Anmeldelse: Battlefield 3 - Close Quarters anmeldelse

Funker Battlefield 3 like bra som et fast-paced skytespill, som det funker som et intenst og massivt krigsspill?

Battlefield 3 Close Quarters er skytespillkongens andre utvidelsespakke og tilbyr en gøyal vri på den allerede fantastiske skytefesten.

Og bare så dere vet det, dette er ikke bare en helt vanlig Map Pack. DICE har bestemt seg for å jobbe nøye og lenge med hver enkelt utvidelsespakke, og Close Quarters er intet unntak. Vi får servert både nye våpen, nye baner, samt en helt fantastisk ny versjon av Destruction 2.0, kalt HD Destruction. Dette innebærer at vi nå, nesten bokstavelig talt, kan blåse hver eneste lille gjenstand i fillebiter. Selv om det originale Battlefield 3 hadde god ødeleggelse, slår ingenting dette. Alt kan ødelegges ned til minste detalj, på en helt annen måte enn i den vanlige versjonen av Battlefield 3. Samtidig har til og med grafikken og lyden fått en overhaling, og alt både ser og høres fantastisk ut. Nye lys og partikkeleffekter preger hele utvidelsespakken, samtidig som vi får en hel haug med nye lydeffekter. Det er ikke vanskelig å se at DICE har jobbet mye med Close Quarters.

Det er ikke bare grafikken og lyd som er forbedret, selv kontrollen føles et stykke mer solid, i det minste på 360-versjonen. Kontrollen og siktingen er mer “spot-on” enn før, og gjør det lettere å duellere i heftige nærkamper.

Close Quarters er det mange tenker på som DICE’s svar på Call of Duty. Jeg må si meg uenig. Det spilles på en helt annen måte enn Call of Duty, og føles helt annerledes. Det er helt sant at Close Quarters er en DLC som utspiller seg på små og trange baner, men dette gjør ikke nødvendigvis at det føles som alle de andre, mer generiske skytespillene der ute.

De fire nye banene er kalt; Ziba Tower, Operation 925, Donya Fortress og Scrapmetal. Banene er svært varierte, både hvordan de er bygd opp, og hvordan de spilles i, og det er et enormt utvalg med ruter man kan ta for å komme seg til et enkelt punkt på banen.
Ziba Tower er faktisk den minste banen i serien noensinne. Den er satt til i midten av Tehran i Irak, og er svært intens å spille på. Ziba Tower er virkelig en luksusbygning, med badebasseng, bar og fantastisk utsikt.
Donya Fortress er et gammelt fort som er endret på slik at det ser mer moderne ut. Den ser både nymodens og gammeldags ut, og spesielt gammel ser den ut i tunnelene under. Man kan gå både inni, utenfor, i midten og under banen, men den inneholder ikke like mye vertikal skytekamp som resten av banene.
Scrapmetal er derimot en middels stor bane, utvidelsespakken tatt i betraktning. Scrapmetal utspiller seg på en forlatt fabrikk og inneholder mange nivåer og ruter å gå. Scrapmetal er sannsynligvis den vakreste banen i utvidelsespakken, der sollyset får støvpartikler til å synes gjennom vinduer og lignende. Banen har også generelt sett fantastisk lyssetting, og det har vært en del ganger jeg har blitt drept mens jeg står og nyter grafikken. Banen viser virkelig hva Frostbite 2 kan gjøre.

Operation 925 er en bane i samme stil som Ziba Tower, men den er mye større, med enorme kontorlandskap, parkeringsplasser, kafeer og mange andre småsteder, som toaletter, terrasser og lignende.

Det er 10 nye våpen, 2 våpen til hver av de fire klassene, samt to våpen som kan brukes av alle. Disse våpnene er AUG A3, SCAR-L, L86A2, LSAT, ACW-R, MTAR-21, M417, JNG-90, SPAS-12 og MP5K. Det er til og med kommet kamuflasje til noen av spillets våpen, samt nye kamuflasjeuniformer for spilleren selv. Det er derimot ingen nye gadgets.

Det er samtidig med noen nye gamemodes, som Conquest Domination, Gun Master og Team DM Close Quarters. Sistnevnte er i og forseg det samme som vanlig Team Deathmatch. Det samme gjelder Conquest Domination, selv om det er gjort noen små endringer. Man må stå innenfor en radios på et kun et par meter for å overta flagget, og flagget kapres fortere enn i vanlig Conquest. Gun Master derimot, er en gamemode helt annerledes enn noen av spillvariantene vi har sett i serien hittil. Det utspilles på samme måte som Gun Game i Counter Strike, altså alle starter med en pistol og jobber seg oppover, våpen etter våpen. Førstemann til å ta livet av noen med det siste våpenet, som forøvrig er en kniv, vinner runden.

Alt i alt er Close Quarters en solid utvidelsespakke til det allerede svært omfattende skytespillet Battlefield 3. Med et godt utvalg av nye våpen, ekstremt gode baner og mange nye effekter, er Close Quarters veldig, veldig bra. Close Quarters inneholder timevis med moro, så hvis du har noen penger å avse bør du virkelig bruke dem på dette. Jeg anbefaler at alle Battlefield spillere, uansett spillestil, bør prøve denne utvidelsespakken selv.

Screenshots (7)Se flere »