Fable Heroes anmeldelse

Det 4. spillet i Fable universet markerer samtidig det første spillet i serien uten Peter Molyneux bak roret. Kan Lionhead styre fabeldyret uten hans hjelp?

Siden det første Fable spillet fra 2004, har serien vært synonymt med spillskaperen Peter Molyneux. Fra starten hadde han store visjoner for hvordan spilleren kunne påvirke universet og sette sitt preg på den magiske verden, Albion - like fra å stifte familie og få barn, til å så et frø, som senere ville bli til et tre.

I virkeligheten skulle det vise seg å være mer enn lett å omsette de store løfter til praksis. Molyneux har da også senere innrømmet at hans fantasi kan ha en tendens til å løpe av med ham når han snakker med pressen. Ikke desto mindre er Fable serien blitt en velfortjent suksess, hvor de primære spill fra del 1-3 alle har levert et forfriskende bud på et anderledes flott rollespil.

Fable Heroes er det 4. spillet som foregår i Fable universet, men utover noen velkjente figurer og selvfølgelig de kjente lokasjoner fra Albion, befinner vi oss langt fra seriens opprinnelige univers. Fable Heroes er et såkalt hack 'n' slash spill, hvor du som spiller skal styre din figur gjennom bunkevis av fiender.
I dette tilfelle styrer du en dukkelignende figur fra Fable universet, som er en del av et team på fire, som skal kjempe seg gjennom forskjellige baner i Albion, som alle er steder man kjenner hvis man har spilt de tidligere Fable spill.

Fable Heroes byr på en liten tvist, da spillet for en stor del er bundet sammen med Fable: The Journey - et spil som enda ikke har fått en utgivelsesdato, men forventes å utkomme i slutten av året. I Heroes tjener du gullmynter, som du så kan overføre til The Journey, akkurat som du ved å spille The Journey kan låse opp for nye figurer og baner i Heroes - vi må ha til gode å se hvordan dette kommer til å fungere inntil Fable: The Journey kommer ut.

Fable Heroes er et sidescrollende spill hvor du beveger deg fra venstre mot høyre og skal drepe alt du møter på din vei. Til det har figurene forskjellige våpen, alt fra sverd til hamrer, økser og pistoler blir tatt i bruk. Du har tre typer angrep; et standard angrep på X, et tyngre angrep, det såkalte 'flourish' på Y og et superangrep på høyre trigger.

Fiendene er et bredt utvalg av kjente vesener fra Albion, fra Hollow Men til Balverines, som angriper deg til stadighet - gjerne i store grupper, hvor ditt superangrep på høyre trigger dreper flere om gangen, men samtidig inneholder et element av strategi, da det koster et hjerte fra din livsmåler hver gang du bruker det. En interessant mulighet som samtidig gjør at man blir meget påpasselig med å bruke denne evnen, da man senere i spillet har bruk for alle de hjerter man kan finne.

En god detalj er at når man dør, så forsetter man i spillet og kan fortsatt gjøre skade med sitt våpen, men kan ikke samle gull. Først når en fiende mister et hjerte kommer man til live igjen, hvis ikke en av dine medspillere tar det først - det tilfører spillet energi da man ikke svikter sitt lag hvis man dør i en bosskamp, men samtidig kan ens lagkamerater holde en ute av spillet for selv å score alt gullet.

Som sagt tjener man gull underveis, dette gjøres ikke automatisk, men hver gang man overvinner en fiende eller smadrer en kasse eller lignende, vil det lande gullmynter på jorden som man skal samle opp. Dette gir en del kamper når man spiller multiplayer, da man ikke automatisk kan gjøre krav på det gullet man selv har gjort seg fortjent til. Ved slutten av hver bane gjøres fortjenesten av gull opp og den som har samlet mest har vunnet og får en bonus.

Ditt gull kan som sagt overføres til Fable: The Journey, men allerede nå kan du bruke det til å låse opp for nye evner og figurer. Etter hver bane føres du til en spilleplate som ligner et monopolspill, hvor din figur etter et terningkast automatisk går til det riktige feltet, nå kan du kjøpe evner, våpen eller Perks, som gir deg flere fordeler på de utfordrende banene - alt avhengig av hvor mye gull du har til rådighet.

Det hele fungerer slik sett meget godt, men hvis du synes ovenstående minner en hel del om 'Castle Crashers' - Behemoths roste hack 'n' slash fra 2008 - så har du rett. Fable Heroes har hentet stor inspirasjon fra Castle Crashers, men med den vesentlige forskjell at Castle Crashers gjør det hele mye bedre. Det største problemet er at Fable Heroes simpelthen ikke er like så morsomt som Castle Crashers.

Det fullstendige fravær av en historie i Fable Heroes betyr kanskje ikke så mye, men var et av de elementene som gjorde Castle Crashers moro. Hack 'n' slash gameplayet er stort sett det samme, men Lionheads insisterer på å leke med banedesignet ved å la din figur kunne bevege seg i tre dimensjoner på de 2-dimensjonelle banene, sammen med et automatisk kamera, som zoomer inn og ut på måfå, gjør det mer enn vanskelig å finne ut av hvor på skjermen din figur befinner seg.

Verre er det at man ikke har kopiert Castle Crashers oppfinnsomhet i banedesign. Det er 7 baner å spille på, når du starter i Fable Heroes. Når disse er overstått, har du mulighet for å spille dem som Dark Albion baner - fortsatt stort sett de samme banene med en liten smule endret grafikk. 14 baner høres kanskje flott ut, men med et par unntakelser føles det stort sett som den samme banen man spiller gjennom flere ganger - hver gang fra venstre mot høyre, hakk dine fiender til plukkfisk, velg et minispill eller en bosskamp til sist og gjenta prosessen på neste bane.

Borte er overflødighetshornet av skjeve innfall som man opplever i Castle Crashers, og med unntagelse av den siste banen, som byr på en av spillhistoriens beste end credits, skal man lete langt etter den rikdom på fantasi, som finnes i de originale Fable spillene.

Spillet legger opp til at store deler av det skal være en multiplayer opplevelse, hvor du enten lokalt eller via Xbox Live spiller opp til fire personer sammen og kjemper om å samle så mye gull som mulig. Det fungerer som det skal, men jeg opplevde flere tilfeller hvor spillet satte hastigheten ned, eller bildet hakket når man var fire spillere samlet på Xbox Live.

Grafisk befinner vi oss i det velkjente Fable universet, men i en sterkt forenklet stil. Figurene du styrer minner om de dukkene man kan finne i Fable spillene og hele spillet virker å befinne seg i et uskyldig, barnslig univers, som kanskje ikke helt harmonerer med det aggressive hack 'n' slash gameplayet. Lyden består av et evig kjørende soundtrack, basert på melodiene fra Fable, gjentatt til uendelighet. Har du prøvd et besøk i Disneyland har du en fornemmelse av hva jeg mener.

Mens det fortsatt er lange utsikter til Fable: The Journey, er det vanskelig å si hvor mye mer dette vil bidra til opplevelsen av Fable Heroes. Derfor er det også vanskelig å si noe om hvor langtidsholdbart spillet er, men når det enda ikke er utgivelsesdato på Fable: The Journey gir sammensmeltningen ikke meget mening. Foreløpig må jeg dessverre konstatere at hvis Fable Heroes representerer den retning serien vil gå uten Peter Molyneux, ser fremtiden svart ut.

Fable Heroes kan kjøpes på Xbox Live Marketplace til 800 Microsoft Points.

Anmeldelsen er skrevet av Jens Nørup for Xboxlife Danmark, oversatt av undertegnede.