Brave anmeldelse

Som dere kanskje har fått med dere er det en film som heter Brave som går på kino nå om dagen, filmen handler om en rødhåret prinsesse som er en fremragende bueskytter. Vi har testet spillet.

I spillet til filmen med samme navn, eller Modig som de begge heter på norsk, spiller man den lille rødhåra prinsessen Merida. Hun føler at moren hennes ikke forstår henne, og at alt moren prøver å oppnå er å få henne giftet bort som den prinsessen hun er. Men Merida er ikke som alle andre prinsesser, hun er nemlig en skikkelig guttejente som vil løpe rundt i skogen og skyte med pil og bue. Så en dag gjør Merida en avtale med en heks for å få moren til å forstå henne bedre, en kake som er av magisk opprinnelse fores til moren. Og vips er moren blitt forvandlet til en skummel bjørn, og det er her eventyret vårt starter med at Merida prøver å ta igjen moren mens hun løper ut i skogen, for bjørner har jo ingenting å gjøre på et slott tross alt.

Jeg har ikke sett filmen så jeg vet ikke om historien i spillet har noe med historien i filmen å gjøre, og som vanlig vil jeg uansett ikke snakke så mye om historien. Men kan si at den inneholder mye magi, det med å finne seg selv og selvfølgelig sterke familie bånd.

I spillet styrer man Merida fra ovenfra og ned, litt samme høyde som i et strategi spill som feks Red Alert 3. Jeg syns noen ganger kameraet var litt for høyt oppe slik at det ble vanskelig å se vår heltinne, men så fungerte det fint andre ganger så det var ikke en og samme følelse gjennom spillet, men mer hvor og hva som foregikk. Merida har 2 våpen til sin disposisjon, en bue som styres og skytes med RS, og et sverd som slår med X. Man har også noen powers til begge våpen som styres med andre knapper, men det kommer vi tilbake til.

Brave kommer i flere versjoner på samme disk, og om du har din Xbox satt opp på norsk vil du ha et fullverdig norsk spill. Alle snakker norsk, alle kommandoer og alle beskrivelser av ting står også på norsk. Jeg er ikke noen stor fan av dubbing, men jeg syns faktisk det fungerte ganske så bra med norsk i dette spillet. Du har sikkert sett en del norske filmer hvor man overspiller som skuespiller, vel Brave er på samme måte. Hun som har stemmen til Merida leser rett fra manus på det meste, men legger også et alt for stort trykk på det hun sier, og gjør det hele svært fake. Men syns fortsatt det fungerer siden alt hun sier er svært nøyaktig, og det er jo et barnespill så det er jo tross alt de som skal forstå dette, og ikke halvfeite gamlinger på 34.

Men nok om min kroppslige fysikk. I spillet vil man møte horder med fiender som bare er ute etter å ta deg av dage, dette vil vise seg å være vanskelig for dine fiender siden spillet er nokså lett på alle vanskelighetsgrader. Iløpet av mine ca 12 timer med spillet har jeg dødd bare en gang, og det var først når jeg gikk fra easy og opp til extreme, eller fra lett til modig som det heter i spillet. Men etter å ha spilt meg gjennom 3 baner på modig så vil jeg ikke akkurat si at de byr på store utfordringer det heller. For hver fiende man dreper vil man motta en håndfull med mynter, disse myntene kan så brukes på oppdateringer hos handelsmannen. Her kan man kjøpe kraftangrep, oppladet pil og masse mer. Etter ca kart nummer 4 vil man ha samlet opp alle 4 elementene som man kan bruke på sine fiender, elementene er som elementene er i virkelige verden; vann/is, ild, vind og jord. Hos handelsmannen kan disse oppgraderes slik at du vil få en pil som er oppladet med kraften av ild, eller med jord eller en av de andre.

Hver oppgradering har 3 level og øker hver gang du kjøper en level. For å bruke denne opplada pilen holder du inne RT til Merida begynner å riste, og da slipper du. Hvert element har hver sin effekt av hva som kommer, feks har jord en gruppe med små jordmenn som eksploderer på fienden, eller vind har 15 piler ved siden av hverandre som er ypperlig å bruke på en mengde fiender. Penger finner man også spredd rundt i landskapet, ved å ødelegge en del blomster, og tønner vil man finne mye penger. Fiendene varierer fra pinglete skyggeulver til større iskjemper og gigantiske bosser, men som sagt ingen problem å drepe noen så lenge du bruker de rette våpenkombinasjonene.

Spillet byr også på en del puzzels som du må løse ved å bruke Merida`s tre brødre, som så klart også har blitt til bjørner. Dette er svært enkle puzzels som jeg ikke tror noen barn heller vil ha noen problemer med å løse, største problemet de vil ha er å kunne løsrive seg fra å si hvor søte disse bjørnene er. Man vil ha minimum et puzzel per bane. Når man har rundet spillet, og vil spille banene på nytt har man muligheten til å trykke X for å hoppe over disse puzzels, dette var en velkommen funksjon i mine øyne.

Selv om spillet er svært lett så er det noen irriterende elementer med det som gjør det litt vanskelig likevel, kameraet har det med å være litt på feil sted til feil tid når man feks skal hoppe over en elv eller et stup ved å bruke klosser som er satt opp i midten. Det kan være svært utfordrende å treffe blokkene når kameraet står helt feil. Etterhvert fant jeg ut at Merida avgir en skygge når hun hopper og nærmer seg bakken, dette hjalp mye for å jobbe rundt et idiotisk kameraoppsett. Men dette er vel også noe spill som ligner har slitt med siden Xbox 360 kom på markedet, selv det fantastiske Too Human hadde en del vanskeligheter med akkurat kameradelen, og det kan lett sammenlignes med Brave på akkurat dette.

Det er mulighet for at to spillere kan spille sammen, i dette tilfelle vil den andre person spille som 'Wisp' figuren, en liten blå energikule, som vimser rundt Merida. Dessverre er denne Wisp laget i en blå farge, som gjør at den kan være vanskelig å få øye på, spesielt hvis det er mange fiender på skjermen samtidig.

Brave reklamerer med en 'Better with Kinect' opplevelse, i praksis er dette et lite bueskytter-minispill, som gir deg mulighet til å tjene ekstra gullmynter. Det er kun akkurat godkjent, da siktefunksjonen er meget upresis, som vi dessverre ser i mange Kinect spill og dessuten tvinger deg til å innta en kroppsposisjon som blir slitsom i lengden. Minispillet er satt i spillets univers, men uten Merida, som er med på å la det fremstå som en unødvendig tilføyelse, som ikke bidrar ytterligere til opplevelsen.

Lyden i spillet har jeg snakket litt om før med henhold til stemmeskuespillet, ellers er det helt vanlige slåsselyder man hører, og noen tildels skremmende lyder fra monstrene. Klart en stor barsk kar som meg vil jo ikke la seg skremme, men siden dette er et barnespill er det mulig noen av den yngre garde vil bli ørlite redd. Ellers er spillet proppet fullt med fin Celtisk musikk som kan nytes på menyskjermen også. Musikken er virkelig med på å sette en god tone og innlevelse i dette spillet.

Grafikken i spillet er av fin animasjon, vil tippe Pixar har prøvd å holde noe samme grafikk som de har i filmen, men fra et annet utsnitt. Landskapene som Merida beveger seg i er svært varierte og gjør at man ikke kjeder seg med det samme. Hvert brett har sin egne unike signatur, med flotte store landskaper som ser ut som de er tatt rett ut av Ronja Røverdatter.

Brave er et Pixar og Disney spill, det kan man lett se. Men som alle spill som baserer seg på filmer så sliter det med å holde meg interessert hele veien, det blir for mye det samme, historien er flat og det ender så med at man bare bruker de 12 timene spillet tar til å kjempe seg gjennom horder med fiender og samle mynter for å få de siste oppgraderingene. Spillet byr ikke på noe spesielt bortsett fra fin musikk og bra variert grafikk, men samtidig så er det verdt å spille om man vil ha et lett spill og en haug med mer eller mindre achievements. Jeg vet ikke om barn vil like dette spillet da det til tider kan være litt skummelt, men på den andre siden så krever ikke barn like mye av et spill som vi litt eldre spillere gjør, så for alt jeg vet kan det hende det fungerer. Er du også en av dem som syns det er for få norsk talende spill på markedet så har du her en skikkelig suppe med overspillende skuespillere. Men jeg kan ikke gi slipp på tanken om at dette kunne vært så mye bedre enn det virkelig var, får håpe filmen tetter mine sår for den har jeg sett frem til lenge nå.

Screenshots (14)Se flere »