Birds of Steel anmeldelse

Det har blitt noen år siden vi så et spill fra 2. verdenskrig nå, så det var en ganske stor overraskelse at Konami slapp flyspillet Birds of Steel fra nettopp denne perioden. Men holder det mål?

En av tingene jeg setter pris på ved å være anmelder er at jeg får spilt en del spill som jeg aldri ville ha kjøpt, være seg grunner som at jeg aldri har hørt om spillet, eller at jeg syns det ser for dårlig ut å bruke mye penger på. Birds of Steel er et slikt spill, det er også et spill jeg ikke tror de kommer til å selge så alt for mye av siden dette virkelig er for spesielt interesserte. Men ikke la oss starte med konklusjonen, la oss heller bryte dette spillet ned å se om det kan brukes til noe.

Birds of Steel er et flysimulator spill som du enten kan velge å ha realistiske kontroller i når du spiller eller du kan velge å ha simple, litt mer automatiske kontrollere, jeg fant ut at det var vanskelig nok med de simple da flyene er ganske så vanskelige å få kontroll over. Men det er vel også det som skiller dagens piloter fra pilotene under 2. verdenskrig, pilotene da fløy flyene mye mer enn de gjør i dag pga mye mer avansert teknologi i dagens fly. Jeg har jo spilt en del flysimulatorer opp gjennom tidene, og må si at disse gamle flyene har alltid vært vanskeligere å kontrollere enn dagens høy teknologiske duppeditter.

Spillet tar for seg alle de store slagene i 2. verdenskrig hvor fly var involvert, og starter det hele med angrepet på Pearl Harbour, hvor du som amerikansk pilot skal redde fedrelandet ditt fra de skumle japanerne. Men siden de holder en historisk standard så blir altså Pearl Harbour ødelagt, og takk og pris for at de går denne veien og ikke den pro-amerikanske nyskrivningen av historien som ofte skjer i spill. Et fint og overraskende moment i spillet er at etter at du er ferdig med de amerikanske forsvarsoppdragene og angrepene på japan, så kan du sette deg i førersetet til de japanske flyene og angripe Pearl Harbour i den japanske kampanje delen. Battlefield spillere vil også kanskje bli henrykt over å se at man kan krige på en av de beste kartene i Battlefield historien, nemlig Wake Island.

Før man spiller kampanjedelene kan man også selv velge om man vil gjennomføre en tutorial for å lære seg de mest basic kontrollene i spillet, som å lande og lette flyet, hvordan skyte ned fiende fly, og ikke minst hvordan man bomber båter og sender torpedoer på dem. Jeg vil anbefale deg å gjennomføre dette så sant du ikke var pilot under 2. verdenskrig. Torpedo run viste seg å være ganske så vanskelig siden man må ha flyet i en viss høyde, en viss lengde fra båten man skal treffe og man må også passe på å treffe båten, og så klare å komme seg unna uten å sprenge sammen med båten. Så det er mye å sette seg inn i, kontrollene tar også litt tid å sette seg inn i da de er litt klønete til å starte med, men som man sier, trening gjør mester. Når man starter selve oppdragene vil man få noen historiske innblikk i hva som skjedde før oppdraget man skal ut på, dette vises med litt sliten film tatt opp i 40 årene. Jeg likte denne delen av spillet veldig godt, og for amerikanere som kjøper spillet så vil de få en helt annen oppfatning av historien enn den de lærer på skolen, så spillet vil faktisk komme til å lære deg litt om verdenshistorien også, og mer enn det kan man ikke forlange av et spill.

Sett bort fra kampanjedelen til USA og Japan så har man et flust med andre moduser i spillet, det er ikke så stor forskjell på dem, men spillet har likevel mye å tilby for den som måtte velge å kjøpe dette spillet. Jeg har ikke fått testet Live delen av spillet siden det ikke er noen som spiller dette online for øyeblikket, og jeg tviler ganske sterkt på at det vil bli noen hit også, så om du velger å kjøpe spillet så gjør det for singleplayer. Konami har likevel tenkt såpass langt at de har selv funnet ut at dette kanskje ikke blir noen multiplayer favoritt så de har klart å gjøre alle coop oppdrag også tilgjengelig for singleplayer.

Modusene du kan velge når du spiller er som følger: Historical Missions, Missions, Events, Live Versus og Tournaments. Historical Missions er hva jeg har snakket om tidligere, altså kampanjedelen. Velger du Missions så kan du selv velge hvor du vil fly og ikke minst for hvilken side, dette kan du gjøre alene eller sammen med noen i co-op over Live. En annen morsom liten ting som ligger under Missions er Mission Editor, dette er en ganske så kraftig editor hvor du selv kan velge utfra en haug med innstillinger for å gjøre hvert oppdrag helt unikt, du kan feks velge å krige i Malta om natten, mens du flyr russiske fly, det er storm, året er 1942 og dine fiender har veteran vanskelighetsgrad. Dette er bare noen få av innstillingene du kan sette opp, du kan også velge hvor i Malta du vil fly, hvor fienden er og hvordan de oppfører seg og masse mer. Jeg fant denne editoren som noe av det aller beste i spillet da du helt selv kan velge hvem, hva og hvor.
Events delen hadde for øyeblikket bare et oppdrag og det var release av spillet oppdrag, 4 player co-op. Men som tidligere nevnt så er det ingen online så fikk ikke testet dette. Konami vil nok komme til å legge ut nye oppdrag på events etterhvert som tiden går. Tournaments er mer eller mindre det samme som Events, det var bare en her også, men istedenfor co-op så har man her versus, altså 4 spillere mot hverandre, mer som deathmatch i Battlefield. Regner også med at det vil legges ut flere tournaments med tiden. Versus Live er akkurat det samme som tournament altså deathmatch, men man har også muligheten til å velge team versus så man ikke trenger å krige alene, her har man muligheten til å krige 8 mot 8 eller alle 16 mot hverandre.

Ellers på menyen har man muligheten til å velge Extra, under extra vil man kunne finne en on-disc game manual som forteller om alle flyene i spillet, alle oppdragene og hvordan man kontrollerer flyet for å bli den beste piloten. Man finner også leaderboards for turneringsspill under extra, og man kan ta en titt på replays fra oppdrag man har utført både offline og online. En siste ting man kan åpne opp i extra menyen er credits og en egen in-game liste over dine achievements, her kan man lett se hvor mange fly man har skutt ned for å få 100 kills achievementen feks. Dette er veldig praktisk for alle og enhver, men achievement hunters vil nok rope et stort hurra for akkurat dette.

Trykker man på X enten på hovedmenyen eller under Extra vil man komme til hangaren, her kan man se alle flyene man har tilgjengelig fra Storbritania, USA, Sovjet Unionen, Tyskland og Japan. Ellers finnes det også fly fra Italia og Australia, men disse har ikke en egen hangar del. Mens man er inne på hangaren så er det 1-2 fly man har åpnet opp fra hvert land allerede, mens man har et tjue talls fly som fortsatt er låste, etterhvert som man gjør oppdrag i kampanjedelen, missions og versus oppdrag vil man gå opp i level og således åpne opp for de andre flyene. Man tjener også penger om man gjør secondary objectivs eller klarer å få medaljer, men disse kronene kan man også kjøpe seg nye fly. Man vil også etterhvert åpne opp for andre unlocks som våpen og skins for flyene dine.

Grafisk sett syns jeg spillet gjør en helt grei jobb, den er ikke ekstremt god og er kanskje litt for kantete, men flyene var vel kanskje mer kantete under denne tiden også. Men den fungerer uansett, selv om jeg vil si den ikke har utviklet seg noe særlig siden Blazing Angels: Squadrons of WWII kom i 2006. Lyden fungerer fint med realistiske fly og skytelyder. I heftige dogfights kan man også høre sine lagkamerater snakke for å fortelle om farer som ligger å lusker.

Birds of Steel er et velkomment spill i en sjanger som egentlig ikke finnes lenger, altså flysimulatorer fra 2. verdenskrig. Personlig fant jeg spillet ganske så kjedelig, men det er min personlige menig, skal jeg se objektivt på det som er min jobb å gjøre så har spillet svært mye å by på med en stor kampanjedel og en massiv mission editor som man kan holde på med lenge. Man kan bryne seg på opp til 100 fly i spillet om man låser opp alle sammen, og om flere kjøper seg spillet har man mange muligheter innenfor co-op og multiplayer. Man vil også møte på store utfordringer både innen landing og bombing av objektiver, og velger man å sette vanskelighetsgraden til realistiske kontrollere vil man ha et fullverdig flysimulator spill fra 2. verdenskrig. Har du en stor interesse for denne perioden vil jeg anbefale deg spillet, er du som meg litt lei hele denne perioden så vil jeg be deg holde deg unna da det ikke vil bli mange timene du gidder å spille dette, vent da heller på tilbudskurven. Men alt i alt, Birds of Steel er et helt ok spill som man kan ha noen timer moro med.

Screenshots (31)Se flere »