FIFA Street anmeldelse

EA har virkelig fått fart på sakene i det siste, med storspill som Mass Effect 3 og SSX, så har utgiveren skutt gullfuglen. Nå er det den nyeste utgaven av fotballspillet FIFA Street som står for tur.

Nå vender utviklerne bak den eviglange spillserien FIFA nok en gang bort fra det grønne gresset og fokuserer på ballspilling i gatene. FIFA Street har alltid stått for den mer «lekne» stilen av verdens mest populære sport, noe som også har preget de tidligere spillene, men ikke alltid på en god måte. Nå har teamet bak den smått gjenglemte serien valgt å låne elementer fra fjorårets FIFA-utgivelse, og lagd et spill som kan på mange måter kalles en omstart av serien.

Interessant karrieremodus

Det finnes to typer FIFA-spillere her i verden; de som nyter spillet med venner, og de som går solo hele veien. EA har kombinert disse to spilltypene på mesterlig vis i en lang tid, og FIFA Street er intet unntak. Man kan finne et mangfold av diverse typer fotball, som kan være alt fra futsal (den offisielle innendørsfotballen) til en modus kalt «last man standing», der en spiller fra det scorende laget blir tatt ut for hvert nettsus. Disse spilltypene kan også spilles fritt til enhver tid.

Selve kampanjedelen heter «World Tour». Her starter man ved å skape en egenlagd spiller, (veldig likt de tidligere spillene ) og sette sammen et skreddersydd lag som deltar i lokale konkurranser, og går derfra videre til å reise jorden rundt for å utfordre verdens beste lag i de forskjellige utgavene av løkkefotball, helt til man når gate fotballens hjemland, Brasil. Dette er helt klart den dypeste og mest engasjerende spillmodusen i spillet, fordi den er såpass lang og interessant.

Utfør de sykeste triksene

Det blir mye reising i spillet, alt ifra tyske gymsaler til basketballbaner omringet av grafitti. Forskjellen mellom lokasjonene er friske, fordi det føles nytt hele tiden, og hvert land eller sted har sine særpreg.

FIFA Street har et stort og variert utvalg av forskjellige triks, noe jeg ikke helt har klart å sette meg inn i når jeg spilte de tidligere spillene. Det ble rett og slett for innviklet, noe det er fortsatt. I de forrige utgavene ble triksene utført ved hjelp av knappekombinasjoner, men nå har fintesystemet fått innflytelse fra FIFA-serien, fordi det nå bruker den høyre analogstikken til å sette sammen de sykeste triksene, samt knapper til noen mer avanserte finter. Spillet kan på mange måter sammenlignes med et slåssespill eller Skate-spillene; for å mestre triksene så må man prøve seg frem, helt til man lykkes.

Det at FIFA Street har lånt spillmotoren til det utmerkede FIFA 12 er ingen dårlig ide, men det ser ut som at noe har gått galt under utviklingen. Synet av to spillere kræsjer i hverandre eller at spillerne bommer på åpent mål fra to meters avstand blir ingenting annet enn en vane etterhvert som tiden går. Den kunstige intelligensen vil mer irritere deg grenseløst enn å faktisk hjelpe deg, og det hele tar kaka når spilleren din bommer på en takling og det ser ut som at foten hans har blitt limt til gulvet. Det virker som at utviklerne ikke har tatt seg tid til å kvalitetsjekke spillet før det ble sendt ut til butikkhyllene.

Bedre med flere

Hvis du har en venn som har mer fotballforståelse enn de datastyrte lagkameratene dine, så har du flere timer med ren moro foran deg. For FIFA Street er ikke et spill som vil ligge lenge i konsollen din hvis du spiller alene. Ta heller frem ostepop posen og be vennene dine over for å vise hvordan en ekte ballkunstner skal være.

Hvem husker vel ikke hvordan spillerne så ut i FIFA Street 3? Et prakteksempel på hvor dårlig spillkarakterer kan se ut. Utviklerne gikk faktisk så langt, slik at spillerne så ut som karikaturer av seg selv. Men dette har det blitt slutt på, for nå satser de på et mer realistisk utseende, som gjør FIFA Street til et fint spill å se på, i motsetning til hva menneskelige fyrstikker er.

Til tross for mangfoldet av irriterende feil, så kan jeg ikke gjøre noe annet enn å like FIFA Street. EA har klart å få serien opp fra det forferdelige FIFA Street 3 og fått serien på rett spor igjen. Mye takket være spillmotoren til FIFA 12 som gjør at opplevelsen føles mer genuin enn noen gang før. Jeg sitter derfor med blandede følelser angående det nye FIFA Street, men serien er absolutt på rett kjøl, selv om det hangler noen steder.
Screenshots (15)Se flere »