Ninja Gaiden 3 anmeldelse

Den ekstremt seie ninjaen Ryu Hayabusa er tilbake. I et sideskritt fra seriens ellers tidligere jernharde vanskelighetsgrad deler han ut destruksjon i hittil usett grad.

Ninja Gaiden har tidligere vært en av de markante hjørnesteiner på Microsofts Xbox. En japansk kjærlighetserklæring, som fikk testet dine koordinasjons- samt reaksjonsevner. Det var er par gyllne titler, som lett har satt seg i erindringen av eksklusive titler, som har vært primus motor for Microsofts fremdrift. Nå er Team Ninja på ferde igjen. Etter å ha utbredt seg til Sonys maskin med deres Sigma titler, kommer det nå en dedikert oppfølger til de to første med predikatet ”3” klistret på. Ikke nok med at det er en utgivelse på begge plattformer, de har også endret hele konseptet radikalt, så mange flere vil ha muligheten for å være en mørk ninja i eliteklassen.

Historien er en lettere rotete affære, som med melodramatisk flair mest av alt tangerer en GI Joe fortelling. Vi har å gjøre med noen utrolig onde terrorister, som på bestialsk vis vil tvinge hele jordens befolkning. Utgangspunktet er et utrolig dunkelt og tomt London, hvor tungt bevæpnede motstandere er de eneste som stiger frem i de skitne gatene. Man merker straks at det her ikke et Ninja Gaiden som man kjenner det fra før. Faktisk var min første assosiasjon mer i retning av beat’em-up klassikere som Double Dragon og lignende.

Sammenligningen er kanskje ikke innlysende når man sjekker trailer og screenshots. Men for meg ble det utløst av den overdrevne historien, den avsindige buttonmashing mot grupper av fiender samt de stereotypiske samlebånds fiender. Ikke at disse ting nødvendigvis er onder av natur, det er bare utrolig viktig å være oppmerksom på, innen man bruker sine surt tjente grunker på dette. Faktisk er skiftet i gameplay så markant, at det er direkte misvisende å koble det kronologisk opp med de tidligere Ninja Gaiden spillene. Det her er et tju-bang actioneventyr, hvor man som spiller blir holdt i hånden gjennom de eksplosivt blodige sekvensene, som truer med å gi kramper i fingrene.

Primært via en kombinasjon av lette og tunge angrep utdeles det dummebøter til den hær av terrorister, som har vært dumme nok til å krysse din vei. Fra start ved hjelp av et sverd samt kastestjerner og siden også supplert med en bue gjør du livet surt for motstanderne. Enkle trykk belønnes med atletiske tilbakemeldinger fra skjermen, hvor taktikk hurtig lever en tilbaketrukken tilværelse. Fiender strimler frem med kniver, maskinpistoler – ja, også med granatkastere – men motstanden blir hurtig skåret i bittesmå stumper. Man slukker den ene blomstrende tropp av soldater etter den andre.

Spesielt i starten er det også litt underholdende. Med forventningene på plass småler man av den avsindige action, som utfolder seg på skjermen. Aldri er der et stille øyeblikk, utviklerne har tydeligvis glemt/ignorert det faktum at det ellers er disse motsettninger som setter tingene på plass. I stedet later det til at de hååer at den glansfulle overflaten vil dekke over at det reelt sett ikke gjemmer seg allverden under. Effektfullt er det da bestemt også. Kjempe mekaniske monstre dukker opp ut av ingenting, sandscootere hvirvler omkring deg og real-time sekvenser dukker konstant opp, som store fete utropstegn for din blodutgydelse.

”Bigger is better” er omdreiningspunktet som fører deg fra det ene film klimaks til det neste. Allikevel sitter man med en fornemmelse av distanse. Her er så absolutt intet glimt i øyet og ingen menneskelig dybde til figurene. Det er forvirrede pappfigurer som drønner forbi mens skjermen har det travelt med å bombardere deg med inntrykk. Tydelig er det ellers at man har forsøkt å gi historien tyngde, og ser man bort fra klishene er mellomsekvensene også flott utført. De har det bare med å ikke være hyppige nok.

Gjentagelser finner vi også når det gjelder boss-kamper. Disse kan ellers være både energiske, utfordrende og til tider også underholdende. Her finner vi litt av det opprinnelige Ninja Gaiden mens man forsøker å gjennomskue motstandernes bevegelses- og angrepsmønster. Dessverre så har man valgt å gjenbruke flere av bossene, og det helt ned til deres bevegelser. Det gir en litt ergerlig smak av uoppfinnsomhet samt stilstand, når man for tredje gang møter samme motstander i leken – især når vedkommende ikke er særlig interessant å kjempe mot.

Som en litt påklistret tilføyelse kan man også gå online og kjempe. Her er litt variasjoner over co-op samt deathmatch, som egentlig ikke føles særlig godt integrert inn i helheten. Med det sagt, så kan det faktisk godt være morsomt å kjempe sammen med en online venn imot horder av fiender.

Visuelt er det en ganske fin opplevelse, hvor det er god variasjon mellom de forskjellige geografiske brannpunkter. Det hele glir rimelig godt, også selv om det er enten store enheter eller mange motstandere på skjermen samtidig. Dessverre er det ikke meget interaksjon på de forskjellige banene – som hurtig føles mer som tomme kulisser. Samtidig er kameraet veldig irriterende, det forsøker å panorere som på film, men ender ofte med å gi deg tåpelige blinde vinkler. I et spill hvor eneste salgspunkt er hektiske kamper er det bare ikke i orden. Lydsiden er en kombinasjon av utallige gjentagelser av utrop samt en belastende elektrorock, som spiller hver gang du er i kamp (les: så godt som hele tiden)

Ninja Gaiden 3 er en litt sær tittel. Samler man det opp som et Ninja Gaiden spill vil man bli veldig skuffet. Det er en ladet film størrelse, som tar seg selv for seriøst. Samtidig er det et actionbrak, som insisterer på å holde deg i hånden konstant. Vi er belastet med et irriterende kamera, og såvel lydsiden som gameplay er hemmet av gjentagelser. Allikevel er det underlig underholdende. Især i små doser kan man godt bli revet med, imens man sitter og tenker over hvilke absurditeter de nå finner på. Kunne kanskje fungere som leietittel, hvis du går inn med den rette bakgrunn.

Skrevet av Alan Vittarp Rasmussen for Xboxlife Danmark, oversatt av Espen Xandrius Leinæs
Screenshots (38)Se flere »