Blades of Time anmeldelse

Trengte X-Blades en oppfølger? Nei så absolutt ikke.

Hvor skal jeg begynne? Blades of Time er det perfekte eksempel på hvordan du ikke lager en oppfølger. Jeg spilte bare 15 min av demoen til X-Blades for mange år siden og det var mer enn nok. Blades of Time er oppfølgeren hvor du nok en gang påtar deg rollen som Ayumi som denne gangen har erstattet stringtrusa og bh med en litt større bikini overdel og liten shorts.

Historien, manuset, og stemmeskuespillet er av så lav kvalitet at jeg knapt har lyst å snakke om det. Kort forklart så starter spillet veldig forvirrende med at Ayumi sammen med hennes venn Zero angriper et eller annet tempel, hvorfor må du ikke spørre meg om en gang, det har noe å gjøre med en skatt. Det tok meg hele 20 minutter før jeg en gang viste navnet på hvem jeg spilte som. Under angrepet blir Ayumi og Zero adskilt og sendt til øya Dragonland via en portal. Målet derfra er å finne Zero og komme seg bort fra Dragonland.

Historien er dønn trist, den er så dårlig skrevet og gir ofte ikke noen som helst mening. Om du hopper over halvparten av filmsekvensene vil du sitte igjen med like mye. Plot-tvistene ser du komme milevis på forhånd og manuset gjør en elendig jobb på å få deg til å like eller bry deg om karakterene. Det hjelper heller ikke at stemmeskuespillet er fremført helt uten innlevelse, du kommer til å sitte igjennom de 7-9 timene det tar å spille igjennom spillet, og hate Ayumi. Hun har konstant munndiaré, og nevner de mest opplagte ting. Etter å ha drept en miniboss sa hun "I think the monster must have died because I stabbed him in the heart", jeg bare stirret på skjermen med åpen munn og lurte på hva i all verden det var som foregikk. Skuespilleren eier rett og slett ikke noen form for timing, det finnes pornoskuespillere med mer innlevelse (ikke at jeg har sett en pornofilm, hvilken voksen mann har vel det). Den britiske aksenten høres bare helt forferdelig ut, og iblant er det like ille som å høre på når Charter Feber deltakerne forsøker å snakke engelsk.

Gameplaymessig er Blades of Time derimot ikke like ille. Spillet blander hack and slash med tredjepersons-skyting. Skytingen er definitivt den svakeste delen av kampsystemet, det fungerer, men sammenlignet med spill som Gears eller til og med Mass Effect 2 så er skytingen elendig. Kameraet blir helt stivt når du begynner å sikte og det er rett og slett ingen flyt når du skifter mellom rifla og sverdene. Majoriteten av fiendene kan du komme deg forbi bare ved å hakke løs på X og Y, men spillet har noen mindre RPG elementer som låser opp elemental magic combos. Disse kan du bruke til å feks fryse fiendene dine fast til gulvet eller skape et flammehav etc. Magic combos kan brukes ved å fylle opp en "rage-bar" som du fyller ved å slåss mot fiender. Hver av disse magic combos har to ulike tier nivåer som avgjør hvor stort areal og hvor stor skade du gjør.

Ayumi har også evnen til å kunne spole tilbake tiden, dette gjør kampene noe mer interessante for når du har spolt tilbake tiden vil avtrykket til Ayumi forsatt være der. Så de gangene du slåss mot 20-30 stykker kan du med litt taktikk angripe nesten alle samtidig. Det var faktisk ganske gøy å se 7 Ayumier slåss mot 25 monstre å gi dem grisebank. Noen bosser kommer du til å bli tvunget til å kopiere Ayumi flere ganger for å kunne bekjempe dem. Du kommer også til å bruke kopiene til å løse ulike puslespill. Disse kunne ha gjort spillet mer variert og spennende, men majoriteten av dem er ekstremt lette og noen av dem er til og med nesten blåkopier av puslespillene fra Ratchet and Clank: A Crack in Time.

Problemet med denne mekanikken er at den ofte skaper framerate problemer i kamp. Og spillet sliter allerede fra før med mye framerate problemer og bugs. Jeg har opplevd å slåss i løse luften fordi bakken ikke ville lastes inn, usynlige fiender, jeg ble til og med regelmessig smeltet inn i fiender. Spillet virker som om det knapt er polert, og fiendene er merkelig balansert. Du kan ha slaktet alt i din vei og slåss mot all slags monster og så plutselig møter du en gjeng vanlige skattejegere med rifle som dreper deg på 2 skudd. Dette føles veldig feil når du nettopp har bekjempet en gud laget av stein og metall som er 5 ganger så stor som Ayumi.

Et par av områdene i spillet har en viss sjarm, men majoriteten av designet i spillet er ikke pent å se på. Spillet har en noe mer "realistisk" tone enn forgjengeren, men stort sett ser alt bare blekt og kjedelig ut. Foruten om værforholdene så er det lite som skiller de ulike områdene du kommer til å besøke. De består stort sett av fjell og ruiner som ser identiske ut. Teksturene er til tider rett og slett stygge, og om jeg ikke hadde visst bedre ville jeg trodd at spillet var en HD remake av et gammelt PS2 spill. Karakter designet ser ut som om utviklerne har sett på fiender fra en haug med andre spill og plukket ut de som de har likt best, og gjort noen små endringer her og der. En av karakterene er nesten helt lik War fra Darksiders. Jeg synes det nesten var et tilbakesteg å velge denne realistiske tonen, Ayumi fra X-Blades kunne du jo ha argumentert for at hun var en slags parodi av japansk anime. Nå er hun bare en vanlig halvnaken dame og det ser egentlig bare tåpelig ut. Eller halveis tåpelig, du får faktisk en vinterkjole når du befinner deg på en kaldere delen av øya.

Spillet har faktisk utrolig nok en form for multiplayerdel, men jeg har dessverre ikke fått testet den ut da det er umulig å finne spillere. Det er mulig å spille multiplayerdelen alene, men jeg tviler på at mange vil være interessert i forlenge opplevelsen når du først er ferdig med singleplayeren.

Det er synd at Blades of Time ikke klarer å utføre det utviklerne har prøvd å få til. Det ligger absolutt en viss kompetanse bak spillet. Tidsmekanikken og måten den blir brukt på er en god ide, de små RPG elementene spillet byr på er motiverende for å få deg til å spille gjennom spillet, selv om evnene du låser opp kan være noe forutsigbare. Den tekniske delen er med på å holde spillet kraftig tilbake, men sammenlignet med historien var framerate problemene som å være i en fornøyelses park. Mitt tips til hvordan du kan ha en god opplevelse med Blades of Time: Slå av lyden og underteksten og kos deg med god musikk. Du vil gå glipp av de elendige monologene og kan isteden ha det litt gøy med et ok action-spill.