Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier anmeldelse

Klarer Ubisoft å få Ghost Recon: Future Soldier til å stå ut blant havet av militære spill? Les anmeldelsen og finn det ut.

Da jeg har brukt svært liten tid med Kinect i spillet vil jeg ikke uttale med noe særlig om det, men om du har sett E3 demoen fra i fjor vet du sånn ca. om hvordan det fungerer.

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier er mitt første ordentlige møte med serien. Jeg har prøvd et par av de tidligere spillene, men jeg har nå kommet til serien med relativt ferske øyne. Mitt inntrykk av Future Soldier er at det ikke tilbyr særlig mye nytt i den overbefolkede militære sjangeren, men det er forsatt et forbannet bra spill.

La oss få det verste unnagjort, om du har spilt et hvilket som helst militær spill før så vet du nøyaktig hva slags historie du har i vente med Future Soldier. Spillet er satt i nær framtid og du spiller som en av fire Ghosts-medlemmer i lag Hunter, din jobb er å etterforske hva som skjedde med Ghost laget Predator etter at de ble drept av en bombe i Nicaragua. Det er ingen annen måte å si det på, historien er kjedelig og forutsigbar, dine Ghost kollegaer er totalt svekket for personlighet, og selv når de en sjelden gang forsøker å vise dem fra en menneskelig side føles det bare flat og falskt. Jeg endte opp med å ha et bedre forhold til sniperen jeg brukte gjennom kampanjen en noen av karakterene. Mer om historien har jeg liten lyst å snakke om da den bare gir en dårlig bismak på det som stort sett er en bra og gjennomført spillopplevelse.

I motsetting til spill som Call of Duty eller Battlefield er Future Soldier et mer taktisk spill. Med din optiske kamuflasje, som gjør deg nesten usynlig så lenge du står på huk og ikke beveger deg for fort, kommer du til å tilbringe mer tid til å snike deg rundt å markere fiender enn du kommer til å leke Rambo. Det er i de minste måten jeg valgte å spille spillet på. Hvilke våpen du tar med deg inn i kamp er stort sett opp til deg, men da det ikke skal mange kuler til for at du ligger på bakken og roper etter hjelp, vil jeg ikke anbefale deg å løpe villmann. Det er også visse deler i ulike oppdrag hvor du rett og slett ikke har lov til å bli oppdaget, skulle noen se deg eller finne et lik må du starte fra din siste checkpoint. Noen av disse delene kan være ganske frustrerende da spillet ikke er så kjempe raus med checkpoints, men det er veldig tilfredsstillende når du først har greid det.

Noe du sjeldent kommer til å høre meg si er at "spillet er for langt", men dette er faktisk tilfelle med Future Soldier. De første fem timene storkoste jeg meg, men det kom dessverre til et punkt hvor jeg begynte å tenke til meg selv "er det ikke over snart?". Det hele begynte å føles som en jobb isteden for et spill og etter 11-12 timer pustet jeg lettet ut og var glad jeg var ferdig. Kampanjens største problem (bortsett fra historien) er at jeg ikke klarte å bli kvitt følelsen av at dette var noe jeg hadde gjort før, veldig mange ganger, og jo lengre den varte desto mer ble jeg påminnet på det.

Heldigvis har spillet en veldig underholdende multiplayer del som veier opp for nesten hele kampanjen. Alle av spillets multiplayer typer er mål-baserte, feks å holde en base på en gitt tid, desarmere en bombe etc. Ingen Team Deathmatch dessverre, men du kommer ofte til å støtte borti spillere som ikke bryr seg overhode om noe annet enn Kill/Death ratio så det føles ofte som Team Deatmatch. Du har tre klassetyper å velge mellom: Scout, Rifleman og Engineer. Hver av disse klassene har deres egne våpen, utstyr og spesialiteter. Scouten som jeg har brukt majoriteten av tiden kan bli usynlig så lenge jeg ikke beveger meg. Levelings-systemet er relativt likt Battlefield 3 sitt, hvor du tjener opp XP til hver enkelt klasse.

Om du blir lei av å skyte hodene av kompisene dine, kan dere isteden samarbeide. Foruten om at du kan spille gjennom hele spillets kampanje sammen med opp til 4 venner kan du også spille sammen med dem i spillets Guerrilla mode. Det er rett og slett spillets horde mode, med 50 bølger. Om du har vært fan av horde mode i andre spill (Gears of War) så har du mange timer med god underholdning bare der alene, spesielt om du har noen kompiser å spille med.

Som jeg nevnte er det mulig å spille gjennom hele spillets kampanje med opp til 4 andre. Jeg har bare fått prøvd med én co-op partner (Takk til DarcG77) men jeg merket også at dette kanskje var nok. Spillets kunstige intelligens styrte kollegaer er kanskje ikke de smarteste jeg har vært borti, men når jeg markerer en fiende så finner de bestandig en plassering som gjør at de kan nå sitt mål. Den fiendtlige kunstige intelligensen kan nemlig aldri avsløre dine kollegaer da dette ville ha blitt for frustrerende. Jeg kan lett se for meg å spille 4 stykker ville ha dobbelt lengden til kampanjen da det ville vært større sjanse for å bli sett. Når det er sagt er ikke fiendene direkte noe genier, når de vet hvor du er kan de iblant finne på å bare løpe mot deg, og da kan du bare vente på hjørnet for å utføre en stealth kill ved å holde inne X-knappen.

Noe jeg absolutt må snakke om er spillets cover-system. Til nå har Epic Games vært kongen over cover-system men nå har Ubisoft tatt over tronen, for meg personlig ihvertfall. Å gå inn å ut av dekning føles enkelt og naturlig, men der Ubisoft virkelig har vært smarte er at du når du er i dekning kan du sikte hvor du vil din neste dekning skal være. Du sikter ved hjelp av en liten blå sirkel som ligger på bakken og ved å holde inne A-knappen løper du automatisk til hvor du vil karakteren din skal løpe. Dette gir deg frihet til å se deg omkring mens du løper, og det gir deg fortere muligheten til å ta kontrollen tilbake om det skulle vise seg at dekningen du løper mot ikke er så sikker som du først trodde. Å gå fra ligge langflat på bakken til å sto oppreist bak en vegg er en helt knirkefri opplevelse (spesielt sammenlignet med det nylig lanserte Max Payne 3).

Jeg er også blitt spesielt glad i det veldig nyttige (overpowered) sync-shot systemet. Med sync-shot kan du markere opp til 4 fiender samtidig, og når alle er klare og du skyter den fjerde personen så skyter alle sammen samtidig. Siden kulene også går igjennom fiendene, bruker jeg ofte å lete etter muligheter til å markere 4 stykker av en gjeng på 6-7 og så finne den rette plasseringen for å skyte flere samtidig med 1 kule. Og det er like tilfredsstillende hver gang jeg får det til. Systemet er derimot veldig lett å misbruke da jeg ofte bare tok kontroll over dronen min, fløy over og markerte fiendene, så fikk kollegaene mine gjøre alt dritt arbeidet.

Mange våpen entusiaster kommer nok til å bli veldig glad i én spesifikk del av Future Soldier, nemlig Gunsmith. Gunsmith gir deg muligheten til å designe dine egne våpen etter hvilken type spillestil du har. Menyen som blir brukt er nydelig enkel og med bruken av Kinect er det den nærmeste følelsen jeg har hatt av å være i Minority Report. Du har en mengde med våpen og velge i mellom, og på hver av våpnene kan du endre sikte, farge, magasin, trigger... så og si alt. Som jeg sa, menyen er av nydelig enkel design og lar deg se på våpnene på nær stand og fra alle slags vinkler. Når du har designet et våpen du er fornøyd med er det på tide å prøve den på skytebanen som du kommer inn på ved hjelp av et enkelt tastetrykk, start. Det eneste negative jeg har å si om Gunsmith er at loadingen tar noe lang tid.

Grafikk er skuffende nok, ikke Future Soldiers sterkeste side, landskapene, ørkenen, skogen og byene ser i og for seg greie ut, men de føles livløse og kunstige. Ansikts-animasjonene er direkte stygge og ser iblant ut som om de er fra et dårlig PlayStation 2 spill. Bevegelses animasjonene er derimot veldig gode, og det er like tilfredsstillende hver gang å snike seg bak en fiende, skyte ham i bak hode, og ta ham imot mens han faller.

Spillet inneholder en del bugs, iblant ble jeg sittende fast i bakken eller i en vegg. Framraten faller nå og da, og et par ganger hoppet jeg til og med over en checkpoint og startet mye lengre fram i oppdraget enn det jeg burde. Men kontroll- og gameplaymessig er det en av de beste tredjepersonskytespillene jeg har spilt. Jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med litt militær-skytespill-tretthet. Men Ghost Recon: Future Soldier, selv med sine feil, har i store deler klart å underholde meg i over 20 timer totalt med kampanjen, multiplayeren og Guerilla mode. Uansett om du spiller spillet alene eller med venner vil du få noe utav det, men om du bare vil spille gjennom kampanjen, vil kanskje det kommende Sniper Ghost Warrior 2 vil være noe for deg isteden.

Screenshots (24)Se flere »