Rocksmith anmeldelse

Finn fram gitaren, for nå kan du endelig bli en ekte gitarhero! Rocksmith lærer deg å spille på en ekte gitar via Xboxen, kan det bli bedre?

Hva trenger du for å spille Rocksmith? Det holder ikke lenger med en plastgitar med fargede plastknapper, du må nå være i besittelse av en ekte gitar eller bass med oppkoblingmuligheter. I dette spillet følger det med en gitarkabel med en jack plugg i ene enden, og et USB uttak til Xboxen i andre enden. Koble opp, og vips så er du i gang til å pøse ut frekke gitarriff i stuen din.

Det første du møter i spillet er en soundcheck av gitaren/bassen din. Det sjekkes hvor har du har plassert stemmeskruene dine, hvor godt mikrofonene dine virker, og en stemming av gitaren med den innebygde tuneren. Tuneren fungerer svært godt, og du kan bruke denne som en vanlig gitartuner om du vil. Det eneste er at spillet vil ha deg til å sjekke hvor stemt gitaren din er mellom hver eneste låt, det går fort nok, men har du en gitar som i utgangspunktet holder godt på stemmingen kan man bli en smule lei. Det er nok allikevel en nødvendighet å ha en perfekt stemt gitar for at sensorene i spillet skal fungere, så det er forsåvidt greit.

Etter soundchecken er gjennomført får du en grundig innføring i hvordan spillet fungerer, og du blir kastet inn i det på en overraskende god måte. Det Rocksmith virkelig har fått til er å endre vanskelighetsgraden slik at den tilpasser seg til ditt nivå. Spillet har et system som regner ut hvor mange toner du treffer, og spillet fjerner og legger til nye toner automatisk ut i fra hvor flink du er, også midt i selve låten. Det som bekymret meg mest var at det ikke var noen måte å fullverdig stille vanskelighetsgraden manuelt. Hvis du er en skikkelig røver på gitar og kan mange av låtene fra før, må du allikevel spille igjennom låten et par ganger før den har bygget seg opp fullverdig. Jeg fikk dessverre ikke testet dette godt nok da jeg var alt for dårlig til å treffe alt på første forsøk. Noe annet som bekymret meg litt var hvordan låtene ville høres ut når det var fjernet toner, men de har stort sett programmert det så bra, at selv om noen toner fjernes får du allikevel spilt en forenklet låt som lyder greit. Dessuten er jo meningen å lære seg låten, og på denne måten får man en læring steg for steg til man mestrer den. For de som aldri, eller sjelden ar spilt gitar er nok dette en god måte å få en passende progresjon. Personlig synes jeg nok det går fortere å lære låter ut i fra tabulaturer på Internett, men Rocksmith er helt klart en artig og anderledes måte å lære på. Hvis du er tålmodig nok så lærer du faktisk å spille gitar, og hvem vil vel ikke lære gitar og spille Xbox samtidig!

Selve spillet fungerer noenlunde på samme måte som Gitarhero-spillene, Det kommer noter/toner kjørende mot skjermen, og du må holde på rette stedet på gitaren og treffe på riktig tidspunkt. Forskjellen her er selvsagt at du nå spiller på en ordentlig gitar. Det er nå de ulike nummererte båndene på gitaren som kjører mot deg, og en fargekode for hvilken streng du skal slå på.

Når man etterhvert begynner å mestre det hele blir låtene fort vanskelig, og når man er på et nivå hvor man snart kan spille hele sangen kan man fort begynne å slite, og i stedet for å knuse gitaren kan man heller gå inn i noen fiffige hjelpemoduser. Her kan du få hjelp til å spille ulike partier av en låt separat, så er det et sted du virkelig sliter kan du bare spille det vanskelige partiet til det sitter. Du kan enten gjøre det ved hjelp av en funksjon som reduserer hastigheten, slik at om du bommer en gang går hastigheten ned noen hakk, bommer du igjen går hastigheten ytterligere ned, og slik fortsetter det til du treffer tonene igjen, og hastigheten øker igjen. Genialt til å lære og både huske, og til å bli bedre til å spille. Du kan også få hjelp fra en annen funksjon som gjør at du kan spille de ulike partiene til du mestrer de 100 %.

Har du ingen peiling på gitar i utgangspunktet, er det flere måter å lære seg både grep og spilleteknikker. Du har noe som heter technique challenges som gjør at du kan lære deg teknikker som hammer ons, pull offs, paml mutes, slides, bends osv. Dette er teknikker som gir deg utvidede muligheter til å få gitaren til å låte bra. I tillegg har Rocksmith valgt å legge inn flere morsomme småspill du kan lære av. Kan du ingen grep kan du for eksempel ta en tur innom småspillet Dawn of the Chord Dead, et spill der det kommer zombier mot deg, og det eneste du kan gjøre er å utføre riktige grep for å få maskingeværene til å skyte zombiene. Vil du forhindre at hjernen din blir spist opp er det bare å lære seg de rette gitargrepene. Et annet spill Ducks hjelper deg å lære hvor du ulike båndene på gripebrettet er plassert. Det er altså flere småspill som lærer deg både det grunnleggende, og også mer avanserte teknikker på en morsom måte. Liker du ikke tanken på å spille et instrument, men til gjengjeld elsker å synge, har du også teksten i karaokeform flytene over skjermen.

Låtvalget i spillet er mye basert på låter som gjør seg godt på gitar. Personlig kunne det godt ha vært enda flere og bedre låter, men det bør allikevel være noen låter for en hver smak. Dessuten kommer det etterhvert nedlastbart innhold med diverse låtpakker.

Er du en som i utgangspunktet aldri har spilt gitar eller bass, men har lenge ønsket å komme i gang kan Rocksmith sies å være en god start. Selv om du kanskje kan lære låter enda raskere på andre måter, kan det sies å være en underholdene måte å lære seg å spille musikk. På lik linje som med gitar hero tar det litt tid før hjernen lærer seg du ulike fargekodene når ting begynner å bli avansert, men når man først begynner å mestre farger, hvilke bånd på gripebrettet du skal holde i, og de ulike grepene er man i full gang med å kunne spille gitar. Det er også et spill som kan være morsomt for de som allerede kan spille gitar, men uansett hvor flink du er vil du nok få det utfordrende i starten på grunn av den nye måten å forholde deg til låtene. De ulike småspillene er også en enorm utfordring hvis du skal oppnå de beste poengsummene. Rocksmith har gjort en overraskende grundig jobb, både med tanke på hvor bra sensorene fungerer, og at du faktisk kan lære å spille musikk steg for steg. Kan anbefales til til alle som har et ønske om å lære gitar/bass, eller de som allerede har en lidenskap for dette fra før av. Er du derimot kun ute etter et festspill er det like greit å holde seg til Gitarhero.

Screenshots (7)Se flere »