Steel Battalion Heavy Armor anmeldelse

Steel Battalion: Heavy Armor er et sjeldent syn, idet det her er snakk om et Kinectspill, reelt utviklet til voksne spillere. Ideen er fremragende, men utførelsen halter dessverre.

For nesten ti år siden kom de to første Steel Battalion spill. Selv da var de nyskapende og banebrytende i at de, som noen kanskje husker, ble utgitt i en bunt sammen med en gigantisk Behemoth av en kontrollstasjon. Denne overgrodde joysticken ga en fantastisk styringsgruppe og en autentisk følelse, som man ikke hadde sett maken til før. På den tiden fikk spillet fantastiske anmeldelser over hele linja men dessverre gjenspeilet det ikke i spesielt høye salgstall, noe som er merkelig. For dette var virkelig et underholdende og blankpolert spill. Nå er Capcom tilbake med utviklerne fra From Software i Steel Battalion: Heavy Armor. Og trenden tatt i betraktning, kom det som et Kinectspill.

Xboxlife Share! Kontrolleren fra de første Steel Battalion spillene

Vi som spillere blir kastet inn i en kampanje i kampen om å gjenerobre USA. Året er 2082, men utviklerne har valgt å gi spillet en litt eldre look. Alt fra uniformer og design minner om de store verdenskrigene. Som spiller er du en av de mest ettertraktede og erfarne VT Pilots. VT står for Vertical Tank, og er navnet på de tobente tankene man styrer gjennom kampanjens mange oppdrag. Story og plottet er virkelig utmerket, og man kan lett bli dratt inn i historien og de politiske og militære spillene, det bringer med seg. Dessverre, er ikke en god historie som verdt noe med mindre det er støttet av et godt gameplay - og her må det sies at Steel Battalion: Heavy Armor, på mange måter kommer til kort.

Kontrolleren er en kombinasjon av Kinect og joypad som joypaddet kontroller alt som heter bevegelse perspektiv og bruk av våpen. Spillet foregår for det meste fra cockpiten i VT der du sitter ved roret og får selskap av tre soldater som bistår med ulike ting i løpet av driften av de mektige maskiner. Kinectdelen brukes til alle kontroller inne i VT. Du må trekke spaken for å starte motoren, du må trekke i det andre håndtaket for å kjøre raskere, du kan gå videre til å se gjennom en liten luke for å få en bedre oversikt, du kan dytte opp et periskop, bytte rakett typer, se på sensor kameraer rundt VT og mye mer. Hvis du står opp ser du opp gjennom sikkerhetskontrollen på toppen av VT, og du kan deretter legge hendene over øynene, noe som gjør det mulig å bruke et teleskop for å se mål rundt slagmarkene.

Dessverre, er den teleskopiske delen mer eller mindre den eneste Kinectdelen, som fungerer perfekt hver gang. Alt annet er dessverre så dårlig gjort at det ikke utløser alltid de handlinger som en selv ønsker. Når det går sakte er det nokså greit gjennomførbart å få VT til å gjøre det. Men like fort få litt momentum, og ting skal gå fort, så er det rett og slett ingen følsomhet. Det er langt fra uvanlig at du får til å trekke periskopet ned når du virkelig vil se ut gjennom luken, eller at du rett og slett ikke kan starte maskinen, fordi du kommer til å trekke et annet panel på plass. Hvis du er veldig uheldig for å få til å trykke for selvødeleggelse i løpet av hans paniske kamp for å få de riktige kommandoene implementert. Alt i alt ender det altfor ofte med en enorm frustrasjon at ting ikke fungerer.

Denne frustrasjonen er ikke blitt mindre av det faktum at Steel Battalion er en veldig vanskelig kamp. Det er bare en vanskelighetsgrad, og det er så krevende at selv om alt fungerte perfekt hver gang, slik at du fortsatt vil ha betydelige utfordringer svært tidlig i kampanjen. Er fiendene mange, de er talentfulle og de gir deg ofte bare noen få sjanser før det er for sent. Kombinasjonen av dårlig Kinect implementering og krevende gameplay vil sikkert for mange bety at de aldri kommer gjennom kampanjen. Rett og slett fordi livet rett og slett er for kort til å kjempe med det.

Det er ingen dedikert multiplayer i spillet, men du kan på et begrenset antall baner spille co-op med opptil tre andre spillere. Co-op fungerer godt, men fjerner ikke lokale frustrasjoner hos Kinecten. I alle fall, kan man lure på om dette er grunnen for at de har valgt å kun tilby co-op på noen av banene. Det gjør egentlig ikke gjøre noe fornuftig. Under kampanjen låser du opp brevene som er skrevet til soldater og deler du kan installere på VT hans. Brevene gir små historier om menneskene bak uniformen, men alt i alt, bare små, overflødige forsøk på å skape en dypere historie.

Grafisk er Steel Battalion: Heavy Armor absolutt ingenting å skryte av. Det er ikke akkurat stygt, og som regel faller det også noe over tid. Vi er bare gradvis blitt vant til, spesielt fra krigs sjangeren som byr spillerne noe ekstra. Med motorer som CryEngine 2 og Frostbite er vi som spillere blitt bortskjemte, og det gjør bare at spill som ikke gir oss de ekstra godsaker for øynene, veldig fort bare blir husket som grafisk middelmådig.

Lyden akkompagnement spilt av en svært blandet gjeng av sanger, som vanligvis varer hele veien. Lyden av slagmarken er godkjent. De er ikke nøyaktige og sanne, hvis man virkelig lytter, men de gir en hektisk atmosfære, som sies å være det viktigste i et slikt spill som Steel Battalion. Du kan virkelig føle det ubehagelig ved å være omsluttet av en stålkasse hvor granater og andre ting som flyr rundt ørene på en, både på radio og i VT skrikende panikk hvis fienden er i ferd med å ta over - og det gjør fienden ofte.

Steel Battalion er et vanskelig fenomen å gjennomgå. Det kan aldri være under de nåværende omstendigheter være et spill som høster herfra spesielt høye karakterer. Det er rett og slett altfor mange elementer som virker for dårlig, og vi snakker ikke bare frustrerende eller mulighet for forbedring. Vi snakker noen ganger desidert ødeleggende for opplevelsen.

Samtidig sitter jeg også med en følelse av glede i spillet. Det freaker meg ut: å se et spill som gjør unna med Kinectens til nå største problemet sett i min optikk. Kinectspil har for vane å være barne leker, og parametrene for suksess har alltid vært om det var moro for barn, og eventuelt, hvor lite det var utålelig for voksne å hjelpe barna sine. Jeg savner flere desiderte voksen spill for Kinect. Derfor, Capcom og From Software har et stort klapp på skulderen for å våge å prøve noe nytt.

Steel Battalion: Heavy Armor er på ingen måte for barn. Det er vanskelig og det er blodig. Det er fortsatt en lang vei mot målstreken i vår søken etter velfungerende Kinect spill og spesielt effektive Kinect spill for voksne. Men det er denne veien man må gå om Kinecten skal holdes i live, og utvalget og kvaliteten på spillene må økes.

Anmeldelsen er skrevet av Jakob Tofte for Xboxlife.dk, oversatt av Epsen Xandrius Leinæs for Xboxlife.no
Screenshots (32)Se flere »