Adidas miCoach anmeldelse

| Kommentarer (3) |

Etter et par treningsøkter i miCoach sitter jeg igjen med to inntrykk: Jeg skal aldri ta en eneste "lunge" igjen. Og Manuel Neuer har en fantastisk sprettrumpe.

Siden motionkontrollene sin oppstand har det kommet en hel del treningsspill. Det aller nyeste heter Adidas miCoach, og er laget i samarbeid med stjerneatleter som Kaká, Manuel Neuer, og et par tennisspillere og en basketballspiller jeg allerede har glemt navnet på. Hvem som trener deg er ikke så viktig, for det er derimot selve treningen vi skal fokusere på. Hva kan miCoach gjøre, som konkurrentene ikke kan?

miCoach er egentlig i bunn og grunn bare et tillegg for generell trening, og fungerer egentlig best for deg som ikke kan absolutt alle treningsmetoder. Kan du mer enn 5 øvelser for samtlige kroppsdeler, så er miCoach ikke for deg.
miCoach er laget for å sette opp en treningsplan, og for å få veiledning gjennom treningsplanen, i din egen stue. Du har muligheten til å presisere hva du trener til, men til tross for dette så er det ikke mulig å trene seg opp til verken birkebeinerrennet eller birkebeinerrittet. Spillet fungerer kun for ballsporter som fotball, basketball, rugby, tennis osv. Når man tenker over det, så er det greit. Å drasse inn en sykkel til ti tusen kroner inn i stua er ganske ubeleilig, og det samme gjelder de dyre skiene dine. Likevel, du tar aldri med deg en ball, så hvorfor skal det ikke da være mulig å trene til et sykkelritt? Vel, det er mulig å bruke treningen du får til å gjøre deg bedre på sykkel, men da må du ha kunnskapen om hva som fungerer; og det er det ikke alltid hvermannsen har.





miCoach lar deg som sagt sette opp en treningsplan, men dette er mer eller mindre kun et tillegg til den store miCoach-opplevelsen. Adidas har for noen år siden laget et miCoach-armbånd som hjelper deg med å telle kalorier og skape din egen løpeplan. Dette har de nå tatt et steg videre og ved hjelp av Kinect gir de deg muligheten til å ikke bare trene løpeteknikk, men også hele kroppen.
Som sagt så velger du først hva du vil trene deg opp til, og ettersom jeg har spilt fotball fra jeg var 6 så valgte jeg selvfølgelig fotball. Og så måtte jeg velge hvilken del av sporten jeg ville trene på. Jeg har jo egentlig sluttet med fotball, men beina mine holder seg sånn noenlunde i god stand så jeg valgte å fokusere på hurtighet. Vips, så var treningsplanen min klar! 40 minutters økt med forbereding og hoved del. Lett som bare det.

At du kan basere treningen din på en sport er i og for seg svært bra. Det gjør det lett å vite hva du må trene på, og hvilke muskelgrupper som burde bøyes og tøyes for å bli god. Likevel, har du ingen spesiell sport du har lyst til å trene til, så kan det hende du sliter litt. Det er ingen mulighet å fokusere på en bestemt muskelgruppe, og kun den muskelgruppen. Og derfor blir det umulig å skaffe seg en sixpack, og kun en sixpack. Og en sixpack er jo en av de tingene jeg faktisk hadde tenkt å oppnå med dette spillet, ettersom jeg allerede har lagt opp som fotballproff. Dessverre stoppet mine planer for en sunnere livsstil, nok en gang på grunn av dårlig utstyr og motivasjon.





Selve treningen er som sagt basert på forberedelse og hoveddel. Ofte kom jeg ikke lengre enn forbederelsen før jeg nesten ble lei, men det er vel et personlig problem. Jeg er ikke målgruppen først og fremst; for jeg har ingen intensjon om å trene meg opp til å bli middelmådig fotballspiller. Det er nemlig de som det er fokusert på, de som faktisk vil trene. For du må ha en smule interesse i å trene, for du trenger ekstrautstyr. Ja, nemlig. Ekstrautstyr. Spillet krever en yogaball, såkalt "dumbell"-vekter, og gjerne et håndkle. I tillegg kan du komme over utendørs-aktiviteter som krever dette armbåndet som Adidas allerede har laget for flere år siden (dette armbåndet fikk forresten ganske gode karakterer, så jeg antar at det er et greit kjøp). Og det er dessverre svært vanskelig å komme unna dette, så det ble ikke så altfor mye hardcore-trening. Likevel, det er fortsatt en mulighet for deg som ikke har tenkt til å kjøpe et miCoach-armbånd til 1000 kroner. Du kan kjøre kondisjonstrening.

Kondisjonstreningen krever ikke noe tilleggsutstyr, og er helt klart mer rettet mot den som vil brenne fett enn den som vil lage muskler. Kondisjonstreningen foregår i intervaller, med forskjellige øvelser som skal øke pulsen og senke fettprosenten i kroppen. Jeg prøvde dette et par ganger, men for min del var ikke dette hardt nok til å få pulsen min særlig høyt. Eneste gangen jeg ble litt sliten var når det var tid for å huke seg ned og løpe samtidig, og så ville ikke Kinecten merke at jeg løp en gang, så jeg løp i 20 sekunder mer enn det jeg egentlig skulle. For sånt skjer, spillet merker ikke alltid at du gjør det du gjør.





Det som dog overrasket meg var at det var en hel del ligging på gulvet. Dette har jeg faktisk aldri opplevd før, og jeg ble rimelig imponert over hvor godt det fungerte. Faktisk så fungerte det mye bedre enn de andre øvelsene, og i tillegg var det tyngre. Jeg lå jo og ikke bare rett opp og ned, for det er ikke tungt i det hele tatt. Det var selvfølgelig forskjellige øvelser som strakk veldig på både skuldre, rygg, og bein. Tiltross for at dette var en forberedelse, så føltes det mer ut som uttøying. Og uten å ha noen særlig peiling på avansert trening, så vil jeg si at det meste av forberedelsene var uttøying som gjorde deg støl.

Og er ikke kondisjonstrening noe for deg så har du en siste mulighet; minispill! Ja, spillet har tre minispill som setter deg på treningsmatta og baller skytes mot deg. Du kan velge om det skal være fotball, basketball eller tennis. Likevel, dette er ikke det mest imponerende stykke arbeid lagt inn i spillet, men det fungerer. Det eneste som fungerer dårlig er at det er sykelig lett. Du har to minutter på deg, men disse minuttene kan fort bli veldig lange da du får tilleggssekunder når du treffer mål. Og du kommer til å treffe mål. Etter å ha rundet 10 min på en øvelse, ga jeg opp.

Adidas miCoach er et ypperlig tillegg i din miCoach-samling, hvis du i det hele tatt har en. Er du en middels dreven atlet, så kan du fort kose deg med miCoach. Hele systemet fungerer greit i seg selv, men som et spill er miCoach både lett, kjedelig, mangelfullt og ikke minst ufattelig dyrt. Turen til butikken for å kjøpe spillet er både morsommere og tyngre enn det du møter inne i spillet. Cheesy kommentarer fra toppatleter som du ikke har hørt om, er vel det morsomste. Det gir kanskje ikke en stor selvtillitsboost, men av og til kan det være en smule interessant å høre på. I tillegg er det på en måte litt tøft å bare se på toppidrettsutøvere gjøre ting. Manuel Neuer var mest imponerende, for han sa andre ting en "good job" og "keep going". Likevel, sprettrumpen hans er ikke verdt 400 kr. Og spesielt ikke hvis du skal kjøpe ekstrautstyr også.





Har du ikke ekstrautstyr liggende, så kan du skrape spillet med det samme. Det er liten sannsynlighet for at du kommer til å fortsette, for når du først har lært deg din egen treningsplan så ender du fort opp med å klare deg uten. miCoach fungerer best for å få deg i gang, men det er svært dyrt hvis du inkluderer alt du egentlig trenger for å utnytte systemet fullt ut. Spillet fungerer best for de som ligger midt i mellom latsabbene og toppidrettsutøverne. Er du en aktiv atlet så trenger du neppe spillet for å lage en treningsplan, og er du en slabbedask så støver dette spillet fort bort. Spiller du dog i 3. divisjon for Frigg IL så kan miCoach være en god hjelp til opprykk. Nå vet ikke jeg hva budsjettet til Frigg IL ligger på, men miCoach kan gi dem profesjonell hjelp i en hverdag hvor grasrotpengene blir gitt til utesteder og lokalforeninger istedenfor fotballag.
Screenshots (10)Se flere »
Kommentarer
Du skal være logget inn for å kunne lese og skrive kommentarer.
Spil Information
Cover
Tittel:
Adidas miCoach
Utvikler:
Lightning Fish Games
Utgiver:
505 Games
Plattform:
Xbox360
Spillere:
1
Utgivelsesdato:
Ude nu
Offisiell webside:
Besøk siden, trykk her
PEGI
PEGI 3
Xboxlife.no Karakter
Gameplay:
5.0
Grafikk:
8.0
Holdbarhet:
4.5
Online:
0.0
Overall: 5.0 / 10
Brukerscore