London 2012 anmeldelse

Da er endelig sommeren her med dårlig vær og sport på tv, men dette er også tiden for sports-spill og denne gangen tester vi OL spiller; London 2012.

Som flesteparten sikkert har fått med seg så er det OL i London litt senere i sommer, og i den anledningen har Sega servert oss med et nytt OL spill. Denne typen spill kommer stort sett ut en gang i året, men da ofte som et tiltenkt OL, og så klart kommer det et sånt spill hvert år som det er OL.

Når sant skal sies så var jeg litt skeptisk til dette spillet da jeg har spilt de fleste av denne type spill som har kommet de senere år, og det som har vært standarden i disse er at når du har spilt det et par timer så er du nødt til å handle deg en ny kontroller pga all knappe mosing og spak mosing. Men dette har det takk og pris blitt en forandring på i årets versjon, og jeg fikk en mye triveligere opplevelse av en sjanger jeg lenge har ønsket at skal komme med et bra spill.

Men det er fortsatt en ting jeg savner i disse spillene og det er å få lov å spille alle grenene som faktisk finnes i OL, greit nok spillet ville nok blitt svært stort, men det hadde ikke gjort noenting for meg. Fortsatt så kan man ikke spille fotball, basketball eller vanlig volleyball, eller for den sagt skyld bridge. Men det er faktisk flere grener med i dette spillet enn det man kunne hente i det forrige OL spillet som foregikk i Beijing.

Noen av grenene som man kan spille i årets utgave er pistolskyting, bueskyting, 4-5 forskjellige svømmeøvelser, en god bunke løpeøvelser, diskos, spydkast, kulestøt, roing, kajakk, lengde, høyde, stavsprang, tresteg, vektløfting, sand volleyball, bordtennis, stup, sykkel, leirdueskyting og noen flere. Alt i alt er det 31 øvelser, men mange av dem kan gjøres av begge kjønn og kan således slå flere rekorder. Det finnes også 5 øvelser som aldri har vært med i et OL spill tidligere, så de er på rett vei for å få det ultimate OL spillet. Man har også 36 nasjoner og velge mellom i spillet, deriblant Norge.

Spillet gir deg flere moduser å spille i, du kan gå for den ultimate våte drømmen, og prøve å vinne flest OL medaljer (helst gull) for hjemlandet. Her vil du møte på 24 av øvelsene gjennom 12 dager, vil kan selv velge fra en liste hvilke du vil spille først og du velger to øvelser hver dag. Men først må du gjennom en kvalifikasjons runde, klarer du deg gjennom denne blant de 4 beste vil du gå til finalen, og har her muligheten til å vinne de gjeveste metaller. Dette kan du i første omgang gjøre på easy og medium, spiller du easy vil du vinne det meste, mens velger du medium vil du få litt hardere konkurranse men likevel ha en veldig god sjanse på å vinne. Når du har vunnet OL med flest medaljer på medium åpner du opp for å kunne spille på hard. Gjennom spillet vil man også åpne opp for nytt treningsutstyr som klær og andre gjenstander.

En annen modi som kan spilles er event, her kan du selv velge hvilke 8 grener du ønsker å spille, her har du også mulighet for å spille sammen med 1-3 venner, disse vil du spille på lag sammen med så poengene dere får i løpet av en økt legges sammen og gir scoren dere får. Du vil også kunne få personlige, OL og verdensrekorder her akkurat som du kan få i OL modusen jeg snakket om tidligere.

Den tredje modi som du kan spille er challenges, her starter du med en lukket opp challenge og for å åpne den neste må du vinne denne. Dette blir litt mer arcade stil for her skal du feks kaste spyd og prøve å treffe en blink, eller kjøre kajakk gjennom porter som er i bevegelse. Dette var en morsom modus, men den var ganske så vanskelig da det var helt anderledes enn spillet ellers. Men et bra avbrekk fra den mer seriøse siden av spillet. Disse challenges kan enten spilles med håndkontroll eller man kan reise seg opp, og heller bruke Kinect sensoren som kontroller. Når det gjelder Kinectdelen av spillet så syns jeg det fungerte svært bra. Sensoren leste bevegelsene mine svært nøyaktig og det var lite eller ingen delay, så dette kan sies å være et av de beste Kinectspillene jeg har testet. Det var også svært lite bevegelse man trengte å gjøre, som feks i Kinect Sports så må man jo feks løpe når man skal kaste spyd, dette trengte man ikke her da spilleren løp automatisk, og man kunne heller konsentrere seg om selve kastingen av spydet. Likte også det at man selv kan velge om man vil spille med kontroller eller Kinect, for da er det flere som kan kjøpe spillet.

Den siste modusen i spillet er Xbox Live, her kan man enten velge å prøve seg på OL gullet som i den første modusen jeg fortalte om, eller man kan utføre de øvelser man måtte ønske selv.

Grafikken i spillet er ikke super bra, men den er heller ikke dårlig, så jeg vil ikke gi noen direkte dårlig karakter for grafikken. Den fungerer fint for et spill som dette, man kan lett se at de har lagt litt vekt på at 3d modellene skal se ut som folk og det er har de klart godt, ellers ser jo arenaer og slikt helt greit ut. Jeg testet også 3D grafikken i spillet, altså slikt man kan bruke på et fjernsyn med 3D mulighet. Og denne var svært bra, den fikk virkelig satt en test på min nye 3D tv, og jeg ble skikkelig imponert over hvor kult det faktisk var å spille i 3D.

Lyden i spillet er akkurat slik den bør være, mye jubel fra publikum og til min store overraskelse bra kommentatorer med mye fakta om de forskjellige landene. Som feks når jeg vant spydkonkurransen sa kommentatoren at nå ville Norge juble fra Oslo til Tromsø. Noen ganger som feks under bordtennis og volleyball så er ikke kommentatoren så mye å skryte av, men det er to stykker og den mannlige er bra mens den kvinnelige hadde egentlig ikke trengt å være med.

London 2012 er uten tvil det beste OL spillet som noen gang har kommet, spillet troner med gode kontrollere, mange øvelser, en god bunke med moduser inkl Xbox Live støtte, en veldig pålitelig og god Kinect støtte, og ikke minst en god kommentator. Spillet har også en herlig 3D grafikk for dere som sitter med en 3D tv. Det er også mange timers glede i spillet da det er veldig mange rekorder man kan slå. Eneste minuset med spillet må være som jeg har sagt tidligere at det ikke er nok øvelser, men kan ikke helt trekke for det heller. Og at spillet låser seg noen ganger, + at musikkvalget i spillet stopper på to låter. Men ellers en veldig god pakke fra Sega, de har virkelig et spill de kan være stolte over til dette årets OL.

Screenshots (23)Se flere »