The Amazing Spider-Man anmeldelse

Det er nok en gang tid for nye ville eventyr med Spider-Man. Beenox har masse nye funksjoner, men vil de slå an? Filip har satt karakteren.

For å gjøre en lang historie kort; en gal vitenskapsmann med stor interesse for roboter greier å slippe ut et svært farlig virus som gjør mennesker til halvt dyr, halvt menneske. Det er da opp til Spider-Man og hans allierte å stoppe ham fra å tilintetgjøre byen for alltid.

Og bare for å få sagt det, dette er uten tvil det beste Spider-Man spillet til salgs til dags dato. Og jeg tør påstå at det er det beste filmspillet også, i det minste etter min mening. Spillet føles så gjennomarbeidet ut, på en helt annen måte enn de fleste andre filmspill. Beenox har virkelig lykkes med å lage det første, virkelig bra Spider-Man spillet. Kanskje du lurer på hvordan Beenox har fått til dette? Les anmeldelsen, så får du høre.

I de siste Spider-Man spillene har man ikke hatt den friheten som fansen ønsket og Beenox har endelig valgt å inkludere free roam i spillet. Og gud så bra det er blitt. Det er en drøm å kaste seg ned fra hustak og slenge seg rundt i den overraskende vakre byen. Manhattan er svært detaljert, og hele byen føles livlig. Når du svinger forbi hører du gjerne folk klappe, rope på deg, ta bilder av deg med mobiltelefonen og lignende. Innbyggerne er varierte, og gjør faktisk annet enn å bare gå meningsløst rundt. De spiser, prater i telefon, prater med hverandre, roper etter taxi, venter på bussen, mater duer og shopper.

Følelsen av å seile forbi bygninger i full fart, kun hengende i en tynn tråd av spindelvev, har Beenox virkelig også lykkes med. Websvingingen er utrolig gøy og det er vanskelig å la være å glise når man kaster seg rundt i byen. Det går smoothere enn noensinne og man føler seg virkelig som en ekte superhelt. Ingenting slår å stupe, uten frykt for å dø, utfor en 500 meter høy bygning! Beenox har også introdusert en helt ny egenskap, kalt Web Rush. Web Rush lar oss gjøre slik at tiden går sakte, sånn at du får et stort utvalg med ting å gjøre, uten at du trenger å være livredd for å krasje i bakken eller få en knyttneve i hodet. Web Rush kan brukes til alt fra å hive objekter på fiender, til å komme seg fortere fram i byen. Hvis jeg velger å bruke Web Rush på en vegg høyt opp, velger Spidey selv den letteste måten å gjøre det på. Det kan enten være å zippe seg rett opp, eller hoppe opp på en buss, så en flaggstang, så opp på et tak og deretter løpe oppetter veggen for å komme seg dit. Alt ser flott ut og det føles virkelig bra. Svingsystemet er rett og slett fantastisk bra, og man får en enormt god fartsfølelse.

Pfft, hvem trenger vel fallskjerm?

Det er ikke bare websvingingen som Beenox har forbedret, men selv slåssingen er totalrenovert. Slåssingen minner mye om hvordan man slåss i Batman Arkham City, noe som i og for seg ikke er en dårlig ting. Det går relativt smooth, og Spidey viser mange imponerende og akrobatiske bevegelser. Selv om han er spenstig, føles han derimot ikke spesielt hardtslående, men det hindrer ikke at du koser deg mens du spiller. Mange av bossene er også spektakulære og kan ødelegge byen dramatisk under basketakene mellom deg og fienden. En av spillets største bosser er en slags enorm robot-orm som er flere titalls lang, og den kan borre seg ned i bakken, inn i bygninger og så videre. Det er altså svært spennende. Dessverre er ikke kameraet helt perfekt under slåsskamper, så hvis man for eksempel bestemmer for å kaste en fiende, er det vanskelig å se hvor han havner hen, rett og slett fordi kameraet ikke holder følge. Heldigvis er kameraet godt nok i mesteparten av spillet og er aldri et stort irritasjonsmoment.

Det er utrolig gøy å utforske Manhattan!

Visuelt sett er spillet også veldig pent, ikke helt som spill som Battlefield 3 og Skyrim, men på sin egen måte. Solen skinner vakkert, byen reflekteres i vinduer og trafikken flyter pent. Spider-Man selv er også godt detaljert og viser fram en imponerende mengde med flotte animasjoner. Ikke alle karakterer har fått like god oppmerksomhet, men grafikken skuffer aldri og er alltid mer en god nok. Etter noen runder med slåsskamp blir også Spideys drakt revet opp, og etter en stund i farlige omgivelser er man nesten nødt til å komme seg tilbake til leiligheten for å få på seg litt mer tøy. Det kan ende med at man ikke har stort mer enn masken igjen.

Feier til leie! Rengjør selv de minste piper og ventilasjonsanlegg på null komma niks!

Spider-Man har fått tilgang til en OsPhone, en smarttelefon han bruker blant annet til å se på mail, kart, og oppgradere krefter. På kartet kan man se både side og hovedoppdrag, da med forskjellige ikoner. Ute i byen kan man gjøre alt fra å redde stakkars mennesker fra å bli robbet, frakte infiserte personer, fange mental-pasienter, stoppe bankran og gisselsituasjoner eller være med på biljakt. Man kan også ta bilder for Daily Bugle eller samle opp tegneserier. Beenox har sluppet ut over 700 sider med tegneserier i byen og man kan samle opp alle. Jeg må innrømme at det er litt irriterende å se slike blader over hele byen, men heldigvis har man mulighet til å lese bladene etterpå. For hvert blad man plukker opp, får man en ny side i serien. Jeg har faktisk fått lest de første Spider-Man bladene, via dette spillet! Jeg synes det er utrolig at Beenox har fått tillatelse av dette fra Marvel, og det er et stort pluss fra min side. Det som irriterer meg stort er lyden bladene lager. Bladene lager en slik «tingeling» lyd når man er i nærheten av dem. Jeg forstår hvorfor, for da blir de lettere å finne, men når man hører den lyden rundt hvert eneste gatehjørne, blir det ganske så irriterende etter hvert. Beenox har også inkludert en hel haug med herlige og hemmelige kostymer, som man kan unlocke ved å ta bilder av Spider-Man symboler man finner diverse steder i Manhattan.

Damebesøk av det litt mindre vennlige slaget

Selv om stemmesyncen ikke er spesielt god og at noen av de andre karakterenes animasjoner er litt stive, så er stemmeskuespillet godt over middels bra. Nærmest alle karakterene har gode stemmeskuespillere, og hoveddusten i spillet (kremt, hovedskurken,) Alistaire Smythe, har blitt stemmelagt av selveste Nolan North. Ja, han har faktisk greid å lure seg inn i dette spillet også. Spider-Man lirer stadig av seg vitser og kommer ofte med morsomme innspill. Spillets lydeffekter er helt ok, rett og slett slik du forventer fra et Spider-Man spill. Spindelvevet lager samme lyd som alltid, og Spidey er like humoristisk som før. Historien er overraskende god, og det er faktisk noen rørende øyeblikk der man uroer seg for karakterene.

Ey dude, er det meg du ser etter?

Oscorp har gjenoppstartet et prosjekt som gikk dårlig, og som tidligere hadde resultert i at Dr. Connors ble til The Lizard. Med andre ord, Oscorp blander DNA fra både mennesker og dyr. Med katastrofale resultater. Med et uhell slipper Smythe ut flere av disse monstrene, som Rhino, Scorpion og en rottefyr. Samtidig med disse kommer viruset ut, viruset som gjorde monstrene til det de er nå. Dette fikk forferdelige følger og mesteparten av New York bli smittet. Folk blir syke, redde, og blir gradvis forvandlet til halvt dyr, halvt menneske. For å igjen stoppe dette sender Smythe en enorm mengde med roboter ut i byen, som kun har et oppdrag. Å ta livet av alle «cross-species» de kommer over. Dette inkluderer da også stakkars Spidey, som har, velkjent nok, edderkopp-DNA i blodet sitt. Smythe blir villere og villere og begynner å tro at det er Spider-Man og Connors sin skyld at viruset ødelegger byen. Det er altså, som sagt, opp til Spider-Man og hans allierte å stoppe ham.

Til tross for en stor og åpen verden, utspilles flesteparten av oppdragene innendørs. Innendørsområdene minner stort om brettene i Beenox’ tidligere Spider-Man spill, men føles en smule repetive. De er ganske like og oppdragene går stort sett ut på det samme. Slåss litt, kryp i noen ventilasjonsanlegg, finn en måte å åpne neste dør, slåss litt til, snike litt, for å så slåss mot en boss. Heldigvis er historien spennende nok til å få deg til å skynde deg til neste oppdrag. I de fleste oppdragene får man også valget mellom å snike eller bare gyve løs med knyttnevene. Men mange av fiendene har skytevåpen, og det skal ikke mange kuler til før Spidey faller i bakken, så det er ofte lurt å snike. Hvis man blir oppdaget er det heldigvis mulig å gjemme seg med kun et knappetrykk, men man bør ikke bli lenge på samme sted, for fienden tar da ofte fram lommelykten for å se etter deg på vegger og tak. Det er heldigvis ganske så gøy å snike, og det er vanskelig å la være å smile når man ser et titalls topptrente soldater henge opp-ned i taket. Spidey har også litt andre evner inne en ute, som at inne svinger han seg på en annen måte enn ute i The Big Apple.

Spidey har ikke lært å være høflig mot pendlere

Jeg er virkelig positivt overrasket over hvor godt Beenox har jobbet med spillet. Det har en utrolig høy «fun factor», og det selv om det er noen småfeil som kan irritere litt. Spillet har god grafikk, godt stemmeskuespill, interessante karakterer, vanvittig morsom free-roam og spennende slåssing. Hva mer kan du ønske deg fra et Spider-Man spill? Spillet er dessverre noe kort, og hovedhistorien brukte jeg bare litt over seks timer på. Men hvis man gjør alle side-missions, blir nok spillet betraktelig lenger. The Amazing Spider-Man er kanskje ikke perfekt, men godt nok til at jeg håper at Beenox lager en oppfølger før eller siden. I mellomtiden får jeg samle litt tegneserier og hilse på banditter i Manhattan.