Top Spin 4 anmeldelse

Sportspill er ikke som andre spill, og må derfor også anmeldes litt anderledes. For det er vanskelig å sammenligne Top Spin 4 med feks Battlefield 3.

2K er hjernen bak Top Spin 4, eller egentlig er det 2K i Tsjekkia som er hjernen, mens 2K Games og distributøren. Jeg husker i fjor når jeg testet Top Spin 3 så vidt at jeg syns det var utrolig kjedelig og var ikke noe i nærheten av Virtua Tennis som jeg syns er skikkelig fett. Top Spin 3 var vanskelig, det var umulig å sette seg inn i det og det var veldig rotete.

Så leste jeg en anmeldelse for ett par dager siden av Top Spin 4, og han anmelderen nevnte også Top Spin 3 som ett helt umulig spill. Det er visst slik at nummer 3 i rekken var helt umulig å spille for den vanlige gamer, selvom du var hardcore gamer på mange områder så ville du ikke klare Top Spin 3 siden det ikke var lagd for andre enn tilnærmet lik tennis proffer.

Brødre inn i Oblivion

Top Spin 4 er ikke som sin bror nummer 3, 2K har vært flinke med dette spillet. De har skapt ett spill som klarer å krabbe opp på pallen for å utfordre Virtua Tennis. De har skapt ett spill som faktisk er bedre enn Virtua Tennis på mange områder, men nå kommer jo neste Virtua Tennis om 3 uker så da får vi se hva den virkelige dommen er.

Når man starter Top Spin 4 får man ett par alternativer, man kan enten starte en karriere, man kan hoppe inn i Live, eller man kan ta tutorialen for å lære hvordan man slår i Top Spin 4. Jeg valgte tutorialen for jeg visste det var en achievement der, jeg fullførte de 10 første basic tutorialene med glans. Men var ganske lei det hele så startet min karriere istede.

I karriere modus kan du velge å lage din egen karakter som du også får en achievement for, du kan sette innstillinger for høyde, muskler, ansikt, hår og mye mer. Du kan også velge hvilket land du vil komme fra og om du vil ha en mann eller en dame. Jeg valge en asiatisk norsk dame, siden jeg visste jeg kom til å spille dette noen timer, så da er det bedre å høre en dame stønne når hun slår enn en mann.

Bånndrag

Akkurat som i Mafia filmer og spill så starter man på bunnen, og jobber seg oppover for å bli Gudfar, vel i tennisverdenen så blir du best i verden istede da. Man starter det hele med å sette opp noen skill points på karakteren sin, man har mye å velge i som forehand, backhand, stamina, hurtighet osv. Utifra 3 forskjellige knapper som hver har sine 3 eller 4 skills å velge i, kan man velge defence, offence og power. Det er viktig å sette poengene på de stedene man er best, jeg brukte mye defence for der hadde man speed og stamina som er ganske så viktig når man møter bedre spillere.

I spillet følger man en kalender for hver måned som går, og man har diverse grener man kan velge i de forskjellige ukene i måneden. I kalenderen finner man 4 knapper per uke, hver uke kan man velge 2 av disse knappene. Men bare 1 fra de to fremre knappene og 1 fra de 2 bakre knappene.

På den fremre rekken kan man velge mellom treningskamp med en bedre spiller, her får man også bonusoppdrag som vil skaffe en flere fans. Fans er viktig for å klatre videre opp i level. Den andre knappen er en sosial knapp, under her kan man velge å gå på fest for å få flere fans, spille kamper mot kjendiser og annet man får mye fans for.

På den bakre rekken finner man de forskjellige cupene som er ledig, her er det ikke alltid man finner noe i starten siden man har såpass lav level. Og etterhvert som man blir veldig høy level får man beskjed om cupene som ligger der er for folk med dårligere level. Feks er jeg level 20 og det ligger en masters cup der, vil det vises en rød pil som peker ned siden når jeg er level 20 er det Top Spin cuper og All Star cuper som gjelder.

Trenerstaben

Etterhvert som man blir en bedre tennisspiller, og kommer opp til level 2 tror jeg så vil du få tilbud om å ansette en trener. Treneren vil hjelpe deg å bli bedre, hvorpå du må utføre diverse oppdrag. Trenerne har forskjellige oppdrag de tilbyr deg, feks kan et oppdrag være å serve 25 baller, eller slå 15 hardballs. Etterhvert som man har klart disse oppdragene vil man få skills fra trenerne, som feks mer skillpoints, hardere skudd, større fart osv. Trenerne vil også bli bedre etterhvert som man klatrer oppover level stigen, og da kan man bytte trener og få nye oppdrag om man ønsker dette.

Samme for å gå opp i level så har man oppdrag man må gjennom først, alle level oppgraderinger har en viss mengde fans man må ha og en viss mengde XP. Ofte må man også vinne en kamp eller flere i den levelen man er, eller slå en mye bedre spiller med mere. Men dette byr ikke på store problemene og man klatrer ganske så fort om man spiller på easy, men easy er faktisk ikke så lett som easy burde være. Men her kommer jo også mye ann på hva av skillpoints man har valgt.

Kontrollerende grafikk

Kontrollene i Top Spin 4 er vanskeligere enn i virtua tennis, men samtidig er de mer presise når man først lærer dem skikkelig. Man kan med trening treffe ballen hvor man måtte ønske hos motstanderen, og det er ganske så kult når man endelig får det til og man ser den store pokalen i tunnelen framfor seg. It will be mine, tenker du mens siklet renner nedover haka.

Grafikken er også veldig fin i dette spillet, og dette er jo ett spill man egentlig ikke trenger så bra grafikk for man er egentlig fornøyd med mindre. Men det er deilig å se slik grafikk uansett siden de har satt den inn. Spillerne ser ganske så ekte ut, og man kan også se svetten deres renne av kroppen. Jeg anbefaler menn som kjøper dette spillet å spille som dame slik jeg gjorde, det gir en ekstra liten kick.

Tennis er en meget sær sport, med sine korte shortser og små skjørt. Med sin gentlemans holding ved å måtte være stille når man spiller, og sine rare poengregninger. Personlig syns jeg tennis er møkk kjedelig å se på tv, men når jeg spiller det på min Xbox360 så syns jeg det er fantastisk, og det er nettopp det Top Spin 4 er, det er fantastisk. Det har valgt å gå en litt annen vei enn virtua tennis, kanskje en litt mer voksen vei.

De har vært tøffe som har prøvd å lage noe unikt, og de har klart det veldig bra. Eneste som irriterte meg noe fryktelig i dette spillet, og eneste grunnen til at det ikke går helt til topps er den slitsomt lange tutorialen. For når man er ferdig med basic kan man nemlig starte på advanced og her har man 25 nye kurs å se fram til, og de tar flere timer om du ikke er ekstremt heldig med slagene dine. Men alt i alt bortsett fra tutorialen så er dette ett fantastisk spill som jeg tror alle vil kunne ha stor glede av.

Jeg startet innledningsvis å snakke om forskjellene mellom spill sjangere, og hvordan noen spill ikke kan sammenlignes i det hele tatt. Men når det er sagt så kommer det det en sjelden gang ett sportsspill som setter grensene mellom vanlige spill og sportspill litt nærmere hverandre. Hvis dette hadde vært Matrix ville man snakket om The One, og det er nettopp det Top Spin 4 er, The One.