Trials: Evolution anmeldelse

Finske RedLynx er klar med etterfølgeren til det populære Xbox Live Arcade-spillet Trials HD.

Da det første Trials HD kom på Xbox Live Arcade i august 2009, fikk det en skikkelig god mottagelse, både av anmeldere og av alle dem, som endte med å kjøpe spillet. Nå er den finske utvikleren, RedLynx, klar med en etterfølger til det populære spillet. Spørsmålet er nå, om det er en verdig etterfølger. Det ser vi naturligvis på i denne anmeldelsen.
Egentlig var planen at Trials Evolution skulle kommet ut i 2011, men om det var Ubisofts oppkjøp av RedLynx, eller om man bare ønsket å gjøre spillet enda bedre, vet man fortsatt ikke.

Trials Evolution beskrives nok best som et racing/puzzle spill, hvor man på sin motorcross-sykkel skal kjøre gjennom en lang rekke baner som byr på alle de forhindringer og utfordringer som man kan forestille seg – og med tyngdekraften som både din beste venn og verste fiende. Banene i spillet har forskjellige vanskelighetsgrader, og i karrieredelen starter man relativt langsomt opp med noen meget lette baner krydret med introduksjoner til, hvordan man best kommer forbi de forskjellige hindringer. Etterhvert som man kommer lengre og lengre inn i spillet blir banene mer og mer utfordrende, samtidig blir det også låst opp for bedre motorsykler og utstyr til din kjører.
Det hele handler naturligvis om å komme så raskt gjennom banen som mulig uten å velte underveis. Alt etter hvor raskt du kommer gjennom, og hvor få feil du lager, får du en medalje – hver medalje gir noen poeng, som du skal bruke for å låse opp for de senere events. For øvrig kjemper man ikke kun mot seg selv, selv om det er en singleplayerdel av spillet – når man kjører, kommer det nemlig også noen små prikker på skjermen som indikerer, hvor hurtig spillere fra din venneliste har kjørt på samme bane. Dette gjør selvfølgelig, at det er dobbelt så surt å velte. Vennene kan selvfølgelig også se dine tider via et scoreboard – det er tid til enten å ydmyke dine venner eller bli ydmyket.
Har man bruk for litt anderledes spilltyper, så har RedLynx også hatt tid til å legge inn litt ekstra og ganske morsomme spilltyper. Som feks mulighet for å rulle gjennom en bane med en kule - eller hva med å gi deg i kast med en menneskelig flyver med to planker spendt på armene for å se, hvor langt du kan fly, før du faller ned? Det er også mulighet for å stå på ski.

Det har også blitt plass til, hva man kun kan tolke som en hyllest til den danske Limbo-utvikleren Playdead. Dette skjer i form av en virkelig flott bane, som uten tvil er en kopi av det dystre Limbo, en titel som jo for øvrig også var populær.
En av de nye tingene i Trials Evolution er muligheten for å kjempe imot opp til 4 personer over Xbox Live. Det er flere forskjellige onlinespilltyper, feks kan man kjøre i fire spor ved siden av hverandre, uten mulighet for å kræsje i hverandre – eller man kan kjøre i det samme sporet som sine motstandere i en slags timetrial, hvor man kun kan se motstanderens silhuett. Til slutt er det den mest utfordrende spilltypen, nemlig ”Hardcore Trials”. Her blir utfordringene selvsagt større med mer tekniske baner enn i de to andre spilltyper. Felles for dem alle er at man skal vinne en serie av løp, hvor man samler points i hvert løp, for å vinne det hele. Eneste kritikkpunkt av onlinedelen er at man ikke alltid kjører i bunnen av skjermen, det kan kanskje for noen virke litt forvirrende, men det er absolutt småting.

Vil man spille med sine venner online, er det også mulighet for å starte private løp, hvor man også kan definere hvilke baner, man vil kjøre på og antallet av heats per løp. Til slutt har RedLynx briljert med å huske å få multiplayer splitscreen med, en ting som ellers etterhvert blir glemt i veldig mange spill. Også her er det mulighet for på en enkelt Xbox 360-konsoll å spille opp til fire spillere samtidig på samme skjerm.
Både onlinespill over Xbox Live så vel som lokal multiplayer fungerer veldig bra, og det er virkelig action på banen når man plutselig kjører mot andre spillere i stedet for bare å forsøke å komme gjennom de mange baner.
Den andre nye tingen som mange Trials-fans uten tvil ser frem til er Track Central. Her vil man med tiden kunne hente et utall av forskjellige bruker genererte baner, som her i starten er av voldsomt dårlig kvalitet. Men jeg er ikke i tvil om at når spillet kommer i resten av verden, så vil det komme noen skikkelig flotte og utfordrende baner fra en masse kreative mennesker rundt omkring. Dette er selvfølgelig med på å gi spillet en vesentlig lengere levetid – og er man selv en av de kreative, så kan man lage baner og dele dem med andre.
Der er to forskjellige baneeditorer, en ”Lite” editor og en ”Pro” editor, og her er det igjen kun fantasien som setter grenser. Det er heller ikke noe med at man først skal låse opp for de forskjellige ting, før man kan bruke dem i banene, så det er bare å gå i gang. Før man kaster seg ut i det, skal man bare sørge for å væpne seg med tålmodighet, for det tar tid å lage skikkelig fete baner.

Grafikken i Trials Evolution lever virkelig opp til sitt navn, for det ligger milelangt fra det vi kjenner fra Trials HD. Det hele er nå i 3D, og RedLynx har virkelig gjort noe ekstraordinært av hele opplevelsen når man kjører gjennom en bane. Banene er også gått vekk fra hva man kunne betegne som en ”sidescroller”-stil og over til en mer dynamisk stil, så man får en fantastisk fornemmelse av de forskjellige svingene og lignende. Kameravinkelen er også hele tiden dynamisk, og det gir en virkelig lekker fornemmelse av banen. Det er også noen småfeil i det grafiske, feks kan man kjøre på ryggen et godt stykke uten at man reelt er veltet – men igjen er det absolutt småting, men det vil ikke på noen måte ødelegge spillopplevelsen.
Lyden består av hard rockemusikk krydret med motorlyd fra din crossmaskin og er egentlig ikke noet særlig å skrive hjem om. Det er i det store og det hele som man ville kunne forvente av et spill i denne genre.
Holdbarheten er selvsagt avhengig av om man kan like genren eller ei. For dem, som ender med å elske spillet har RedLynx åpnet alle muligheter for at man kan nyte spillet i fulle drag i en meget lang periode. Dette skyldes både de mange leaderboards på banene, mulighetene for å kjøre online og ikke minst mulighetene for selv å lage – eller spille baner - som er laget med editoren.

Da Ubisoft kjøpte RedLynx i november 2011, må de ha gjort betraktningen om at Trials Evolution ville bli en suksess. RedLynx har uten tvil gjort alt som de kunne for å innfri forventningene og mer til. Spillet er virkelig flott og lever fullt opp til mine forventninger til det. De mange nye mulighetene i forhold til forgjengeren, som feks multiplayer samt muligheten for å lage sine egne baner og dele dem med andre online, viser, at RedLynx klarer å følge med i tiden og flytte en allerede suksessfull tittel et skritt videre i den riktige retning.

Når man spiller Trials Evolution, føler man virkelig at man har fått noe for pengene. Sjeldent har jeg sett et spill som er så flott gjennomført og med så mye innhold for 1200 Microsoft Points. Faktisk vil jeg gå så langt som til å si at Trials Evolution faktisk kunne ha vært en retail-tittel, men det er det ikke – og det kan vi glede oss over. Trials Evolution er uten tvil et av de beste spillene som inntil videre har kommet på Xbox Live Arcade. Takk RedLynx.
Til sist er det verdt å nevne at det også er den detaljen ved Trials Evolution, at det er det første Xbox Live Arcade-spillet som inneholder 400 gamerpoints. Disse er fordelt ut over 20 forskjellige achievements.

Anmeldelsen er skrevet av Morten Skou for Xboxlife DK, oversatt av Espen Xandrius Leinæs