Crysis 2 anmeldelse

Du drar ikke på fest uten en super-badass-usynlig-vest! Dette er noe Crysis 2 har å by på, en vanvittig kul drakt og mye hardspekket action!

Cysis 2 er enda et av årets FPS spill, og minner meg sterkt om en blanding mellom Halo og COD, noe som faktisk viser seg å fungere ganske bra! Du inntar støvlene til karakteren "Alcatraz", en helt vanlig mann som nokså plutselig får bære en overnaturlig sterk Nano-drakt. Den ubehagelige romvesenrasen Ceph har slått til mot menneskeheten med et dødelig virus, og New York står i flammer. Din oppgave er å bekjempe Ceph-romvesnene for å redde Alex Ghould - motstandsbevegelsens leder. I tilegg til ufyselige romvesener som prøver å spise deg til middag, har du jaggu en gjeng skytegale tropper utsendt fra det mulitnasjonale sikkerhetsbyrået Cell på nakken også, noe som ikke gir deg alt for mye fred til å snike rundt i usynlighetsdrakten din for å se på damer. Storyen fenger faktisk bra fra starten av, men kunne godt ha utdypet seg enda mer underveis.

Tøff som jeg er legger jeg ut på min reise gjennom New Yorks ødelagte gater på letteste vanskelighetsgrad, noe som faktisk viste seg å være vanskelig nok da dette er et av de mer utfordrene spillene man finner på markedet.. Jeg synes faktisk det er en del manko på checkpoints i Crysis 2, da jeg endelig etter en bug som gjorde at jeg satte meg fast måtte spille igjennom et større område på nytt igjen, kom jeg litt lenger og plutselig faller hele bakken under meg ned og der var jeg død som en sild gitt. Dette er selvsagt meningen, men et slikt sted må man alltid spille igjennom to ganger da man første gangen ikke kan forutse noe slikt, og checkpointet var ikke rett før dette området, men plasserte meg derimot et godt stykke tilbake igjen. Dette er selvsagt ikke noen stor ødeleggelse av spillet, men det gir i hvert fall en oppfordring til å måtte fokusere og skjerpe seg litt. Ferden gjennom New Yorks gater ser nydelig ut, og man glir inn i den vanskelige situasjonen du står ovenfor. Grafisk sett er Crysis 2 som perlen i en østers, med konturer, mennesker og bygninger som virkelig er flott grafisk utformet. Det eneste jeg faktisk savner er litt mer variasjon i landskapet gjennom spillet, man blir litt lei de samme bygningene i all evighet, men dette blir bedre etterhvert, og det er jo forståelig at da man er i New York så skal det jo se ut som New York også. Ceph-.romvesnene ser utrolig stilige ut, de er relativt raske, men er mer teknologisk sterkere enn mennesket enn de er dirkete fysisk sterke. Jeg kunne ikke unnlate å sammenligne de forskjellige typene Ceph, med Halo universets relativt like kandidater. Om Crysis 2 utviklerne er inspirert derifra vet jeg ikke, men de ser uansett veldig flotte ut.

Du finner underveis en masse diverse våpen, og du kan som i så mange andre spill kun bære med deg to hovedvåpen, så du må derfor velge ut disse med omhu. I tillegg kan man bære meg seg rakettkaster, granater og C4. Våpnene synes jeg i begynnelsen var litt kjedelige da de ikke hadde så stor variasjon i utseende, og det var ikke så lett og juble da jeg fant et nytt våpen, og ikke visste om det var det samme jeg akkurat la fra meg eller et nytt et. Dette blir uansett bedre framover i spillet da du lærer våpnene å kjenne, samt du finner mange frekke og kraftige våpenvarianter. Det å kaste granater i Crysis 2 er litt anderledes en det andre standard FPS har valgt å lage som standard. I stedet for å kunne ha et våpen framme å slenge ut en granat på flekken, må du her fiske fram granaten manuelt med å dobbelklikke på Y-knappen, og deretter kaste den da du bærer dem som ditt primærvåpen. I tillegg til alle våpnene kan du også plukke opp gjenstander som datamaskiner, bager, osv rundt i verdenen som du kan kaste på fienden, men det viste seg å være omtrent like effektivt som å daske en banan mot en stridsvogn. Ideen er god, men jeg synes godt at skaden du gjorde kunne vært en del bedre hvis du skal ha noen nytte av det.

Hovedfokusen i Crysis 2 ligger mye i Nano-drakten du bærer, for det er ikke en hvilken som helst drakt, den kan nemlig gjøre deg usynlig, få deg til å tåle uhorvelig mye skade som eksplosjoner og store fall, spore fiendens ild og restituere det innebygde skjoldet. Denne kan du underveis oppgradere med hjelp av «penger/poeng» du får fra døde aliens. Drakten ser utrolig bra ut i filmsekvensene, og det er selvsagt morsomt å kunne snike seg uoppdaget bortover å snikangripe fiender. Om det er drakten eller jevnlig pumping av jern og proteinshake er du ikke minst såpass sterk at du kan velge å løfte opp romvesener å kaste de bortover, eller rett og slett bruke de som utenomjordiske skjold. Alle funksjonene til drakten blir tappet av en og samme energimåler, så du må velge om du enten vil gå for usynlighet over en lengre periode, sette på deg armor, løpe fort eller litt av begge deler. Uansett lader drakten seg så fort opp igjen at man så og si alltid har noe å hjelpe seg med. Velger du å være usynlig blir drakten kun tappet ettersom du tar et visst antall skritt, så du kan sitte stille så lenge du vil uten å bli sett med mindre du fyrer løs med våpenet ditt. Man har også alltid med seg en kikkert du kan bruke til å spotte fiender og planlegge strategier dersom du rekker å få overblikk over situasjonen. Den kunstige intelligensen i spillet er noe av det bedre jeg har sett, fiendene legger sine egne strategier for å ta deg ut, de flanker deg, snakker sammen og kommer bak deg, og før du vet ordet av det sover du med fiskene.

En annen funksjon de har i spillet er at du kan velge å ta cover bak diverse vegghjørner og gjenstander rundt i verdenen, og deretter lene seg rundt hjørnene. Det er bra i den sammenheng at man kan sikte, slippe sikteknappen og raskt gå fra å skyte til å gå i dekning, men selve lene funksjonen var til dels meningsløs annet at det så litt stilig ut, da man hadde mindre kontroll over det meste hvis du valgte å lene deg framfor den vanlige måten.

Flerspillerdelen er faktisk veldig bra, men jeg synes allikevel den mangler hullet i smultringen for å bli helt perfekt og kunne gi meg BF eller COD følelsen. Kan ikke sette helt spissen på hvorfor, men det at alle kan være usynlige da det måtte passe dem gikk meg til tider litt på nervene. Det er nesten i overkant mange funksjoner du kan bruke drakten din til og etterhvert som man vinner kamper får man poeng man kan bruke for å oppgradere Nano-drakten din. Du kan blant annet få spesialfunksjoner som å kunne tråkke på motstanderne fra stor høyde, gli gjennom luften, radar, sporing av fiendens ild og mye mer. I Crysis 2 har man selvsagt standard spillmoduser som Death Match, og Team Deathmatch, men en modus jeg synes var litt stilig het så mye som Crash Site. Her består det ene laget av spillere med Nano-drakter og svakere våpen, mens det andre laget er vanlige soldater med mye tyngre skyts. Ellers er det som de fleste andre flerspillerdeler i nyere FPS spill, med klasser du kan velge, XP og leveling, og mye våpen og statistikker Dette fungerer stort sett utmerket godt, og jeg kan ikke si at jeg savner noe på den fronten. Så absolutt en underholdene flerspillerdel!Bra

Crysis 2 er en grafisk perle, med masse spennende actionfylte partier, flott modellerte fiender, en relativt god og underholdene historie, bra AI, og en veldig bra flerspillerdel. Drakten din er noe av det som er med på å skille Crysis 2 litt ut fra mengden av andre FPS, men jeg vil ikke si de har noe nysskapende i spillet. Allikevel er det nesten så godt laget man kan få et FPS, og det innfridde i hvert fall mine forventninger til hvordan et bra skytespill skal være. Jeg vil anbefale alle som liker FPS til å prøve ut Crysis 2, for det vil gi dere timesvis med god underholdning, og spillet er vanvittig langt i forhold til de fleste andre spill i samme sjanger der ute.
Screenshots (16)Se flere »