Battleship anmeldelse

Nok en gang har jeg testet et filmspill, og fordelen denne gangen kan vel sies å være at jeg ikke kjenner til filmen i det hele tatt bortsett fra en trailer. Vi har testet Battleship.

Mange av dere har sikkert spilt Battleship enten som brettspill 1 mot 1, eller i form av Xbox spill gjennom Hasbro Family Game Night. Og det er også Hasbro som står bak dette spillet, og også filmen visstnok. Det gamle Battleship kan ikke sammenlignes alt for mye med dette Battleship for det har ikke alt for mye til felles, hvor man i gamle Battleship skal prøve å finne ut hvor fiendens båter ligger ved å si feks linje 1 rad B, og så sende en bombe dit som enten treffer eller havner i vannet, så vil du i det nye Battleship allerede vite hvor båtene er. I tillegg så er båt delen av spillet mer en tilleggsfunksjon. Spillet er litt vanskelig å sette i en sjangerboks, men man kan si at det er et FPS med en turnbased strategi del, i hvertfall ifølge Wikipedia. Selv vil jeg si det er et FPS med strategi muligheter.

Skal ikke si så mye om historien da jeg ikke vet hvor mye av historien som er tatt fra filmen, og jeg har jo ikke lyst til å ødelegge for noen. Men regner med dere vet noe av historien uansett om dere har sett en filmtrailer eller trailer fra spillet, så jeg vil fortelle litt. Man starter det hele med en militær aksjon for å fjerne miner fra en strand, plutselig ser man noe som brenner falle fra himmelen, og 10 sekunder etterpå har hele øya man er på blitt tatt over av aliens. De har bygd opp baser, forsvars enheter, og det kryr av både tropper på selve øya og i havet utenfor. Ditt oppdrag er å fjerne inntrengeren fra øya, og ta den tilbake før invasjonsstyrken sprer seg til resten av verden. En ganske straight forward historie.

De første 2-3 oppdragene i spillet fungerer samtidig som spillet utfører sin historie som en tutorial, man vil få opp kommandoer som man må utføre, feks A for å hoppe og B for å dukke og den slags. Det er først når du kommer til kommandoen LB at ting blir litt anderledes fra det vanlig FPS, for når du trykker LB kommer det opp en skjerm, som du kan trykke på selv om fienden skyter på deg og du blir ikke skadet. På denne skjermen vil du se båtene dine, og fiendens båter. Du kan velge å la båtene dine stå hvor de er for å vente på fienden, eller du kan sende båtene dine mot fienden for å angripe. Du kan også flytte de rundt for å legge opp en bedre strategi for når du blir angrepet. På denne skjermen vil du også se noen firkanter rundt omkring, setter du båtene dine inn i disse firkantene vil du ha muligheten til å gi support til dine bakkestyrker via artilleri og lignende. Fienden kan også ta over disse firkantene, og kan således lage et sant helvete for dine bakkestyrker, så drep ethvert fiendeskip som tar over disse support områdene som det også heter. Etterhvert som du nærmer deg slutten av spillet vil du møte på tøffere fiender og mange flere av dem, da er denne supporten helt nødvendig for å komme seg framover.

Båter kan også oppgraderes for hvert level, det vil si at man mister oppgraderingene når en level er ferdig og den neste starter. Men man kan gjøre båtene sine veldig mye kraftigere med såkalte Wildcards, så da er det opp til deg som soldat å få tak i disse kortene. Måten man får tak i flest av disse var å skyte fienden i hodet, da fikk man automatisk et av disse kortene, så du vil virkelig få trening i hodeskudd i dette spillet. Wildcards kan gi skipene dine bedre radar, utstyre det med raketter og torpedoer, gi det prosentkort slik at alle skipene kjemper bedre, du kan også reparere skipene gjennom disse kortene og gjenopplive sunkne skip. Man har også et kort som gir deg muligheten til å ta over skipets kontroll i 20 sekunder, da har du også 200% ekstra skade så du dreper fiendene veldig fort. Når man styrer skipet så bruker man RT, LT og RB for å skyte mot fiendeskipet som ligger til siden for en, så det blir en skikkelig sjørøverkamp hvor kanonene er rettet mot hverandre. Dette var en veldig kul funksjon i starten syns jeg, men etterhvert som spillet pågår så vil du gjøre dette en god del ganger, og vil heller føle at det er veldig repeterende. Wildcards som man setter på båten kan også oppgraderes, har man feks et kort som er raketter og man får et til så kan man da oppgradere dette til å bli enda bedre. Denne oppgraderingen kan gjøres to ganger per kort, vanlige båter har mulighet til å ha 3 kort festet til seg, mens de litt større båtene kan ha 5 kort.

Da føler jeg at vi har vært gjennom nok når det kommer til selve båt delen av spillet, som er et friskt pust når det kommer til FPS sjangeren. Jeg likte måten de hadde lagt opp det hele, men at det ble litt repeterende, men samtidig er det godt noe jeg kan tenke meg å se i spill i framtiden så sant de gjør det litt mer interessant.

I FPS delen er det slik man kjenner det fra før, men er en soldat og skal drepe alle innkommende tropper som kommer mot en. I dette spillet har man bare 3 typer fiender, en fotsoldat som man vil se veldig mye til som bærer på et automatgevær med 300 skudd som vil overopphetes om du skyter for lenge, en fiende som har en railgun som kan sammenlignes med et sniper gevær, og vil nesten drepe deg med et skudd så om du blir truffet må du gjemme deg til helsen kommer tilbake. Den siste fienden kalles for en Thug, og er på en måte berserkeren blant fienden, han har ingen våpen, men han slår hardt og han tåler mye. Beste måten å drepe han på er på er med hagle. Man har også fiendebåtene og noen rullende miner. Alle våpen man finner kan plukkes opp, og det vil man også trenge siden det ikke er alt for mye ammo i dette spillet. På menneskesiden har man følgende våpen: M4, hagle, pistol og granater, så det er ikke et stort arsenal man har tilgang på. Jeg likte best å bruke M4 da den var god på hodeskudd, og for mitt andre våpen så brukte jeg hagle, men måtte plukke opp alien våpen mange ganger siden jeg gikk tom for ammo. Det fungerer fint å skyte med våpnene i spillet, eneste jeg har å utsette på her er at de kan vingle litt til tider så man vil bruke litt tid på å sikte de inn. Men det går stort sett greit siden fienden for det første er stokk dumme og for det andre ikke klarer å skyte, bortsett fra han som har railgun for han treffer deg hver gang om du ikke gjemmer deg.

Jeg tenkte at dette sikkert var et ganske lett spill så jeg startet hele spillet på hardeste vanskelighetsgrad, og det er også ganske så lett. Men enkelte ganger brukte jeg 5-6 forsøk og da tenkte jeg at jeg burde sette den ned for å komme videre, men dette er ikke mulig så vær sikker på at du har valgt riktig vanskelighetsgrad før du starter spillet. Men jeg tror at om du er vandt med Battlefield og Modern Warfare så vil ikke den hardeste by på så alt for mange problemer, for jeg rundet jo spillet på den måten så. En litt plagsom ting er at loadetidene fra du dør til du får lov å spille igjen kan være litt vel lange, samme gjelder også loadetidene mellom hvert level, men her har du tross alt en omfattende briefing for neste oppdrag så den er egentlig grei. Spillet er veldig kort, men det er vel noe man har blitt vandt til med filmspill så du vil klare å gjennomføre spillet på 4-6 timer, kommer an på vanskelighetsgraden du har valgt. Spillet har også en mission select funksjon etter at du har rundet spillet slik at du kan spille oppdrag på nytt for å få de siste achievements eller finne hemmelig loot. Og skal sant sies så er dette eneste grunnen til å spille spillet på nytt igjen også, det er et underholdene spill, men ikke så underholdene at man har lyst til å spille det igjen og igjen. Men det er et flott spill for achievement hunters da man lett vil få 800-1000 G på det.

Grafisk er spillet ganske så fint egentlig, er et av de bedre grafiske filmspillene jeg har sett, eneste dårlige med grafikken er vannet og eksplosjonene som ser ut som de er hentet fra 1999. Jeg sier ikke at spillet ser ut som Battlefield 3, men det første Far Cry spillet ja så absolutt (ikke det til Xbox). Lyden har jeg verken noe positivt eller negativt å si om, det er lyder av geværer og aliens mer eller mindre som i virkeligheten, klart aliens vet jeg jo ikke, men mange av lydene høres litt ut som de er tatt fra Transformers og det kan også være siden Hasbro står bak begge. Stemmeskuespillet er også helt greit, men litt plagsomt med din oppdragsgiver som hele tiden sier: This is Reagen og Reagen out. Musikken hører man egentlig bare lavt i bakgrunnen, og den bygger seg opp om det er fiender i nærheten så det er egentlig helt greit nok.

Battleship er ikke et supert spill, men jeg ble likevel underholdt av det og det var fine 5 timer jeg tilbrakte med det. Spillet byr på et friskt pust i bakken med å inkludere en strategisk båt del i et ellers vanlig FPS. Spillet fungerer fint grafisk, men man ser også at det har litt eldre motor enn man er vandt med fra feks Battlefield. Det er lett å se hvor utviklerne har hentet sin inspirasjon da man både vil se elementer fra Halo, Crysis og Far Cry. Spillet har utgivelse fredag den 20. april, mens filmen hadde premiere i Norge 11. april. Dette er nok ikke et spill jeg ville gitt full pris for, men er absolutt noe å plukke opp når det havner i billigboksen.