Sleeping Dogs anmeldelse

Var det smart av Square Enix å kjøpe Sleeping Dogs av Activision? Les anmeldelsen og finn det ut.

Sleeping Dogs har hatt en noe turbulent reise. Som de fleste sikkert har fått med seg så startet spillet som True Crime: Hong Kong og ble annonsert i 2009. I 2011 kom nyheten at grunnet den lange utviklingstiden, og kostnaden så bestemte Activision seg for å kansellere prosjektet. Tidlig dette året ble navnet Sleeping Dogs avslørt, og kort tid etter bekreftet Square Enix i en pressemelding at de hadde kjøpt True Crime: Hong Kong av Activision, men ikke navnet. Var det verdt investeringen i spillet og bruke et ekstra år på polering av spillet? Det korte svaret er: JA absolutt!

I Sleeping Dogs påtar du deg rollen som Wei Shen, en politimann fra San Fransisco som har fått i oppdrag å returnere til Hong Kong og infiltrere den Japanske mafia familien Sun on Yee. For en hver person ville det vært vanskelig og tungt å måtte late som å være noe man ikke er, spesielt når man er tvunget til å gjøre ting man ikke er komfortabel med. Men for Wei er det et mer personlig oppdrag da han har en tragisk fortid med Sun On Yee, og mange av kameratene han vokste opp med er nå gangstere. Wei må gå en tøff balansegang mellom å måtte jobbe for begge sider av loven. På egenhånd.

En ting kan jeg derimot si, jeg er forbløffet over hvor bra historien faktisk er skrevet. Dette er Rockstar kaliber når det kommer til historie fortelling. Mye av historien virker å være basert på Martin Scorsese's The Departed (2006), Wei er på mange måter veldig lik Leonardo DiCaprio's rolle. De har begge sterke tilknyttinger til den kriminelle underverdenen, men valgte isteden å gå motsatt vei. Begge sliter med at de iblant blir sugd litt for mye inn i rollen de må spille, og har det derfor vanskelig psykisk. Men som sagt, historien er velskrevet, dialogen mellom karakterene høres naturlige ut, og de fleste av karakterene er komplekse og dype. Karakterene skifter også mellom å snakke engelsk og kantonesisk, ganske likt med måten Assassin's Creed-serien har gjort det på. Spillet inneholder også en ganske imponerende skuespiller liste: blant annet Emma Stone og Lucy Liu har lånt bort stemmene sine, men stemmen som eier rommet når han er til stede er Tom Wilkinson i rollen som Superintendent Pendrew.

Men spillet inneholder ikke bare en historie av Rockstar kaliber, men på gameplay nivå så må jeg ærlig innrømme at Sleeping Dogs overgår GTA (dere aner ikke hvor vanskelig det var for meg å skrive). Hand-to-Hand combat har i stort sett alle sandkasse spill vært elendige, Assassin's Creed er i min mening det første spillet som gjorde det godt, og tok sjangeren i en ny retning. Systemet er etterhvert bli justert og forbedret. Før spillet kom ut ble det sagt at Sleeping Dogs sitt kampsystem var veldig likt Arkham-spillene, men jeg synes det er mer likt Assassin's Creed 2 enn noen av Batman spillene. Wei kan ikke holde oppe en combo på samme måte som Batman da motstanderne dine kan blokkere slagene dine, og noen av dem kan du kun bekjempe ved å kontre slagene deres. Det kreves en liten justering, men om du har spilt enten AC eller Batman kommer du fort til å føle deg hjemme. I likhet med Ezio og Altair er ikke Wei redd for å få blod på fingrene, om han har fått fylt opp fokus-baren kan han kontre en fiende med kniv, knekke armen hans og bruke motstandernes egen kniv mot ham selv. Noen områder har også spesifikke elementer som feks et stativ med sverdfisk du kan spidde motstanderne på, eller kaste dem i en ekse med elektriske åler. Dessverre har Wei ikke like mange ulike animasjoner så du kommer til å ha sett de fleste animasjonene i løpet av de første 3-4 timene av spillet.

En del av angrepene må du derimot låse opp, ved å gjøre oppdrag for Politiet og Sun on Yee bygger du opp et rykte, og for hver level du når får du muligheten til å lære deg nye ferdigheter: nye angrep, egen sjåfør som leverer biler til deg, evnen til å kunne bryte deg inn i biler uten å starte opp alarmen etc. Ganske tidlig i spillet vil Wei også støtte bort i sin gamle kampsport trener, Sifu, som går med på å trene Wei om han kan finne og returnere Sifu's statuer som har blitt stjålet, og er spredt rundt omkring i byen. For hver statue Wei finner vil Sifu lære ham et nytt angrep, noe som er med på å motivere deg til faktisk å lete litt rundt omkring i byen.

Jeg nevnte tidligere at Sleeping Dogs overgår GTA på gameplay, det er derimot en liten hake når jeg sier det. Om du forventer deg et spill hvor du kan behandle byen som din personlige lekeplass og skyte på alt du ser så kommer du til å bli skuffet. Det tok meg ca. 5 timer før jeg rørte min første pistol, noe som egentlig ikke plaget meg da de 5 timene jeg hadde spilt var fylt med spenning og dramatikk. Men da jeg først begynte å spille merket jeg at det var en ting spillet sårt hadde trengt, nemlig stupe mekanikken til Max Payne. De første True Crime spillene blå-kopierte jo konseptet så det er litt skuffende å ikke se det her. Spesielt da mye av action delene i spillene er tydelig John Woo inspirerte. Om Wei sikter mens han feks sklir over en kasse, hopper ned fra et tak eller kjører bil så går spillet i slowmotion, men det var flere ganger jeg følte at det kunne ha vært nyttig å kunne stupe rett fram. Men dessverre får man ikke alt man peker på. Skytingen er i for seg grei, men ikke noe merkverdig. Det er heller ingen stor variasjon av våpen, spillet inneholder de vanlige mistenkte: pistol, maskingevær, shotgun, grenade launcher. Når jeg tenker tilbake så tror jeg neppe at jeg brukte mer enn 4-5 timer (maks 6) av de totalt 30 timene jeg brukte på å fullføre spillet på skyte. Da Wei teknisk sett er politimann ville det gitt liten mening om han gikk rundt med et arsenal i skinnjakken. Men om du er en person som bare kjøper GTA for å kødde rundt i byen burde du kanskje isteden kjøpe Saints Row: The Third.

Det er heller ingen større variasjon i valg av kjøretøy, spillet inneholder kanskje totalt 10-15 ulike biltyper, noen motorsykler og båter. Jeg tror nok Sleeping Dogs er det første spillet jeg har spilt hvor jeg foretrekker motorsykkel framfor bil, kontrollen er god og responsiv, samtidig som du ikke faller av for hver minste lille ting. Spillet låner også litt fra Vin Deisel spillet Wheelman, hvor du kan hoppe fra en bil eller motorsykkel, og lande på taket for så å stjele en bil i fart. Du bruker også X-knappen for å kræsje inn i andre biler, som regel politibiler, for å bli kvitt dem. Den kan være ganske nyttig om du kombinerer den ved å bruke håndbrekket, da trenger du knapt å sette ned farten når du skal inn i en sving.

Hvor mye av arbeidet Square Enix og United Front Games har gjort er vanskelig å si, men en ting er sikkert spillet har fått et skikkelig ansiktsløst siden True Crime: Hong Kong ble annonsert. Ansiktsanimasjonene er litt stive og munnpartiet beveger seg ikke like flytende som i et spill som L.A. Noire, men de ser allikevel veldig bra ut. Byen er kanskje litt mindre enn Liberty City, men det er ikke snakk om mye, det å kjøre rundt i byen bød derimot på noen morsomheter da jeg de første timene måtte vende meg til å kjøre på feil side av veien. De ulike delene av byen er distinkte og varierte, forskjellene er tydelige fra når du vandrer rundt i den lokale markedsdelen og krever inn penger til å kjøre rundt på forloveden til bossen, og besøker en fancy blomsterbutikk. Detaljene er tydelige og mange, neon skiltene som lyser opp fra bakken på en regnværsdag, våte klær og glinsende vått ansikt, områdene rundt en byggeplass er mer skitne pga støv etc. Det er ikke en like dynamisk verden med tilfeldige hendelser som feks Red Dead Redemption, men fordi spillet er fullt med side oppdrag, og andre aktiviteter hjelper det å gi følelsen av at du er i en levende verden. Selv etter mine 30 timer hadde jeg forsatt masse igjen å gjøre. Sideoppdragene varierer mellom å fange tyver, delta i ulovlige gateløp, være sjåfør og hjelpe andre kriminelle, og komme seg unna politiet. Du kan også delta i noen mindre aktiviteter som karaoke, poker og hanekamper.

Der jeg tror Sleeping Dogs har imponert meg mest er at de har klart å lage et sandkasse spill uten å ha måttet inngå kompromisser på gameplay, da mener jeg på et mekanisk nivå. Variasjon i gameplay er dessverre en ting som holder spillet tilbake noe som gjør at spillet får 8.5 istedenfor 9.0, de siste 4-5 timene begynte jeg å merke at jeg var blitt litt lei. Standarden har rett og slett økt ganske drastisk de siste 18 månedene. Uansett tiden vil vise om det lønnet seg økonomisk for Square Enix, men jeg synes absolutt Activision burde angre på å gi ifra seg denne tittelen, da jeg tør påstå at Sleeping Dogs er et av de beste sandkasse spillene til dags dato.
Screenshots (18)Se flere »