Bloodforge anmeldelse

Bloodforge setter deg i rollen som den fryktløse krigeren Crom. Men hvordan klarer han seg mot strenge anmeldere som meg? Les her for å finne ut!

Bloodforge er et mørkt og brutalt action-slåsse-spill satt i en eldgammel verden. Det er mørke tider, og hovedpersonen Crom søker desperat hevn for tapet på hans døde hustru. Skjebnen til de regjerdende gudene ligger i hendene på én mann. Crom.

Det første du vil legge merke til, er grafikken. Spillet har en usedvanlig og mørk stil, som gir spillet en helt egen atmosfære. Den er mørk, har få farger med sterke konstraster, samtidig som den virker litt kornete.Grafikken kan minne en smule om en mørkere versjon av grafikken i I Am Alive. Dessverre lever ikke førsteinntrykket opp til resten av spillet.

Bloodforge setter deg i skoene til Crom, en Celtisk kriger som søker hevn på de ansvarlige for hans hustru's død. Det er ikke rart hvis du synes dette hørtes kjent ut. Dette er noe God of War gjorde for flere år siden. Uansett, etter åpningssekvensen fikk jeg faktisk litt medfølelse for Crom. Den fryktelige måten hans hustru blir drept på er en god nok grunn til at det blir forståelig hvor sterkt han ønsker hevn. Så selv om han er en brølende og brutal person som kutter folk han misliker i fillebiter, er det helt tydelig at han elsket sin hustru. Det hørtes kanskje ikke ut som stort, men bare den lille hendelsen er med på gi meg et mye mer personlig forhold til Crom. Selv om han, før man blir kjent med ham, virker som nok en typisk actionfigur. Noe han på sett og vis egentlig er også.

Hvis du noensinne har spilt et tredjepersons actionspill de siste årene, vil du ikke ha noe problem med å lære deg kontrollene. Bloodforge inneholder mange av de samme gameplay-mekanikkene som lignende spill, som Dantes Inferno og God of War. Og man trenger ikke å være et supergeni for å forstå at det er der spillet har fått mesteparten av inspirasjonen fra.

Dessverre er ikke kontrolleren like nøyaktig som jeg skulle ønske. Til tross for at 90% av spillet er løping og slåssing, er det ikke alltid like lett å treffe fiendene. Enten det er med den pinglete armbrøsten, sverd eller med klubbe. Det er irriterende fort gjort å bomme på fiendene, uansett hvilket våpen du har. Det føles samtidig som om kontrolleren mangler finessen som andre spill har, og det føles verken eller ser spesielt smooth ut. Spillet har det vanlige kontrolloppsettet, altså X for light attack, Y for heavy attack, og A for å hoppe. Dette, samt armbrøstet, og rulle-unne funksjonen er det eneste du egentlig bruker i spillet. Det er vel egentlig ikke mer å gjøre enn å slåss, egentlig. Så da er det heller ikke så alt for avanserte eller innviklede kontroller heller. Ei heller gjør kameraet en spesielt fremragende jobb . Det er ikke alltid det ser der du vil se, og det føles heller ikke helt riktig. Noe annet som irriterer meg er det at det er få checkpoints, og ekstra liv får man bare ved hvert checkpoint. Man får heller ikke muligheten til å endre vanskelighetsgraden. Det er ikke som Dark Souls, men det er fortsatt en smule for vanskelig senere i spillet.

Heldigvis er det rimelig morsomt å skjære stygge monstre i fillebiter, og det er aldri slutt på volden. De få rolige øyeblikkene varer aldri mer enn et minutt eller to, før man er igang igjen. Hvis man svimeslår en fiende kan man ved å trykke på Y, utføre en brutal finishing-move. Hvis man velger dette, vil Crom gjøre alt fra å dele fienden i to, skjære opp magen, av beinet eller av hodet. Det er mer tilfredsstillende enn vanlige angrep.
Hvis man har samlet nok blod, kan man utføre "Rage", noe som gjør at du angreper mye fortere og tar mer skade, samtidig som fiendene beveger seg en smule saktere. Bossfightene er gjerne stilige, men svært repeterende, og da man verken får save selv eller sette ned vanskelighetsgraden, blir bossfightene for det meste et stort irritasjonsmoment.

Etterhvert i spillet får Crom muligheten til å få bruke både sverd, krigshammer, armbrøst og et sett med dødelige klør. Hvert våpen har sitt egne sett med fancy bevegelser og blodige finishing-moves. Dessverre har spillet utelatt muligheten til å blocke, så istedenfor å kunne blocke, må man rulle unna. Og da er det selvsagt fort gjort å rulle inn i et annet, enda mer dødelig angrep. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor ikke utviklerne kunne gjort dette. Det er ingen big deal, men alikevel. Man kan heller ikke låse seg på et mål, så det å treffe med armbrøst eller å treffe en enkel fiende i en gruppe for den saks skyld, kan være en ufordring i seg selv. Det ender altså med at jeg peker i en retning, slår vilt, og håper at jeg skader noen. Men dette er vel standar prosedyre for hack and slash spill. Right?

Den andre game-moden i spillet, bortsett fra singelplayer, kalles Blood Duel. Det vil si at spillet "tar opp" alt blodet som har sprutet i løpet av hver bane, og desto mer blod, desto mer "poeng" får du. Man kan dermed også konkurrere scoren din mot dine venner, noe som, i teorien, gjør spillet noe bedre.

Selv om spillet ikke gjør noe fremragende, er det verdt 1200 MSP for spillere som er spesielt interesserte i tredjepersons hack and slash-spill. Spillet kan på ingen måte konkurrere med spill som God of War, Darksiders eller Dantes inferno, men til prisen er det ikke spesielt ille heller. Så selv om spillet har et elendig kamera, trøtt historie og veldig repeterende gameplay, er det ikke dårlig. Det har både interessant grafikk, stilig karakterdesign og varierte miljøer. Vi har nok blitt veldig kresne i dagens samfunn, da de fleste godtar ikke annet enn toppkarakterer. Men ærlig talt, kjøp det hvis du er sikker på at du vil like det. Hvis du er i tvil, anbefaler jeg deg heller om å satse penga dine på spill som Trials, Fez eller andre storspill for XBLA.
Screenshots (7)Se flere »