LEGO Batman 2: DC Super Heroes anmeldelse

Traveller's Tales er tilbake med nok et LEGO-spill, LEGO Batman 2: DC Super Heroes, vil stemmeskuespill og en åpen by være nok til å bryte noe av den forutsigbare formelen som LEGO-spillene har hatt?

LEGO-spillene har bestandig holdt en relativt god kvalitet, de har hatt ulike elementer som har gjort dem perfekte for voksne å spille dem sammen med barna sine. LEGO Batman 2: DC Super Heroes er intet unntak. Om du aldri har hatt noen interesse av LEGO-spillene eller føler at de har gått til kakeboksen en gang for mange vil nok ikke LEGO Batman 2 overbevise deg, selv med sine nye elementer, men jeg kan ikke si annet enn at jeg stort sett koste meg fra start til slutt.

Spillet starter under en prisutdeling for "Årets Mann" med Bruce Wayne og Lex Luthor som de nominerte. En tydelig sur Lex Luthor ser opp på scenen i misunnelse da Bruce Wayne vinner prisen men kvelden hans blir straks bedre da Joker avbryter seremonien. Luthor slår seg kort tid etter sammen med Joker i en plan som kommer til å gjøre Lex Luthor til President, det er opp til Batman å stoppe dem, og for å klare det slår han seg sammen med ulike Justice League medlemmer gjennom spillet.

Plottet går en fin balanse gang mellom å være en historie du kunne forventet av en "barnevennlig" episode av Batman: The Animated Series blandet med Batman: The Brave and The Bold. For første gang har Traveller's Tales bestemt seg for å gi LEGO-karakterene stemmer. Flere av skuespillerne (Nolan North, Troy Baker, Steve Blum) har gjort noe i Batman-universet før, men den som virkelig skiller seg i mengden er Clancy Brown som returnerer i sin rolle som Lex Luthor. De fleste andre skuespillerne presterer sine roller veldig bra, men det er bestandig med et lite glimt i øyet for å indikere at du spiller et LEGO-spill. Clancy Brown spiller sin rolle som Lex Luthor som han bestandig har gjort, seriøs med et hint av stormannsgalskap, siden Superman: The Animated Series fra 1996. Noe som gir en veldig skarp og morsom kontrast spesielt med noen av de dialogene han har gjennom spillet. Det var også noen scener mellom Superman og Batman som gav meg en liten latter da Superman i spillet nærmest er en 60-talls parodi av seg selv, mens Batman til tider ser på Superman som en sjalu 6 åring som må dele med seg av lekene sine. Det hjelper kanskje ikke heller at Robin har en ganske stor hero-crush på Superman.

Spillmessig er LEGO Batman 2 ganske lik forgjengeren, og generelt de fleste av LEGO spillene. Men denne gangen får du muligheten til å utforske Gotham City i en åpen verden til lands, vanns eller i lufta. Gotham City blir derimot mer brukt som en hub hvor du leter etter collectibles og låser opp nye karakterer, hvorav det er 50 karakterer å finne og låse opp. Noen av oppdragene befinner seg midt i byen, men de fleste av dem foregår i lukkede områder (Arkham Asylum, Ace Chemicals etc.) som du låser opp etterhvert. Kampsystemet har ingen forandringer som jeg opplevde det ihvertfall, og den eneste straffen for å dø er å miste litt av LEGO-pengene du samler på. Foruten om bossene dør alle fiendene med et slag og foruten om at ulike karakterer som feks Superman kan fly, og har laser-syn er det stort sett den samme formelen vi nå forventer av et LEGO-spill.

LEGO-serien er jo også kjent for sine mange puslespill noe som heller ikke er mangelsvare i LEGO Batman 2. Ingen av dem er spesielt vanskelige, men det tok litt tid å omprogrammere hjernen da jeg flere ganger tenkte ut en mye mer komplisert løsning helt til jeg kom på at dette er et barnespill. En av mine større klager med LEGO-serien har vært dårlig bruk av kameraet, noe som også her ikke er på topp bestandig. Flere av puslespillene slet jeg med fordi kameraet skjulte ting jeg trengte for å kunne bygge noe. Jeg hadde et lite håp at LEGO-serien endelig kom til å introdusere ordentlig plattforming, men isteden så er all plattformingen i LEGO Batman 2 90% automatisk. Kontrollen er derimot ikke feilfri, når du bare flyr rundt i lufta uten mål og mening går det helt greit, men om du skal gjøre noe med presisjon eller gjøre noe så enkelt som å lande kommer kontrolleren til å kjempe noe imot deg. Å kjøre bil og motorsykkel rundt byen er heller ikke en dans på roser da gass og bremser er dårlig justert slik at du får sjelden noe flyt i kjøringen. Men det skal sies at det er litt vanskelig å ikke tilgi dårlig flykontroll når hver gang Superman begynner å fly, starter John Williams 'Superman Theme'.

Det er mulig det har noe å gjøre med at LEGO Batman 2 er et veldig mørkt spill og det meste er svart og grått, men jeg synes at LEGO Pirates og LEGO Clone Wars kanskje så hakket bedre ut grafikkmessig. Ikke misforstå det er et pent LEGO-spill, men jeg savner litt større variasjon mellom områdene. Det virker som om utviklerne prøver å kompensere dette ved å ha noen ganske spektakulære on-rails seksjoner, en ganske god kompensasjon er det også, men de kunne ha vært noe kortere og heller hatt flere av dem spredt godt imellom spillet.

LEGO: Batman 2 gjør akkurat nok nye ting for å forfriske den noe forutsigbare formelen til Traveller's Tales, som er en del av begrunnelsen på hvorfor jeg har gitt karakteren 8/10. Men hvor mange ganger de kan gå tilbake til den samme brønnen er vanskelig å si.

Jeg brukte omtrent 10 timer på å komme igjennom historie delen spillet og selv da hadde jeg bare fullført 19%. Når du har spilt igjennom historie delen har du hele Gotham City å utforske, men nå kan du velge hvilke karakterer du vil spille som. Hele byen er stapp full av folk som behøver å reddes, hemmelige Gull brikker å finne, nye karakterer, biler, fly og båter å låse opp. Om du er typen som liker å finne alt vil du ha minst 20-30 timer med spilletid foran deg. Spillet inneholder noen mindre bugs, men ingenting som er nevneverdig, om du er DC eller LEGO fan, eller om du leter etter det neste spillet å spille sammen med familien kan du ikke gå feil med LEGO Batman 2: DC Super Heroes.

Screenshots (9)Se flere »