Elder Scrolls V: Skyrim: Dawnguard anmeldelse

Liker du å vandre om natten å suge blod av dine fiender, eller ønsker du disse nattens skapinger utryddet? Det er ditt valg: Vampyr eller Dawnguard/Varulv.

Det er ikke til å legge skjul på at jeg synes Skyrim er et av de mest fantastiske spillene som er kommet, men kan ekstrapakken Dawnguard holde seg på et like høyt nivå som oppdragene i original spillet?

Det startet for min del med litt frustrasjon da jeg ikke kunne finne ut hvordan du skulle starte ekstrapakken. I motsetning til DLCene til Fallout serien f.eks. der du får et hint om hvor du skal starte gjør du ikke det i denne pakken. Jeg soset rundt i villmarken og håpet på at det bare tok litt tid før pakken startet, men nei, her var det ingenting. Det viste seg til slutt at hvis du snakket med en vakt fikk du et hint om hvor du skulle gå, og da jeg gikk til denne markøren for å finne starten var det jaggu ingenting der markøren var plassert heller. Jeg måtte ty til å bruke Internett for en løsning, og selv om det kanskje bare var jeg som var dum virket det som svært mange andre også hadde dette problemet. Da oppdragene startet ble derimot frustrasjonen raskt borte.

Du får valget om du vil bli med på vampyrene sin side, eller hjelpe den motstridene parten Dawnguard, en gruppe som vier sitt liv til å utslette vampyrer. Velger du vampyrene sin side blir du lovet en overveldene makt, og du får nå muligheten til å skifte form til en Vampire Lord. Som Vampire Lord kan ved et raskt trykk på kontrollen trekke livet ut av dine fiender for å bygge opp din egen helse, du kan vekke opp de døde til å kjempe ved din side, eller teleportere deg visse avstander ved å transformere deg til en flokk flaggermus. Vil du bekjempe vampyrene og velger å spille som Dawnguard får du nye våpen som blant annet Crossbow, nye rustninger, og muligheten til å leie armored Trolls som followers. Du kan i tillegg til å være Dawnguard fortsette din sti som varulv hvis du har valgt denne retningen.

Det som også er nytt i denne ekstrapakken er at du kan levle som både vampyr og varulv. Hver av rasene har 12 perks de kan bygge opp, og levlingen skjer heldigvis ikke ved å levle opp på vanlig måte (dette ville tatt svært lang tid for de med høy level), men ved å suge blod av dine fiender som vampyr, eller spise av døde kropper som varulv. Begge klasser blir svært mektige, og dette er virkelig med på å piffe opp det valget man har mellom å være vampyr eller varulv. Vampyrene har flere virkelig stilige abilitys, mens varulvene fokuserer mer på rå styrke, men begge har bra oppgraderinger, og ikke minst kan begge rasene summone enten en Gargoyle eller en varulv hjelper.

Pakken inkluderer også nye shouts, fiender, og som sagt våpen, karakterer og legendary dragons, en ny maxumim klasse drage. Det sies også at du nå skal kunne bygge dragon bone våpen, som visstnok skal være bedre enn Daedric våpen, men det kan jeg ikke bekrefte enda. Det jeg kan bekfrefte er at du finner dragon bone våpen underveis. Du får også to nye områder på kartet du kan utforske og holde til. Om du velger vampyrene sin side et fort på en øy som heter Castle Volkihar der du kan finne bonuser til vampyrkreftene og blood potions som kan hjelpe deg til å spise som vampyr.
Dawnguard gir deg tilgang til Fort Dawnguard, et område du kan leie troll og få tak i nye våpen og rustninger.

Personlig har jeg fokusert mest på Dawnguard storylinen, og storyen er svært underholdene med interessante karakterer du kan møte på. Jeg er ganske overbevist om at vampyrdelen er like bra ut i fra det lille jeg testet, men kan ikke utdype nok om det. Du kan forvente mye spilletid, og dette er på lik linje som det store spillet Skyrim i seg selv ikke gjort unna på et blunk. Timesvis med god underholdning, og jeg har ikke så mye å utsette på annet enn den frustrerende starten og at det dessverre nok en gang ikke er helt fritt for bugs.

Hvis du forventer noe helt innovativt og nytt blir du kanskje skuffet, men for deg som ikke klarer å få nok av denne verdenens intriger og mysterier vil du nok få tilfredsstilt dine behov. Så gameplayet er det samme som før men med såpass mange nye småting som gjør det spennende å ville returnere til denne verdenen. Som sagt er dette også en svært stor DLC så du får mye spilletid for pengene. Om du vil betale så mye som 1600 MS poeng som den koster er opp til deg, og er du blitt smålei av spillet etter dine over 100 tidligere timer, er det kanskje en noe stiv pris, men for de som er storfan av spillet er det en pakke som gir mye for pengene.

Screenshots (14)Se flere »