PES 2013 anmeldelse

De siste årene har PES blitt tatt igjen av FIFA, etter å ha ligget på topp i noen sesonger. Nå er Konami tilbake med et nytt forsøk på å ta tilbake kronen.

PES er på mange måter det PES alltid har vært. Først og fremst så virker PES lite oppdatert utenfor banen. Presentasjonen, menyene og det meste visuelle minner meg mye om det jeg så på PES 2008. Jeg hadde forventet meg noe helt annet ettersom det er så lenge siden jeg har spilt et PES-spill. De samme modusene er der, med den vanlige kamp-modusen, UEFA Champions League, Football Life og Konkurranse-modusen. Alle modusene ser veldig like ut, og selv om de ikke kan gjøre så mye med Champion League sin presentasjon så kunne jeg egentlig satt meg ned med PES 2008 og fått det samme innholdet.

Spesielt "Football Life", PES sin karrieremodus, brukte jeg mye tid på når jeg spilte PES 2008. Dette prøvde jeg selvfølgelig igjen, da jeg har noen gode minner, men jeg hadde ikke helt samme engasjement denne gangen. Historien utspiller seg så likt, hvor du kun får spille treningskamper i starten før du får slippe til på førstelaget hvis du viser deg frem på trening og i småkamper. Selvfølgelig, de har virkelig fått forbedret det grafiske med tøffe nye filmsekvenser for å vise signeringsprosessen og det som foregår utenfor fotballbanen. Sammen med filmsekvensene kommer det undertekster som skal vise hva agenten din sier til deg. Det er som å se på en film på mute, noe som ikke er spesielt tøft. Å legge til et ordentlig lydspor på disse filmsekvensene hadde virkelig gjort seg og jeg tror dette ville økt både ditt forhold til agenten og hele opplevelsen i seg selv.

Dessverre så er det ingen av disse modusene som klarer å holde på oppmerksomheten min i særlig lang tid. Når jeg har spilt gjennom Football Life en gang, så trenger jeg ikke spille gjennom det en gang til. Samme gjelder UEFA Champion League. Har jeg vunnet det en gang så trenger jeg ikke prøve det en gang til. Dette er et stort problem i forhold til FIFA, hvor de hvert år oppdaterer modusene sine med nye tillegg. De har også en svært avhengighetsskapende Ultimate Team-modus, noe som PES ikke har. Altså, de skal jo ikke direkte kopiere FIFA, men det hadde gjort seg med en modus hvor det alltid var noe nytt å oppnå.

Selvfølgelig, spillet dreier seg ikke bare om menyer og om moduser. Det mest vesentlige av alt er kampmodusen, med kampmotorikken i fokus. Hva kan PES tilby som skal trekke deg vekk fra FIFA? Å trekke deg vekk fra FIFA klarer de nok ikke, i hvert fall ikke i så altfor lang tid. Dette kan ha noe med at PES er et mye mer komplisert spill enn FIFA. De har gitt deg muligheten til å spille det simpelt, men i år har de helt klart lagt mest vekt på de mer kompliserte spillerne. Med flere manuelle kontroller kan du bestemme spillets gang til hver minste detalj, gjennom hver eneste pasning, skudd og bevegelse. De har også gjort medspillere smartere slik at de kan gå på flere gode løp og bevege seg inn i rom på en lurere måte.

Kampmotoren fungerer godt i seg selv, med svært liten hakking, og svært god flyt i spillet generelt. Spiller animasjonene kunne vært bedre, det er det første jeg vil påpeke. PES spiller slik som PES alltid har gjort, da spesielt i forhold til animasjoner og PES sitt karaktertrekk generelt. Dette er jo selvfølgelig ikke en dårlig ting, da PES-fans spiller PES fordi det er PES. Dette gjør meg også raskt vandt til det jeg får servert, men det betyr ikke at jeg tar det i mot med glede. Enkelte av animasjonene ødelegger rett og slett hele autentisiteten. Spillerne mine klarer aldri få til en ren sklitakling, da animasjonene er horrible. En sklitakling kan til tider minne mer om en skliende gitarsolo enn et ordentlig forsøk på å ta ballen. Samme gjelder løpingen, og jeg synes at PES kunne trengt en overhaling på animasjonene.
Det er nærmest umulig å ta i bruk sklitaklinger, og når du gjør det, og feiler, så straffes du 95% av tiden med et gult kort. Det kommer svært sjeldent noen advarsler før du får det gule.

Det at medspiller-intelligensen skal være forbedret ser jeg ikke mye til, spesielt ikke i "Football Life". Det er ingen muligheter for meg til å varsle at jeg vil ha ballen og at jeg går på løp. Medspillerne er egoister og selv om jeg er perfekt plassert så velger de å heller løpe helt ned til linja før de legger inn. Og hvordan de går på løp er ikke akkurat noe man kan skryte av, da det ikke er noe revolusjonerende eller innovativt. Derfor blir det best å gjøre alt selv.

PES har nemlig slått hammeren på spikeren når det kommer til dribling og egenhåndtering av ball. Ballfysikken fungerer svært bra, og du kan foreta deg det du vil med stålkontroll. Dette gjør det morsomt å faktisk prøve seg frem, selv på høyere vanskelighetsgrader. Du kan altså spille mer som frontfiguren Ronaldo, og mindre som stive Peter Crouch. Når du kombinerer dette med gode førsteberøringer og gode pasninger, så er det lett å overse at taklingene blir gjort i blinde. Pasningene går nemlig veldig realistisk til verks, mye på grunn av ballfysikken. Ballen ser ikke ut til å inneholde noen magneter og den blir ikke magisk tiltrukket føttene til medspillerne dine, noe som skjer ganske ofte i FIFA. Sammen med mulighetene til å gjøre alt manuelt så får du virkelig spilt spillet slik du vil.

Tempoet på banen er skrudd ned i forhold til tidligere spill, og dette er egentlig bare en god nyhet. Med et nedsatt tempo så har du større muligheter til bruke taktikker og styre spillet slik du vil. Du har lengre tenketider, og dette skaper en mye morsommere spillopplevelse generelt. Det ligner også mer på ekte fotball.

Du kan ikke snakke om PES uten å ta opp de manglende lisensene. Og de er ikke her i år heller, så det er ikke noe å diskutere der. De har dog fortsatt lisensene for UEFA Champions League og UEFA Europa League, noe som alltid er bra å ha med når man ikke får lov til å spille med Chelsea, men må nøye seg med London FC. Dette gjør det lite autentisk, men slik er det bare. Det er mulig å unngå disse lagene selvsagt, men det er morsommere å spille med ekte lag.

Onlinefunksjonene står der de alltid har stått med vanlig en-mot-en. Dette er forsåvidt helt greit, da det er slik fotballspill vanligvis spilles - men også her virker PES utdatert. Tiltross for en god online del så har de kun en ekstra online-modus som vi kan boltre oss i. Modusen Master League gir deg et lag og så kan du styre det gjennom å kjøpe nye spillere og vinne pokaler. Denne modusen kan også spilles offline, noe som gjør denne modusen litt mindre attraktiv og ikke så unik som man skulle tro.

Spillet har en god grafikk, men all visuell presentasjon virker altfor lik det du får levert i tidligere PES-spill. Til tider kan filmsekvensen, og da spesielt målfeiringer være svært overbevisende og realistiske. Ansiktene og ansiktsuttrykkene på kjente spillere er også svært livslike, og i bevegelse så får PES vist hva dagens teknologi kan gjøre.

Lyden i spillet er ikke like god. Lydsporet er forsåvidt greit, med enkelte gode sanger. Dessverre så virker lyden altfor sentral, og istedenfor å være behagelig bakgrunnsmusikk så kjører PES alle penga sine på å skape underholdningsverdi og allsang. Når de så har noen bakgrunnssanger som faktisk går på kun instrumenter, så har de glemt å skru ned volumet. Harde trommeslag kan pumpes inn i hodet, og det kan til tider være til å bli gal av. Noe av musikken minner om noe du hører i en dårlig pornofilm, mens annet likså godt kunne blitt plassert i en Pampers-reklame.
Kommentatorene har også svært lite å si, og de popper inn ganske sjeldent. Er det en stor sjanse på vei så er de plutselig der, men ellers så er det kun navnoppropp hvor ingen svarer. Jeg tror jeg tør påstå at Jon Champion kommenterte bedre på ISS til Gameboy Advance - og det spillet er fra 2002.

PES-fans vil føle seg helt hjemme i dette spillet, og det som er forbedret i spillet er merkbart hvis du har spilt mye PES før. Det er også helt greit lett å sette seg inn i PES, selv om man må øve for å bli god. Jo mer du lærer, jo mer komplisert blir kampene dine og jo mer hygge vil du ha. Problemet er bare å finne rom til å nettopp lære. Ingen av modusene i spillet har blitt oppdatert til å det nivået at de kan bli sett på som innovative, og det er heller ingen moduser som får deg til å spille kamp etter kamp etter kamp. For en som nettopp har oppdaget PES så er det mye å utforske og mye å oppleve - men for en som har kommet tilbake etter en pause så er det mye av det samme. PES er dog verdt alle pengene, da spillet tilbyr en høy holdbarhet bare begrenset av det faktum at det ikke er noe som vi ikke har sett før.

Screenshots (11)Se flere »