Warriors: Legends of Troy anmeldelse

TECMO KOEI har stort sett bare lagd diverse varianter av Dynasty Warriors, men nå har de tenkt litt nytt og satt handlingen til det gamle Hellas.

Historien starter med gammel gresk kunst og en fortellerstemme, han forteller om store slag som ble kjempet i gamle Hellas. Og at det var en kvinne ved navnet Helena som sto bak de mest grusomme krigene. Hennes utseende ville få selveste Afrodite til å bli misunnelig, og det var mang en heltmodig kriger som falt for å kapre hennes hånd.

Til slutt holdt hennes far en turnering for alle krigerne i Hellas og området rundt, den som vant ville få gifte seg med hans datter. Litt sånn som i de Norske folkeeventyrene, bare med 1000 liter mer blod. Han som vant fikk hånden hennes greit nok, men hennes hjerte tilhørte en annen, nemlig prinsen av Troja. Og dette førte til stor krig atter en gang.

En haug av dritt

Dette spillet kjennes litt anderledes ut enn Dynasty Warriors, jeg syns det er en del treigere og det likte jeg egentlig ikke noe særlig. Når krigerne som man har i 3. person løper så ser det ut som de har en haug med bæsj i trusa. Vel det er de mannlige krigerne, for de kvinnelige ser det ut som de er super halt på det ene benet, minner litt om gangen til Ringeren i Notre Damm. Men så klart gangen har jo ikke veldig mye å si for spillet, man blir bare sittende å le litt av det at disse harde krigerne løper rundt med bæsj i skinn trusene sine. Må være veldig ubehagelig.

Takk og pris har krigerne på motstanderlaget blitt litt tøffere, ikke mye tøffere men en liten smule tøffere. De tør hvertfall å prøve å slå meg, og de løper ikke av gårde med halen mellom bena med en gang etter at jeg har tatt ut deres leder. Men de er fortsatt lett å drepe, det er ingen tvil om det. Men nå kommer det jo også noen hundre mot deg i hvert brett så kunne fort blitt plagsomt om de tålte like mye som Vakt Kapteinene eller de enda vanskeligere Jegerne.

Kunsten å henrette noen

Det er noen ganske så kule ting man kan gjøre da, som hvis noen stikker av fra kampens hete kan man plukke opp ett sverd eller spyd fra bakken, og kaste det i ryggen på fienden som rømmer fra kampen. Dette kan jo også gjøres når som helst ellers så klart, men gjør man det når man er litt unna offeret sitt vil kameraet følge våpenet til det står i kroppen til fienden. Dette skjer heldigvis ikke hver gang, da det fort kunne blitt litt slitsomt.

En annen ting som er ganske så kult er å trykke A et par ganger når man har mye folk rundt seg, da slår han skjoldet sitt i fienden og Y dukker opp på kroppen til fienden. Trykker man da Y vil han hoppe fram å stikke sverdet direkte inn i kroppen til fienden. Dette kalles en finisher og er meget effektivt. Etter at han har kjørt sverdet opp i fienden så vil hver karakter gjøre sitt egne unike trekk, feks Achilles får et energiboom så folk rundt han blir kastet litt tilbake, også her vil Y komme fram på de nærmeste soldatene. Når man trykker Y vil han hoppe fram og likvidere soldaten med ett kutt i halsen. Når disse trekkene blir gjort på offiserer får man en blodig video hvor man ser nærme opp mot offiseren hvordan han blir likvidert.

Trykker man derimot B vil man utføre ett annet trekk som heter Fury, her vil helten få mye mer kraft og hurtighet, og vil kunne hogge ned titalls fiender i løpet av få sekunder. Trykker man X er det den vanlige slå knappen, den kan trykkes på i kombinasjoner med de andre knappene for å få kraftigere slag.

Når man dreper en fiende så samler det seg en slags kombo som brytes om noen slår deg eller du bruker for lang tid mellom ofrene dine. Denne komboen er valutaen i spillet, og det er denne du kan kjøpe diverse elementer for mellom kampene. Takk og pris gjelder alle kjøp for alle karakterer. Man kan kjøpe mer helse, flere knappe kombinasjoner, større inventory, ringer som gjør at man tåler feks piler og masse annet. Det koster ikke så mye heller så du får kjøpt noe hver gang du er der.

Forvirrende mange personligheter

Det jeg kanskje likte dårligst med spillet er at man spiller så mange forskjellige karakterer, er jo vandt med dette fra Dynasty Warriors også. Men der velger man hvertfall karakterene selv, og man spiller bare de som er på laget ditt. Her spiller man alle heltene i spillet uansett hvilket lag de er på, hadde det bare vært 10 oppdrag med en person og så hadde de byttet hadde det vært greit. Men slik er det altså ikke, neida annen hvert oppdrag så er man en ny person eller en man har spilt før. Det gjør at det er litt vanskelig å henge med i historien + at man gjerne glemmer hva som var bra med den personen. Hva slags moves funket best for å ta ut soldatene, jeg hadde foretrukket om man fikk velge hvem man vil være til hvilken tid. Men for å få til dette så måtte jo hele historiedelen også vært lagd om.

En ting som er ganske så kult i spillet er at man får kjempe mot mytologiske vesener og Guder, det setter den ekstra lille piffen på spillet som det sårt trenger.

Warriors: Legends of Troy er ikke noe banebrytende spill akkurat, og det er heller ikke veldig unikt siden det ikke er lange veien mellom Dynasty Warriors og dette. Det er noen nye kule elementer som jeg ikke har sett i Dynasty Warriors, men som de sikkert har tatt med i spillet som kommer neste uke. Uansett spillet er morsomt, men det blir litt langtekkelig i lengden. Det er som alle andre spill fra TECMO KOEI også umulig å spille på en annen vanskelighetsgrad enn Easy, og det syns jeg er latterlig. Normal burde jo hvertfall være mulig, men det er altså ikke tilfellet. Tør ikke tenke på hvordan nightmare er engang.

Spillet har også et og annet likhetstrekk med pc spillet Titan Quest, men vil ikke sammenligne for mye der siden TQ er mer som Diablo og det er helt genialt. Men det er noen likhetstrekk som feks historiedelen (men det er kanskje ikke så merkelig), også enkelte moves de gjorde som fikk meg til å tenke på TQ.

Liker du hack & slash spill vil du nok sette pris på dette spillet, for det gøy men ikke i for lange perioder av gangen. Liker du vold er dette absolutt noe for deg, for det er ekstremt voldelig. Hadde grafikken vært litt bedre hadde det nok vært elver av blod i gatene. Men grafikken er faktisk ikke så aller verst heller, vann grafikken ser ekte ut og eller ser det faktisk slett ikke verst ut.

Håper jeg ikke driter på meg før vi kommer fram til Troja.
Screenshots (41)Se flere »