Batman: Arkham City: Harley Quinn's Revenge anmeldelse

Vil Rocksteady's første historie baserte DLC være en god nok grunn til å returnere til Arkham City?

ADVARSEL! Om du har tenkt å spille igjennom Batman: Arkham City og har mirakuløst unngått å få med deg slutten burde du kanskje ikke lese denne anmeldelsen.

Som dere kanskje fikk med dere så var jeg massivt fan av Batman: Arkham City og belønnet spillet med en toppkarakter. Siden da har jeg spilt igjennom Arkham City tre ganger og spillet holder, i min mening, forsatt opp. Nå har jeg fått enda en unnskyldning til å returnere til Arkham City via Harley Quinn's Revenge og jeg må ærlig innrømme at jeg har noen blandede følelser.

Spillet er satt ikke så alt for lenge etter hendelsene i Arkham City. Joker er død og Batman er forsvunnet. Etter at Harley Quinn har tatt flere politimenn som gisler dro Batman tilbake til Arkham City for å redde dem, men da han blir sporløst borte i to dager begynner Robin å lete etter ham.

Her starter spillet og for dere som ikke har prøvd Robin i challenges banene vil du med en gang oppleve noen merkbare forskjeller. Batman og Robin spiller forholdsvis likt kontroll-messig så du slipper å lære deg noen nye knappe triks, men Robin har noen andre gadgets som Batman ikke har. Blant annet slåss ikke Robin så mye med knyttnevene men bruker isteden en stav for å banke skurkene med. Staven hans kan også bli omgjort til et skjold som beskytter han mot skudd. For å nøytralisere skurker i større mengder kan han plassere små brikker på skurkene mens han slåss, når du da trykker på knappen starter en liten elektrisk eksplosjon som svimeslår alle skurkene i nærheten. Han har også helt egne animasjoner som gjør at det ikke føles som om du spiller en blå-kopi av Batman. Ellers er kampsystemet det samme, og om du leste min anmeldelse av Batman: Arkham City så vet du hvor mye jeg elsker det.

Når det er sagt så er dessverre ikke denne DLC-pakken så feilfri som jeg skulle ha ønsket. For det første er den veldig kort, jeg klarte å spille igjennom det hele på under 2 timer og da somlet jeg til og med litt, og startet et par checkpoints på nytt. Historien er heller ikke den virkningen jeg hadde håpet den skulle ha. Harley Quinn er i en sørge periode etter at Joker døde og har blitt mer riv ruskende gal en noen gang. Men hennes plan om å ta hevn virker nesten litt barnslig i forhold til hendelses forløpet i Batman: Arkham City. De prøver også å formidle skyldfølelsen Batman har gått rundt med etter at Joker døde, han er mer aggressiv og utålmodig enn vanlig, men det tar slutt før vi får noen avslutting. Det virker som om døden til hans verste fiende og største kjærlighet (Talia) har fått ham til å krype enda mer inn i mørket. Jeg håper en eventuell oppfølger (mer dlc kanskje) vil gi oss svar på noen av etterfølgene som dette kan få. For øyeblikket har en ny tegneserie startet kalt
Batman: Arkham City: End Game som er ment å være en bro mellom slutten til Batman: Arkham City og Harley Quinn's Revenge, for de som er spesielt interesserte i å lære mer om universet og bak historien (for spesielt interesserte se også Batman: Arkham Unhinged).

En av de større forskjellen mellom selve hoved spillet og denne side historien er at Harley Quinn's Revenge faktisk er merkbart vanskeligere, mot den siste halvdelen ihvertfall. Ikke det at jeg direkte slett med å spille igjennom det, men det virket på meg som om fiendene var faktisk blitt litt smartere, områdene du kan snike deg rundt på var også noe mer begrenset noe som gjorde det vanskeligere å komme seg rundt. Og mot slutten virker det som om hele Arkham City vil slåss mot deg med en gang. Utfordringen var derimot en velkommen en. Du kan heller ikke bevege deg fritt i byen, og Robin blir heller ikke låst opp som spillbar karakter i hoved delen av spillet. Du er begrenset til Joker's Funland del (nå kalt Harley's Funland) av Arkham City. De fleste av endringene er kosmetiske men noen mindre områder og rom har også blitt lagt til.

Harley Quinn's Revenge inneholder lite variasjon, er veldig kort, og vil ikke gi deg svar på noen av de spørsmålene du kanskje satt igjen med etter å ha spilt igjennom Batman: Arkham City. Om du er veldig Batman fan er sjansen stor for at du allerede har kjøpt pakken, spilt igjennom det og er rimelig fornøyd. Men for dere andre som var tilfredsstilt med dere fikk i oktober og bare er casual tilhengere av Batman når de kommer en ny film vil nok ikke få så veldig mye utav det.

Screenshots (43)Se flere »