Kinect Star Wars anmeldelse

Å kontrollere lyssverd og 'kraften' med bare hendene er noe alle menn har drømt om siden de så Star Wars første gang - nå blir fantasien endelig virkelighet.

Star Wars universet har gitt meg utallige gleder siden jeg var 5 år gammel, men samtidig har det også budt på store skuffelser. Derfor er det med blanda følelser jeg setter Kinect Star Wars i min Xbox; er det nå jeg endelig får lov å beherske kraften?

Kinect Star Wars er en samling minispill, som hver tar del i forskjellige deler av det kjente og elskede universet. Med C3-PO og R2-D2 som guider, tar vi turen rundt i Jedi'enes bibliotek og hvert minispill representerer så en datafil fra biblioteket. Dette gir selvfølgelig mulighet for noen sterkt varierte former for spill, men er i Xbox regi også en oppskrift vi har sett før; jeg så heller for meg et sterkt stand-alone spill fremfor enda en samling småspill.

Kinect Star Wars eneste reelle bud på et spill, som kan stå alene, er Jedi Destiny, som lar deg innta rollen som en Jedi Padawan sendt på mission på planeten Kashyyk. Spillet er et typisk 'on-rails' - det vil si at du automatisk beveger deg fremover, mens du skal bekjempe forskjellige fiender, som regel droide soldater, med lyssverd og kraften.

Det fungerer stort sett som det skal, med øyeblikk hvor du virkelig føler at du svinger ditt lyssverd som selveste Yoda, men dessverre er de øyeblikkene også kun til stede i et glimt. Resten av tiden må du kjempe med at Kinect'en har vanskelig med å registrere dine bevegelser korrekt og irritasjonsmomenter som hakkende bilder eller underlige grafikkfeil som når dine hender fortsetter inn gjennom den figuren du kjemper mot.

Det er en del gjentagelser underveis og den frihet som er blitt lagt opp til i annonseringen av spillet, står dessverre ikke mål med det ferdige resultatet. Der er ellers noen gode idéer underveis; mens du spiller kan en annen person hoppe inn og hjelpe deg, man skal bare stille seg ved siden av den første spilleren og rekke armen i været for å være med - det er et godt initiativ, som fungerer like så intuitivt som man kunne forvente. Men de mange gjentagelser og en historie som ikke har mye kjøtt på seg, gjør dessverre Jedi Destiny delen av Kinect Star Wars til en kjedsommelig affære.

De andre minispillene er ikke nær så omfattende, men til gjengjeld meget lette å komme i gang med. Rancor Rampage lar deg styre en meget stor og meget sint Rancor, og målet er å skape så mye ødeleggelse som mulig på tid. Styringen er ikke så presis, men det gjør heller ikke så mye når det bare handler om å smadre hus og springe opp i luften for å rive Tiefighters ut av deres bane - og så er det tross alt rett underholdende når et av målene er å samle inn og spise stormtropper for å få mer energi.

Galactic Dance Off er som navnet antyder, et dansespill. La oss allerede her kaste våre bange anelser og løftede øyenbryn til side, for selv om Galactic Dance Off kaster all logikk fra seriens univers bort, så er det et ganske underholdende dansespil. Det er en rekke gode sanger og en masse lekre dansetrinn. Enda en gang skjemmes det litt av at Kinect'en kan ha det litt vanskelig med å registrere bevegelsene, men det imøtekommes av at man ofte får point selv om man absolutt ikke var i nærheten av å lage de riktige moves.

Duel of Fate minispillet, gir deg mulighet for å praktisere dine evner med lyssverdet til perfeksjon. Der er ikke den store forskjellen fra Jedi Destiny oppdragene, men dessverre de samme problemer med å overføre dine bevegelser fra virkeligheten og til skjermen. Alt for ofte slår man ut luften eller parerer ikke på det riktige tidspunkt, men er din drøm å utkjempe en skjebnekamp med Darth Vader er det her du skal legge inn dine krefter.

Det siste minispillet er Podracing. Her skal du kjempe deg gjennom en karrieredel som podracerpilot. Det fungerer godt og logisk, rekk armene frem for å bevege deg fremover, som hvis du satt på en motorsykkel, trekk armene tilbake for å bremse og len deg til sidene for å styre. Det er en god fartfornemmelse og ofte står du i stuen med svette på pannen og kjemper febrilsk mot de andre racere for å nå først over målstreken.

Overordnet sett er grafikken pen uten å være prangende, det er noen gode animasjoner underveis og for eksempel Lando's og Han Solo's danse duel er underholdende utført. Du kommer selvfølgelig til en masse kjente destinasjoner og disse er like flott produsert som man kunne forvente det av et Star Wars spill - det er som tidligere nevnt noen skjemmende feil og hastighetsproblemer som ødelegger det overordnede inntrykket. Stemmeskuespillet bærer dessverre preg av at det ikke er de originale skuespillere. C3-PO's stemme fungerer utmerket, men resten og særlig Yoda gjør absolutt ikke noe godt for spillet.

Men når alt kommer til alt, så hadde jeg forventet mer fra Star Wars franchisen. Terminal Reality, som ikke er noen nybegynner i bransjen, har stått for utviklingen og med det kraftige fingeravtrykket LucasArts er kjent for å sette på deres produkter, kan det undres at det endelige resultatet av Kinect Star Wars føles så lunkent. Istedet for et fullblods Kinect spill, så får vi 5 minispill og for å gjøre det verre, så er Kinect kontrollen slett ikke så integrert som vi hadde håpet på (og spillets marketing kampanje antyder).

Det er rett og slett for mange feil og alt for mange passasjer hvor du føler deg fanget i det vi kan kalle ”den omvendte pornofelle”: Det er ofte morsommere å se på, enn det er rent faktisk er å spille spillet. Samtidig må vi trekke fram et annet av Kinect'ens uttalte problemer; de fleste av de små minispill henvender seg til de minste, hvilket selvfølgelig kan være et kvalitetstrekk i seg selv, men et univers som Star Wars fortjener bedre og mer enn det.

Anmeldelsen er skrevet av Jens Nørup for Xboxlife Danmark, oversatt av Espen Xandrius Leinæs
Screenshots (25)Se flere »