Sniper Elite V2 anmeldelse

Andre verdenskrig går mot slutten, og nazistene blir presset fra alle kanter. Dessverre er heller ikke spillet helt sikker på hvor det skal befinne seg, ser det ut til.

Berlin står under angrep. Karl Fairburne gjør ikke saken noe bedre. Tyske forskere jobber intenst med en rekke raketter som vil ødelegge hele Storbritannia. Karl Fairburne’s oppdrag er å kverke disse forskerne.

Året er 1945, stedet er Berlin. Berlin er bombet sønder og sammen og uansett hvor man snur seg ser man ødeleggelser. Handlingen er satt til slutten av krigen, hvor tyskerne desperat prøver å få til sitt siste trekk mot motstanderne.

Og bare så det er sagt, dette er noe jeg måtte google opp for å finne ut. Historien er så dårlig satt sammen at ikke visste hva hovedpersonen het før langt ute i spillet. Jeg er fortsatt ikke helt klar over hva historien omhandler. Historien er altså ikke spillets sterkeste element.

Sniper Elite V2 er et tredje-persons skytespill, som tvinger deg til å snike, tenke taktisk og planlegge, istedenfor å storme fram og skyte alt som rører seg. Karl Fairburne er utstyrt med en rekke sniper-rifler, pistoler, små maskingevær og en del gadgets, som Trip Wire, landminer og håndgranater.

Dessverre er det ikke bare historien som henger litt etter. Da stealth-mekanikkene er utdatert og elendige, er det fort gjort å bli oppdaget. Men i nærkamp er spillet enda verre, da man ofte kun er utstyrt med et magasin til maskingeværet, som tømmes for ammunisjon altfor fort. Karl er heller ikke så flink nok til å bruke effektivt. Altså, de gangene man tyr til stealth er de gangene man dør mest, da man blir oppdaget og er ute av stand til å forsvare seg. Dessverre er spillet satt opp slik at man vært ofte blir oppdaget, så man blir nødt til å skyte seg ut. Dette er kun et stort irritasjonsmoment, og bidrar ikke til å gjøre spillopplevelsen bedre. Spillet tar seg best ut når man har fått lagt seg ned på et hustak, siktende på skallen til en uvitende nazist, og bare venter på å plassere en kule i skallen hans.

Spillets sterkeste lyspunkt er nemlig X-Ray Kill Cam, som aktiveres ved et perfekt skudd. Kill Cam virker svært mye som Fatality fra Mortal Kombat, da man ser målet bli ødelagt på de mest brutale måter. Man følger kulens ferd gjennom luften i sakte film, før man ser hvordan den ødelegger menneskekroppen. Man får nemlig et slags røntgensyn når denne effekten aktiveres. Spillet er svært groteskt, så hvis du er en sart sjel er ikke dette spillet for deg. Ingenting sensureres der man ser kulen borre seg gjennom bein, punktere lunger, dele øyeepler, knuse hjerneskaller, skyte over hovedpulsårer og så videre. Alt sammen er imponerende detaljer og det blir aldri kjedelig å se på. Hadde det ikke verdt for X-Ray Kill Cam, hadde spillet vært utrolig kjedelig og lite underholdende.

Man er nødt til å beregne når man er i en skuddveksling, da spillet har en helt annen kulefysikk en for eksempel Call of Duty, der kulen treffer der man sikter, uansett hva. Battlefield 3-spillere vil nok føle det litt mer velkjent, da fysikken er en del som den i Battlefield 3. Desto lengre avstand målet er, desto høyere må man sikte over målet. Det samme gjelder hvis målet er i bevegelse. Men ikke nok med det. Kanskje kula treffer børsa på en person slik at den rikosjetter inn i ansiktet på sidemann? Kanskje kula spretter fra stakkar til stakker helt til den avslutter showet med å treffe en håndgranat fastmontert i beltet på en fiende? Man har muligheten til å skru av kulefysikken helt, men man kan også gjøre den enda mer krevende og realistisk. I spillet får man mulighet til å bruke Focus Time, som sakter ned tiden, og lager et rødt merke der hvor kulen vil treffe, så man slipper å beregne altfor mye selv.
Dessverre er lyden, og da spesielt musikken, ikke bra. Spillet har den samme generiske musikken hele tiden, og det hadde ikke nødvendigvis vært så ille, hvis musikken var bra. Men musikken er skrekkelig. Jeg er sikker på at jeg kunne komponert noe mer fengende selv. Samtidig er stemmeskuespillet lavmåls og lydeffektene er heller ikke særlig gjennomarbeidet. Når man spiller hører man fienden se de samme tingene gang på gang, og jeg tviler på at det er spilt inn mer enn kanskje 20 forskjellige setninger tyskerne og russerne lirer av seg. Har også oppdaget at noen russere sier ting på tysk.
Uansett, lyden er ikke alltid så ille. Jeg liker at når man for eksempel skyter noen med en hjelm, kommer det en høy klingelyd. Eksplosjonene er heller ikke ille. Men ingen av våpenlydene høres spesielt overbevisende ut, så lydeffektene er nok heller ikke noe å skryte av.

Grafikken er for det meste middels på treet. Det er ikke altfor bra, men heller ikke altfor dårlig heller. Effektene er stilige, da spesielt detaljene i X-Ray Kill Cam. Flammer ser også bra ut, og lyssettingen er som oftest både stemningsfull og funksjonell. Joda, en del teksturer kunne gjerne ha vært litt mer finpusset, banene burde ha hatt mer variasjon, men den er mer enn godkjent.

Dessverre har ikke utviklerne kastet like mye penger inn i andre deler av spillet, som snikemekanikken og den kunstige intelligensen. Da svært få av oppdragene kan gjennomføres uten å bli oppdaget et uttal ganger, havner man ofte i nærkamp. Og når man alltid har få kuler på SMG’en, og heller ikke har noen mulighet til å angripe med bare hendene, er det kun et irritasjonsmoment. Samtidig er det veldig vanskelig å snike da fienden er unaturlig skarpsynte og treffsikre. Selv om de har et lite maskingevær som i virkeligheten ikke er treffsikkert på mer enn noen hundre meter, greier disse fotsoldatene å treffe deg i hodet fra flere hundre meters hold, og det selv med et svært så puslete maskingevær. Hvis jeg plukker opp samme geværet, er det umulig å treffe noe på mer enn noen titalls meter unna. Noen baner er laget slik at man kan skjule lyden av skuddene sine via en bakgrunnslyd, som kirkeklokker og sterke eksplosjoner. For det er nemlig slik at det kun er et lyddempet våpen i spillet. En pistol. En puslete pistol som bruker to sekunder mellom hvert skudd.

Samtidig er den kunstige intelligensen så dårlig at den hadde sett malplassert ut i et spill for selv fem år siden. Fienden er elendig til å koordinere, og det eneste de har som forsvar mot deg er den, som sagt, ufattelige presisjonen de har. Så hvis vi ser bort i mot kuleregnet de stadig sender etter det, gjør det ikke saken bedre at de løper mot deg hele tiden også. Dette er både urealistisk og frustrerende, da man sjelden er utstyrt til å ta livet av folk i nærkamp. Og da Karl mangler både Fischers akrobatiske ferdigheter og Snake’s kompliserte nærkampsferdigheter og sniketeknikk er det svært utfordrende å spille, selv om man har lagt en plan.
Samtidig har jeg legger jeg merke til at spillet åpenbart låner en god del fra andre spill. For eksempel “Spøkelset” som forteller hvor man sist ble sett av fienden, som tatt rett ut av Splinter Cell: Conviction.

Sniper Elite V2 har en egen flerspillerdel, som er forskjellig fra PC til konsoll. På PC kan to spillere spille gjennom historiedelen sammen, noe jeg kan se for meg som en enorm fordel og vil forbedre opplevelsen betraktelig. Men dessverre mangler dette på konsoll, og jeg kan ikke forstå hvorfor Rebellion valgte å utelate dette. På konsoll har man kun et par multiplayer game-modes. I den ene game-moden er man to stykker som skyter rekke på rekke med illsinte nazister, gjerne kjent som Horde mode. Den andre handler om at en spiller er en snikskytter, mens medspilleren skal løpe rundt på bakkenivå for å markere fiendene med kikkerten.

På sitt beste er Sniper Elite V2 kjempegøy. På sitt verste er det på grensen til uspillelig. Jeg har ikke anelse over hvor mange ganger jeg har skrudd av konsollen i frustrasjon. Sniper Elite V2 er ikke et supert spill, men hvis du har veldig interesse for sniping, samt takler en del feil, mangler og noen lite gjennomførte spillmekanikker, er ikke nødvendigvis dette spillet så ille. Det er synd at spillet ikke ble bedre, for det hadde potensiale. Det er rett og slett et av de få spillene som ser bedre ut på screenshots, enn det er i virkeligheten.

Screenshots (15)Se flere »