Fez anmeldelse

Om du er glad i gamle plattform-spill og puslespill så går du bort til Xbox-en, kjøper Fez og så forsetter du å lese anmeldelsen mens spillet lastes ned.

Fez på likhet med Super Meat Boy er et spill som forsøker å ta deg tilbake til en enklere tid. Hvor simpel grafikk og spilldesign klarer å suge deg inn like bra som de store AAA-spillene når det blir gjort på riktig måte. Spillet er på mange måter en hyllest til de gamle klassiske 2d-plattformene, men introduserer det ingen av dem kunne med teknologien som var tilgjengelig på den tiden, nemlig den tredje dimensjonen.

Spillet starter med at Gomez mottar et brev fra en av landsbyboerne, og får beskjed om å møte ham på toppen av landsbyen. Ikke før er Gomez kommet opp på toppen før det dukker opp en gul tredimensjonal kube som transporterer Gomez gjennom tid og rom. Midt på en plattform i det som ser ut til å være tomme intet mottar Gomez en hatt som gir han evnen til å kunne snu verden rundt slik at han se å bevege seg på sidene og på baksiden av den ellers så flate 2D-verdenen han befinner seg i. Etter å ha testet ut sin nye hatt deles den gule kuben opp i flere deler og det er hans oppgave å finne alle kubene å sette verden sammen igjen.

Spillets ide er i bunn og grunn veldig simplistisk, og er ikke helt ulikt Super Paper Mario. Det er derimot noe vanskelig å forklare med ord og bilder, du vil forstå konseptet, men det beste du kan gjøre er å se en video eller laste ned trial versjonen. Gomez er ikke like rask og spenstig som Meat Boy og du kommer ikke til å spille det samme brettet om og om igjen for å kutte ned på sekunder, men han kan hoppe på A og dytte og løfte opp forskjellige kasser, som blir brukt til å løse ulike puslespill, like godt som sine 2D-helter forfedre.

Ved å trykke på kontrolleren's høyre og venstre trigger roterer han hele 2D-verdenen rundt slik at han får et perspektiv som kan bli brukt til hans fordel. Plattformer og stiger som tidligere ikke var tilgjengelig/synlige eller rett og slett for langt borte kan han nå komme seg bort til uten store vanskeligheter. Spillet høres veldig enkelt ut i praksis, men la deg ikke lure, selv om selve systemet er veldig simpelt så er måten den blir brukt på både utfordrende og til tider nesten frustrerende da du ikke klarer å forstå hvordan du skal komme deg opp til den øverste plattformen.

Du behøver ikke å bekymre deg for å dø da du på likhet med Meat Boy respawner knapt et sekund etter du har dødd, men du behøver heller ikke å startet hele brettet på nytt da Gomez respawner på den siste plattformen han sto på. Noen fiender har jeg heller enda ikke møtt på. Spillets verden er isteden designet for å utforskes, feile, og finne problemløsninger på ting som kan gi deg skallebank. Spillet har blant annet et tall og kart system som i begynnelsen virker uforståelig og ulogisk, men etterhvert falt bitene på plass. Jeg skal være ærlig å si at fristelsen for å gå inn på google har vært stor flere ganger, og det er ikke umulig at jeg til slutt kommer til å krype til korset jeg også. En del av puslespillene og gåtene har jeg rett og slett gitt opp foreløpig, i håp om at jeg ved en senere anledning får en åpenbarelse.

Som dere ser fra bildene minner spillet litt om en slags blanding av gamle Atari spill og 16-bit grafikken til SNES. Om du er en av dem som har problemer til å gå tilbake på grafikk så tror jeg ikke at Fez vil være et spill for deg, men personlig synes jeg at spillet ser riktig så bra ut med den stilen Polytron har laget. Grafikken gir spillet en viss sjarm og den påvirker også indirekte, spillets gameplay siden hele verdenen er laget opp av tredimensjonale kuber. Spillets lydesign er også med på å skape sjarmen da den bruker lyder og effekter som gir deg følelsen av å spille et veldig gammelt spill. Spillets soundtrack er også veldig passende, men jeg kan dessverre ikke si at jeg har hørt en melodi enda hvor jeg finner meg selv i å nynne på sangen resten av dagen.

Fez har noen små feil her og der, jeg har sett en og annen gang at frameraten har falt ned noen hakk når jeg har rotert på brettet. Noen mer åpenbare hint og instrukser hadde heller ikke ha vært feil da du iblant rett og slett ikke har peiling på hva du skal gjøre, løsningene på problemene ligger iblant også der du ikke hadde forventet at de skulle ligge. Det er nesten litt som Dark Souls hvor det er opp til deg selv å finne ut av ting, noe som i for seg er greit, men det kan føles litt for frustrerende iblant.

Men alt i alt om du har en nostalgi for gamle plattform-spill eller er rett og slett nysgjerrig på hvordan spill var i "gamle dager" så er Fez en fantastisk moderne tolkning. For 800 MSP eller snaue 75kr så tror jeg du skal lete lenge etter et bedre kjøp.