noen bevegelser for å få det til å virke mindre voldelig. Men jeg vil tro at ingen Tekken spillere vil føle seg utilpass. Det tar bare tid å vende seg til endringene.
Men det er nå heldigvis slik at det ikke føles ut som Street Fighter med Tekken figurer. Altså, det føles ikke ut som et helt nytt spill heller, men en mellomting. Det føles som Street Fighter, men samtidig som noe helt nytt. Men nok sammenligning.

Kontrollene sitter som støpt. Det er uten tvil kontrollsystemet fra Street Fighter, noe jeg ikke ser på som negativt. Selv om herdede Street Fighter IV fans vil synes at kontrollen er litt annerledes enn før, vil de kjapt bli vant til det. Hvis man har lært seg et triks i et av de forrige spillene, vil man, med samme bevegelse og knappekombinasjon, gjøre trikset her og. Det samme gjelder for Tekken figurene.

Figurgalleriet er dessuten utrolig variert. En fargerik blanding av favorittfigurene fra begge serier. Noe jeg liker, er at man kan sette sammen et drømmelag. Jin og Ryu? Det går fint! Perfect mix! Hvis jeg vil ha noe annet; hva med transvestitten Poision (Kjent fra Capcom’s Fatal Fury), med den vesle og søte Ibuki? Nesten alle karakterene har sjarm, og jeg skulle faktisk gjerne ha sett en skikkelig historie om noen av karakterene. Jeg lurer for eksempel på hvordan Jin’s forhold til faren ble så hatefullt, hvem i all verden er den indianerjenta er, osv. Alle karakterene har sin helt egen personlighet, noe som får meg til å like spillet mye mer enn jeg hadde gjort hvis spillet hadde inneholdt en drøss med kjedelige grå slåsskjemper.
Samtidig har hver eneste karater en hel haug med kommentarer de kommer med. Som oftest får de meg til å trekke på smilebåndet. Det er moro å se hvordan de kommenterer hverandre. Hvordan Jin kommenterer sin avsky ovenfor den svært så overvektige Bob, og Ibuki er misunnelig på Bob fordi han spiser så mye digg uten å bry seg om vekten. Samtidig har alle sammen diverse livlige ansiktsuttrykk, avhengig av situasjonen.

En annen morsom funksjon er at man kan ta to-mannsangrep hvis supermåleren er full nok. Jeg kan lage diverse komboer med partneren, og jeg kan gjerne starte en combo, bytte, og den andre figuren vil fullføre. Man kan altså sette sammen et drømmelag, og det er veldig viktig å bruke sidemannen riktig. Hvis du har under 25 prosent av livet ditt igjen, kan du velge å ofre partneren din og gå inn i Pandora-modus hvor du får tilbake livet ditt og en full supermåler. Men da er det viktig å ta knerten på fienden fort som overhodet mulig, for etter noen få sekunder dør både du og partneren din.

Grafikken har en uvanlig stil, og en fest av farger og effekter fyller skjermen under kampene. Det virker litt cel-shaded, noe som er veldig stilig. Tekken-figurene er laget slik at de også ser ut som en del av Street Fighter universet. Bakgrunnene er også fantastisk livlige. Det er gjerne fristende å stoppe kampen for å følge med på hva som skjer bak deg. Du må ikke bli forbauset om du får øye på et par kamphaner (dinosaurer) i bakgrunn som prøver å rive hverandre i biter, eller to menn som løper etter hverandre mens de hoier og skriker. Det er så utrolig livlig. Etter hver runde er det også noe nytt som skjer i bakgrunnen. Dette er med på å skape en utrolig flott stemning til spillet. Noe negativt er at en del av bakgrunnen er lavoppløst, med få polygoner og lave teksturer. Men det er vel motstanderen man egentlig skal følge med på uansett.
Når man blir truffet, eller slår andre, kommer det noe lignende gnistregn. Det kommer også noe som kan ligne på blod. Men uansett. Denne effekten kan være litt i veien, men jeg må da si at det ser bra ut.

Det er fem forskjellige moduser i spillet. Arcade er modusen der man får se historien (Pytt, ikke verdig til å bli kalt en historie, egentlig. Det er en skikkelig blåbærturfortelling) foregå mens man slåss mot datamaskinen. Man kan også plutselig havne i slåsskamp med noen over Xbox LIVE, på en bane som passer til historien.
I Versus kan opp til 4 spillere spille enten med eller mot hverandre på 1 skjerm. Man kan enten være to stykker mot hverandre om gangen, eller spille mot hverandre i et kaos av effekter og farger med fire spillere. I Onlinemodusen kan man kun spille mot andre over nett. Man kan sjekke replays, (For alle kamper blir automatisk tatt opp), se på Leaderbords, og lignende. Man har også en Training modus, der man får denge løs på en forsvarsløs figur. Denne figuren gjør ikke motstand, og man kan bruke denne modusen til å lære seg diverse triks og angrep. Og sist, men ikke minst, finnes Challenges. Her har man tre valg.; Man kan spille Trial, der man kan øve på diverse angrep, og får en liste hvor man kan velge seg enkelte angrep spillet kan lære deg. I Mission vil man slåss mot en datastyrt fiende under spesielle forhold, og i Tutorial får man lære basisreglene i spillet.

Man kan også Costumize karakterene, selv om det ikke er stort man kan gjøre. Det man kan endre på er fargene, egentlig. Så det er ikke stort å fortelle om det emnet.
Lydkvaliteten er ikke noe å skryte av. De er ikke fantastiske eller spesielt imponerende, og spesielt stemmeskuespillet er dårlig som fy. Men det er en haug av kule effekter og lyder, og alle klaskelydene, knekkelydene og gryntene gir en egen personlighet til spillet. Noe rart er det at man ikke hører noen lyder fra bakgrunnen. Selv ikke når to dinosaurer kaster hverandre veggimellom hører man ikke så mye som et pip.
Det er egen musikk til hver enkel bane. På den ene banen er det for eksempel en mengde med fancy lastebiler som står og spiller tekno. Det er musikken vi får på denne banen. På en annen bane sitter man i et slags luftputefartøy mens man kjører over isen med en enorm mammut løpende etter seg. Da er det mer episk musikk. Men uansett fant jeg ut etter hvert at jeg foretrakk å sette på musikk selv, og skru av musikken i spillet. Ikke at musikken var dårlig, den er grei den, men jeg føler at jeg selv fant noe som passet bedre.
Online-modusen er dessverre noe vaklevoren. Selv om det er moro å sloss en mot en, eller til og med to mot to, svekkes hele opplevelsen av lagg. Lyden har etterslep, og kan til og med kutte helt ut, og følger ikke alltid med bildet. Virker som om Capcom ikke har tatt seg nok tid til å teste online-modusen, men vi får håpe at dette blir fikset ved en senere anledning. Heldigvis funker matchmaking veldig greit, og det er sjeldent noe problem å få til en match med en kompis (eller en fiende) over Xbox LIVE. Hvis man er fire spillere i en kamp, er det alltid to og to på lag. Disse deler samme helsemåler, så hvis den ene dør, taper laget. Dette åpner for spennende kamper, og det er viktig å holde fienden din unna hvis din medspiller er elendig. Samtidig åpner det opp for samarbeid hvis man kommuniserer med vennene sine.

Street Fighter x Tekken gjør det meste riktig, og gir deg en knasende god kake pyntet med flott grafikk, fantastisk kampsystem, og sjarmerende lydeffekter. Capcom har klart å finpusse Street Fighter IV motoren slik at den passer mer for nybegynnere, men er mer givende for avanserte spillere. Jeg skulle gjerne ha gitt det enda en karakter høyere, men dessverre synes jeg det er altfor mye resirkulert fra Street Fighter IV.
Dette er nok det mest underholdende slåssespillet fra Capcom de siste årene, og jeg gir det gledelig en så høy karakter som jeg nå gjør. Så hvis du er ute etter et spill du kan kose deg med, eller enda bedre, hvis du er ute etter et partyspill, trenger du ikke å lete lenger. Dette spillet er perfekt for split-screen, da opp til fire spillere kan konkurrere på en gang. Dette er slåssespillentusiasters våte drøm.
Screenshots (57)Se flere »