Resident Evil: Operation Raccoon City anmeldelse

I Resident Evil: Operation Raccoon City prøver Slant Six Games å gi oss et vindu inn i Umbrella, men blir det noe mer enn et middelmådig tredjepersonskytespill?

Som jeg skrev i min anmeldelse av Resident Evil: Code Veronica X HD så var Resident Evil 2 mitt første møte med Resident Evil serien. Møtet gav meg et aldri så lite mareritt om en blodrød øglelignende skapning med lang tunge. I Resident Evil: Operation Raccoon City har den 8 år gamle gutten fått tatt hevn ved å slakte flere titalls med lickers.

Resident Evil: Operation Raccoon City foregår parallelt med hendelsene i Resident Evil 2. Denne gangen får du se begivenhetene fra Umbrella's perspektiv. Du kan velge å spille en av seks medlemmer i teamet Wolfpack som jobber for Umbrella Security Service (USS). Hele spillet går stort sett ut på at det er ditt oppdrag å rydde opp i rotet som er blitt forårsaket etter at T-viruset ble spredt rundt i Raccoon City. Alt som kan komme tilbake til Umbrella skal elimineres eller ødelegges uansett om det er papirer, harddisker eller mennesker.

Ideen bak hele prosjektet er faktisk noe som kunne vært interessant, men historien ender isteden opp med å bli kjedelig og forutsigbar. Karakterene du har å velge imellom er totalt ribbet for personlighet, det hjelper heller ikke at alle har på seg masker slik at det er umulig å bygge noe som helst forhold til dem. Deres interaksjoner med hverandre går sjelden lengre enn "vi må komme oss bort herfra". Dette føler jeg nesten er spillets største synd, for selv om historiene til Resident Evil er kjent for å være litt latterlige til tider så bruker som regel karakterene å ha en god kjemi seg imellom.

Men om det er noen som virkelig fortjener å sitte i skriftestolen så må det være designeren bak den kunstige intelligensen til spillet. Jeg husker det var mange som klagde på Sheva i Resident Evil 5, men om du tok ifra henne pistolen og gav henne en AK-47 og en Sniper var hun en relativt god kompanjong å ha med seg. Jeg ville heller gjerne ha erstattet de tre kompanjongene du har med deg til en hver tid om jeg fikk ta med meg Sheva. Det eneste de er gode til er å fungere som kulesvamper, dette er liksom utviklerne som har lagd tre SOCOM spill, som er kjent for å være taktiske skyte-spill. Men den eneste taktikken det går an å bruke er "spis ham, ikke meg!". Jeg er klar over at spillet er designet for å skulle spilles med fire kompiser online, men det er forsatt ikke en unnskylding.

Et eksempel som fikk meg til å måpe var når vi stod i en heis, heisen skulle føre oss oppover. Den ene delen av heisen hadde tatt fyr, og isteden for å flytte seg stod de bare der helt til de døde og jeg måtte gjenopplive dem. Den kunstige intelligensen til fiendene er heller ikke noe særlig å skryte av, foruten om zombier, kommer du også til å støtte på Spec Ops soldater som har blitt sendt til Raccoon City. De er helt besatt på å ville drepe deg, flere ganger kunne jeg se at de var totalt omringet av zombier og ble spist levende, men isteden for å prøve å beskytte seg selv var de mer opptatt av å prøve å drepe meg. Det samme kan ikke alltid sies av zombiene og monstrene, det skjedde regelmessig at de rett og slett ignorerte meg fordi jeg hadde gått forbi et "usynlig punkt".

Du kommer før hvert oppdrag til å velge hvilken karakter du vil spille som og hva slags utstyr du vil ha med deg. For hvert oppdrag du gjør skaffer du deg XP som lar deg låse opp ulike evner og lar deg kjøpe bedre våpen. Jeg valgte å spille majoriteten av spillet som Vector, han har evnen til å kunne gjøre seg selv usynlig en liten stund, noe som var en kjekk ting å ha når jeg bare ville komme meg videre så fort som mulig. Spillmessig føles spillet som et middelmådig tredjepersons skytespill, du har den vanlige samlingen av våpen og granater som vi har blitt vant med å se. I motsetning til de fleste Resident Evil spill kommer du heller ikke til å mangle ammunisjon eller helbredende planter. Noe som forsåvidt er greit da du ofte må tømme et halvt magasin på en vanlig soldat, og noen av bossene tror jeg at jeg brukte omtrent 4-5000 kuler på før de bestemte seg for å dø.

En kjempetabbe utviklerne har gjort med kontrollen er at du kan stupe (fram, bak, venstre og høyre), plukke opp ammunisjon, våpen og gjenopplive en død kompanjong på en og samme knapp (A). Det skjedde flere ganger at når jeg ville dukke unna et slag så plukket jeg isteden opp et nytt våpen fordi den var i nærheten, eller så stupte jeg når jeg ville gjenopplive en kompanjong. Siden A-knappen nå har så mange gjøremål har utviklerne isteden valgt at du går i dekking ved bevege deg mot en vegg. Noe jeg forsåvidt ikke ville hatt noen problemer med om det ikke hadde vært for at jeg flere ganger fant meg i situasjoner hvor jeg ikke fikk gått i dekning. Uansett hva jeg gjorde så klarte jeg ikke å bli låst mot veggen, noe som resulterte i at jeg ofte døde når jeg ikke burde gjort det. Dette er veldig synd fordi våpnene føles varierte, skytingen er solid og lyden høres bra ut, men når du kombinerer alle disse problemene føler jeg mer at jeg bare kjemper meg gjennom korridorene for å bli ferdig enn å faktisk ha det gøy.

På likhet med karakterene så mangler gatene og korridorene du kjemper deg gjennom personlighet. Spillet ser helt greit ut og det er ikke nødvendigvis noe i veien med grafikken, det bare ser kjedelig og mørkt ut. Det er de samme områdene vi har sett tusen ganger før, mørke laboratorium med knust glass spredt rundt omkring og en blodflekk her og der, den forlatte bensinstasjonen som er full av zombier etc.

Som jeg skrev tidligere så kan du spille gjennom spillet med tre andre, og du merker at det er slik spillet skal spilles. Men spillet har faktisk også en ganske brukbar multiplayer. Det er i bunn og grunn bare de vanlige multiplayer typene vi er vant med, Team Deathmatch og Capture the Flag, men de har laget sine egne variasjoner av dem. Heroes mode lar deg påta deg rollen som en av de større karakterene i Resident Evil serien, som Leon S. Kennedy eller Jill Valentine. I en fire mot fire kamp skal du da drepe motstanderens helte karakter, og når du da dør så respawner du som en vanlig karakter. Det første laget som får drept alle motstanderens helte karakter vinner. Men uansett hvilken multiplayer del du spiller vil du ikke bare skyte på motstanderne, rundt omkring på banene er det fullt av zombier, lickers til og med, og bosser fra singleplayer delen kan bli kastet inn i kampen.

Spillet føles som et forsøk på å lage en blanding av Left 4 Dead og Team Fortress i Resident Evil universet. Det er mulig jeg ville kost meg mer med singleplayer delen om det ikke var for at de eneste jeg fikk spilt co-op med var umodne tenåringer, men mange av de samme problemene spillet har vil forsatt være der. Om du er ute etter et survival horror spill kommer du ikke til å finne det her, men om du leter etter et fire player co-op spill som du og kompis gjengen har lyst i spille sammen så kan du ha en underholdende helg, men når du spiller spillet alene blir det fort kjedelig.

Screenshots (41)Se flere »