The Expendables 2 anmeldelse

Oppfølgeren til The Expendables fra 2010 går på kino i disse dager, men hva er vel et filmslipp uten et spillslipp med samme navn. Vi ser nærmere på The Expendables 2 the game.

Denne fredagen, altså den 17. august, ble The Expendables 2 sluppet på XBLA, en litt merkelig dag for et arkade spill å slippes, men regner med dette ble gjort for at spillet skulle slippes samtidig med filmen. Spillet er et action spill som man ser halvveis ovenifra, og minner veldig om spillet Zombie Apocalypse, bortsett fra at istedet for å drepe zombier så dreper man burmesere. Og istedet for å være en gjeng med overlevende etter apokalypsen så spiller man som de tøffeste og hardeste leiesoldatene som finnes å oppdrive.

Spillet har 4 kapitler hvor man enten kan velge å spille alene eller med opptil 3 venner på Xbox Live slik at man blir 4 til sammen, i hvert kapitel har man også delkapitler som det er 4-5 av i hvert hovedkapitel. Det er også 3 challenges i hvert kapitel som gir en ekstra XP om man klarer, disse er ikke veldig vanskelige så det er en stor sjanse for at du klarer dem alle ved første gjennomspilling. Men om man ikke skulle klare dem så kan man enten velge hvilke delkapitler man har lyst til å spille igjen, eller man kan velge modusen som heter challenges og spille dem derfra, her kan du også lage deg et spill online og spille med dine venner.

Som jeg så vidt nevnte så får man XP i spillet, denne XP`en baserer seg på hvor mange kills, assists, eksplosjonskade, revives osv som du utfører, og jo mer skade du gjor, jo mer XP tjener du. Denne XP`en kan du så bruke på å oppgradere dine våpen eller skills. Skills i spillet er helse, fart og knivskade. For det er nemlig slik at noen ganger kommer man litt for nærme fienden og må stikke han med kniv for å kunne overleve selv. Man vil også ved hvert kill bygge opp en multiplier som når den er full vil slippe løs ditt spesialtriks, dette innebærer en liten filmsnutt hvor du dukker for et fiendeslag, og du banker dritten av han før du fyller kroppen hans med kuler. Jeg spilte som Cesar i spillet og etter at han hadde gjort sin move så ville hele området også sprenge, slik at alle som oppholdt seg der ville dø i eksplosjonen. Alle fire karakterer som man kan spille har hver sin spesial move.

Man kan også oppgradere sine 2 våpen, min karakter hadde feks en rakettkaster og en halvautomatisk hagle, disse to var ikke så bra i starten, men etter å ha oppgradert de med full styrke og eksplosjons omkrets vil jeg si han var det rette valget. Karakteren som Stallone spiller har en magnum som våpen nummer 1, og to berettaer som våpen 2, også har man en med sniper og han siste med kniver. Spiller man singelplayer versjonen, eller offline som det heter, så kan man bruke D-pad til å bytte mellom karakterene slik man selv ønsker, men i et online spill så blir man enige om hvem som spiller hvem, eller førstemann til mølla. Man kan også oppgradere de andre spillerene selv om man spiller som en annen, noe som var veldig kjekt når man allerede har oppgradert en til sin fulle seg.

I spillet har man også muligheten til å samhandle med verden man spiller i, feks så er Cesar bombeeksperten på laget, så i enkelte tilfeller vil han få en blå ring rundt seg, samtidig som det dukker opp en blå ring på kartet. Her kan han gå og legge fra seg en mengde med C4 som han da sprenger en vegg med eller hva som helst annet som er i veien for å få spillet til å gå sin gang. Alle karakterer har her sin egen spesialitet.

Grafikken i spillet er helt grei til et spill av denne typen, det ikke noe å rope hurra for, men det er heller ikke noe å sette fingeren på og si at den suger. Karakterene ligner på sine ekte karakterer og mer enn det kan man vel ikke be om når man får spille Sylvester Stallone. Skuespillerne har også vært så kule å la Ubisoft få ta del i stemmene deres slik at man får en mer ekte følelse av å spille som The Expendables.

The Expendables 2 er ikke det jeg vil kalle et nytt eller revolusjonerende spill, spillet er av typen start her og fortsett framover til du ikke kommer lenger, og drep alt som du møter på. Ingen skikkelig story bortsett fra at man skal redde en kinesisk forretningsmann, og som sagt drepe alt. Spillet byr på få overraskelser og gameplayet kan til tider bli ganske så kjedelig, da det ikke er mye nytt som skjer. Det var nok smart å lage challenges som en egen modus da dette er det mer interessante som skjer i spillet, noen av disse challenges er å krysse en fullføre en vei, mens andre går ut på å kjøre helikopter og bare gå helt bananas med en minigun. Spillet har en helt grei grafikk, men man kan leve en stund på at man faktisk spiller som Dolph Lundgren, Jet Li, Terry Crews og selveste Sylvester Stalone. Spillet koster 1200 MSP og har 400 achievements å by på som ikke er så alt for vanskelige. Men som sagt det er ikke veldig morsomt så det rekker ikke helt opp på karakterskalaen denne gangen.

Screenshots (7)Se flere »